اعتراض به روسیه بخاطر«جعل» نام خلیج فارس

شنبه،۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸

ایران در دو دهه اخیر، گرفتار ماجرای کاذب نام گذاری های جعلی به آبراه جنوبی کشور است.

اعتراض به روسیه بخاطر«جعل» نام خلیج فارس

اصطلاح مجعول خلیج عربی که برای نخستین بار توسط جمال عبدالناصر و با رویکرد پان عربیستی بکار گرفت، بعدها مورد استفاده دولتهای مخالف ایران و کشورهای حاشیه جنوبی این آبراه قرار گرفته است.

هرچند ایران بارها در مجامع بین المللی با استناد به اسناد معتبر داخلی و خارجی به این موضوع اشاره کرده، ولی متاسفانه نتوانسته دیگران را وادار به عقب نشینی و بکارگیری نام خلیج فارس نماید.

در این میانه ایران اما برخی کشورها را دوست و متحد خود می داند و از این رو خواهان رعایت این حساسیتها از سوی آنهاست. برخی به استناد دهها استناد مشخص معتقدند که نگاه به شرق نیز نمی تواند راه حل خوبی برای کشور باشد و ایران تنها باید با اتکا به ظرفیتهای عظیم ملی خود و نیز با رفتار مبتنی بر منافع ملی، در جهان کنونی حضور داشته باشد.

توییت اخیر وزارت خارجه روسیه که در آن عبارت «خلیج عربی» به کار رفت و اعتراض ایران را به دنبال داشت، یکی از همان نمونه هاست که از سوی کشور همسایه نیز بدون پاسخ گذاشته شد.

در ماجرای اخیر، خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که تهران «نسبت به استفاده از واژه جعلی درباره خلیج فارس در حساب رسمی توییتری وزارت خارجه اعتراض رسمی کرده است. به گفته وی، یادداشتی اعتراضی از طریق سفارت کشورمان در مسکو به وزارت خارجه روسیه ارائه شده است. حساب عربی وزارت خارجه روسیه در توییتر چند روز پیش ضمن خبر دیدار معاون وزیر خارجه این کشور با سفیر عراق از این عبارت استفاده کرد که واکنش اعتراضی کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی را موجب شد.