تغییرات جدی در قوانین توقف و بازگشایی نمادها

جمعه،۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بیستم فروردین ماه با صدور اطلاعیه ای ، تغییراتی در قوانین اجرایی معاملات لحاظ کرده‌اند که از تاریخ 25 فروردین اجرایی می‌شود.

تغییرات جدی در قوانین توقف و بازگشایی نمادها

به گزارش اقتصاد کارا ، با ایجاد تغییر در ریز ساختارهای بازار سرمایه، قوانین توقف و بازگشایی دستخوش تغییرات شدند. در این اصلاحات تمرکز اصلی روی ناشران است تا ملزم به شفاف سازی باشند و شرایط بنحوی کنترل می شود تا ناشران از شفاف سازی و ارایه اطلاعات شانه خالی نکنند وبار حقوقی قویتری برای آنها ایجاد شود.

قوانین توقف و بازگشایی نمادها سال گذشته دستخوش تغییراتی شد که برای فعالان بازار مورد پسند بود؛ از جمله آن‌ها کاهش زمان توقف‌ها بود اما در مصوبه جدید به نظر می‌رسد قوانینی سخت‌تر از گذشته لحاظ شده است که در این باره نیاز به شفاف‌سازی و توضیحات بیشتر از سوی مسئولان حس می‌شود.

خلاصه‌ای از مهم‌ترین تغییرات در قوانین جدید به شرح ذیل است:

- در قوانین جدید در تغییرات 20 درصد نماد به جای 60 دقیقه 1 روز متوقف می شود .

- پیش از این اطلاعیه شفاف سازی اختیاری بود اما از این به بعد  الزامی است.

- در شفاف سازی باید دلایل مشخص در رابطه با سود آوری و سایر عوامل درونی شرکت آورده شود و جملاتی از قبیل «تغییرات ناشی از عرضه و تقاضا در بازار است» مورد قبول نیست اگر دلایل قانع کننده نباشد حجم مبنا برای یک دوره 10 روزه دوبرابر عدد  فعلی خواهد شد.

- در توقف برای کنفرانس اطلاع رسانی که برای تغییرات بیش از 50 درصدی است حداکثر زمان توقف از 2 به 4 روز افزایش می‌یابد با یک تفاوت قابل توجه: اگر به سوالات کنفرانس پاسخ درست داده نشود و دلایل منطقی نباشد و یا سوالی بدون پاسخ بماند برای 10 روز حجم مبنا 3 برابر وضعیت قبل خواهد بود.

- در بازگشایی های بدون محدودیت نوسان پیش از این حجم مبنا 1 بود از این  به بعد  حجم مبنای عادی لحاظ می شود.

- قوانین گره معاملاتی زمانی اجرا می‌شود که سهم در 5 جلسه معاملاتی اخیر متوسط حجم معاملات کمتر از 5 درصد حجم مبنا داشته باشد.

برای مشاهده لیست کامل و دقیق‌تر تغییرات فایل ذیل را مطالعه کنید.