علی عسگری، مدیرعامل سودآورترین شرکت ایران شد

دوشنبه،۲۷ دي ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
از ریاست رسانه ملی تا مدیرعاملی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

مدیرعامل جدید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس - بزرگترین و سودآورترین هلدینگ اقتصادی ایران-  منصوب شد.

علی عسگری، مدیرعامل سودآورترین شرکت ایران شد

به گزارش اقتصاد کارا، رئیس سابق سازمان صدا وسیما، مدیرعامل جدید هلدینگ پتروشیمی خلیج‌ فارس هفته گذشته، پس از نشستی با وزیر نفت، کار خود را در بزرگترین هلدینگ صنعتی کشورآغاز کرد. عبدالعلی علی‌ عسگری، جای جعفر ربیعی را در رأس مدیریت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گرفت و به این شکل، با جواد اوجی وزیر نفت، عبدالحسین بیات رئیس هیات‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت و مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، جلسه مشترکی داشت.

وزیر نفت در این نشست ضمن آرزوی موفقیت برای "علی‌عسگری" گفت: پروژه‌های بزرگی در صنعت نفت وجود دارد که افزایش همکاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و صندوق بازنشستگی صنعت نفت، در اجرای این پروژه‌ها بسیار مهم و موثر خواهد بود. پس از برگزاری این نشست، علی عسگری، فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آغاز کرد.

اهداف هلدینگ خلیج فارس در دوره جدید

مراسم تکریم از تلاش‌های جعفر ربیعی مدیرعامل پیشین گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و معارفه علی عسکری مدیرعامل جدید این گروه با حضور مدیران ستادی، مدیران عامل شرکت‌های تابعه، مدیران عامل چهار بانک بزرگ کشور و همچنین نمایندگانی از وزارت نفت و سایر پتروشیمی‌ها  برگزار شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دیروز در آئین تکریم و معارفه ای که در محل این شرکت در تهران برگزار شد، از اولویت برنامه خود در این مجموعه بزرگ خبرداد. وی ضمن سپاسگزاری از مدیرعامل پیشین و سابقه آشنایی و همکاری با وی گفت: افزایش سودآوری و ثروت شرکت، حفظ و ارتقا ارزش سهام شرکتها در بورس، تکمیل طرح های نیمه تمام با نیاز به 15 میلیارد دلار تامین مالی و در نهایت تکمیل زنجیره ارزش با تمرکز بر توسعه صنایع پائین دستی را از اهداف مورد نظر دانست. وی در این باره گفت: در حال حاضر 4 هزار محصول از صنعت پتروشیمی تولید می شود و لازم است ما سهم خود را از این سبد متنوع در زندگی بشر افزایش دهیم.

رئیس سابق رسانه ملی همچنین گفت: اعتقاد دارم با همکاری و همراهی وزارت نفت و سایر بخشهای ذیربط و توان بالای موجود در این مجموعه عظیم، باید کاری کنیم که از رتبه 37 در دنیا به رتبه عدد انگشتان یک دست برسیم. وی با درخواست از مدیران و کارکنان مبنی بر ارائه مکتوب ایده ها و راهکارهای نو را به برای مدیرعامل سازمان گفت: طرح های پیشنهادی پس از بررسی و در صورت امکان سریعا عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: درهمین رده‌بندی، شرکت‌هایی دراروپا و آلمان هستند که خودشان دارنده منابع خوراک پتروشیمی نیستند، اما با فرآوری محصولات بالادستی پتروشیمی‌های سایر کشورها، محصولات ارزشمندی تولید می‌کنند و درآمدهای 70 میلیاردی و 100 میلیارد دلاری در سال دارند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: پتروشیمی مزیت اصلی کشوراست و با جهاد شما، امروز به این جایگاه رسیده و حرکت شتابان رو به جلوی آن ادامه دارد.هلدینگ خلیج‌فارس در این میان یک گوهر است و امیدواریم این گوهر در آینده بیشتر بدرخشد و اگر امروز در جایگاه ۳۷ جهان و رتبه دوم خاورمیانه است، باید با توسعه دانش فنی و روش‌های دیگر از جمله تجمیع ظرفیت‌های پتروشیمی کشور به رتبه اول خاورمیانه رسیده و دررده‌های بالای این جدول در سطح بین‌المللی قرار بگیرد.

مسیر رو به رشد هلدینگ در 4 سال گذشته

جعفر ربیعی مدیرعامل پیشین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در آئین تودیع و تکریم خود گفت: کشورهای توسعه یافته از طریق توجه و حمایت شرکتهای بزرگ به رشد و توسعه دست یافته اند. بر این اساس، من در دوره نزدیک به 4 ساله مدیریت خود سعی کردم این گفتمان درحاکمیت تقویت شود که شرکتهای بزرگ برای توسعه و پیشرفت کشور، فرصت هستند.

وی افزود: صنعت پتروشیمی، مزیت فراوانی برای ایران دارد و ما مسئولیم که از این ظرفیت عظیم در کنار ذخایرمان، استفاده مطلوب نکنیم و ارزش افزوده قابل قبولی را خلق نکنیم. این صنعت می تواند در کنار تولید محصولات ارزش آفرین و حمایت از صنعت، از طریق صادرات هم درآمد ارزی خوبی برای کشور ایجاد نماید.  به گفته وی در کشور، نوعی نگاه صنعت ستیز وجود دارد که مجموعه حاکمیت باید از این صنعت دفاع کند و نگذارد به کشور ظلم شود.

ربیعی ادامه داد: اگر بر روی صادرات محصولات پتروشیمی به‌عنوان صادرات محصولات خام و نیمه خام عوارض گمرکی ببندند و به بهانه تنظیم بازار، صادرات را محدود کنند و یا قیمت‌گذاری‌های اشتباه انجام دهند، تبعات منفی‌اش حتماً بیش از دستاوردهای موقتش است و امروز این صنعت که بیشترین خدمات را به دولت‌های مختلف کرده، کاملاً بی‌دفاع است و در دفاع از این صنعت توسط متولی‌های امر، خوب عمل نشده است.

جعفر ربیعی همچنین از کمک مجموعه بانکها و دیگر شرکتهای بزرگ دولتی و غیر دولتی که با حمایتهایشان موجب ارتقای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ارتقای رتبه آن در جهان شدند، تشکر کرد و گفت: اداره حرفه ای گروه و فضای همدلانه و با انگیزه در بدنه این هلدینگ از صدر تا ذیل، 2 مزیت بزرگی بود که توانست موفقیت های ارزنده ای را برای شرکت پدید آورد.

مدیرعامل سابق هلدینگ خلیج فارس که پیش از حضور در این هلدینگ صنعتی از مدیران مترو تهران بود، اسفند 1396 به مدیرعاملی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد.

همدلی در خانواده 27 هزارنفری هلدینگ خلیج فارس

جواد گلی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: در این سال‌ها همه ما همدلانه در یک ‌سنگر می‌جنگیدیم، هیچ حسادت، رقابت و نکته‌ ای که بخواهند ما را از هم دورکند از نظر مهندس ربیعی جایگاهی نداشت و امروز این همدلی را در بین مدیران عامل گروه و همچنین در تعامل با سایر بخش‌های دیگر صنعت شاهد هستیم، در چهار سال گذشته، این خانواده در مسیر رشد و پیشرفت احساس امنیت کرد، یعنی احساس کرد کارهای خوب و تلاش‌های او دیده می‌شود و تقدیر می‌شود و احساس هویت تازه‌ای در ۲۷ هزار عضو این خانواده بزرگ به وجود آمد وامروز افتخار می‌کنیم که هلدینگ خلیج‌فارس، یک هلدینگ سرآمد و پیشرو با اخذ بهترین رتبه‌های داخلی و جهانی است.

وی شاخصه مدیریتی جعفر ربیعی را «سخت‌گیری به خود و آسان‌گیری به دیگران»، عنوان کرد و افزود: این دستاوردها حاصل تلاش یک نیروی خادم و پرتلاش و مخلص کشور است که امیدواریم در این مسیر موفق باشند و رشد و شکوفایی گروه ادامه داشته باشد. وی در پایان با اشاره به انتخاب دکتر عبدالعلی علی عسکری به‌عنوان مدیرعامل جدید گروه، خاطرنشان کرد: این مسئولیت برای ایشان یک میدانی برای خدمت است و امیدوار هستیم دکتر علی عسکری کارنامه‌ای درخشان از نسلی که برای کشور زحمت کشید و جوانی خود را برای این کشور گذاشت برای این گروه و کشور عزیزمان در طول دوران خدمت به‌جای بگذارند.

کارنامه قابل قبول مدیرعامل پیشین

در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت تجارت صنعت خلیج‌فارس، جعفر ربیعی را فردی تلاشگر دانست که در یک دوی امدادی، مسئولیت را به دکتر علی عسکری تحویل داده است.

رضا عباد زاده سپس با اشاره به خبرسازی‌های جعلی برخی رسانه ها  در روزهای گذشته درباره گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فروش محصولات پتروشیمی، اظهار داشت: آقای ربیعی امروز از گروه با کارنامه ای قابل قبول و درخشان خارج می شود، در حالی که ممکن است از فردا در راهروهای دادسرا، پاسخگوی همین دروغ‌هایی که بعضاً در چند رسانه داخلی هم گفته شده باشد و البته این شتری است که در خانه اکثر مدیران می‌خوابد و متأسفانه رویکرد غالب این است که با مدیران از فردای روز مسئولیت به چشم خطاکار نگاه می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. وی با اشاره به ‌روزهای ابتدایی فعالیت خود درشرکت تجارت صنعت، گفت: در آن زمان آقای ربیعی از من خواست، پرونده مدیرعامل قبلی را بدون توجه به جوسازی های دروغین بررسی کرده و با حسن نظر به موارد، رسیدگی شود. نتیجه این سیاست این بود که با پیگیری حقوقی برخی موضوعات دوره قبل، بدون جوسازی و انگ زنی، ده‌ها میلیون دلار به هلدینگ باز گردانده و پرونده ها را ببندیم وامیدوارم این رویه خوب ادامه کند.

یکپارچگی درهلدینگ خلیج فارس

در ادامه این مراسم مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس با اشاره به فعالیت 23 خود دراین صنعت، اظهار داشت: خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی، اوایل به شکلی انجام شد که اشتباه بود و این صنعت یکپارچه را به جزیره‌های دورافتاده از هم تبدیل کرد. تنها بخشی که شاکله  دوران قبل  را حفظ کرد، هلدینگ خلیج‌فارس بود که با مدیریت آقای سبزکار و در ادامه آقای نژاد سلیم که از دل این صنعت بود، مسیر رشد را طی کرد.

محمود امین نژاد ادامه داد: در اواخر سال 96 که اسم مدیرعامل مترویی که برای هلدینگ، آمد گفتیم صنعت پتروشیمی و هلدینگ دچار حاشیه می‌شود و نگاه‌های سیاسی بر نگاه توسعه‌ای و تخصص محور چیره خواهد شد و در چند انتصاب نخستین هم این نگرانی تقویت شد. اما مهندس ربیعی خیلی سریع این درک و اشراف را پیدا کردند که باید از درون صنعت و همین سیستم هلدینگ را پیش ببرد و امروزمن از آقای جعفر ربیعی به عنوان مدیری استراتژیک، اخلاق مدار و با صبراستراتژیک یاد می‌کنم که موجب اتحاد بین بخشها شدند.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس تصریح کرد: در دوره مدیریت آقای ربیعی در هلدینگ خلیج‌فارس، مرزهای بین بالادست و پایین دست از بین رفت و هلدینگ تبدیل به یک الگو در این زمینه شده، همچنین در حوزه جمع آوری گازهای همراه با نفت - حتی جایی که وزارت نفت بودجه لازم را ندارد- ورود کرده و بعد از ساخت بیدبلند خلیج‌فارس در حال اجرای پروژه جمع آوری گازهای همراه با نفت است و ما می‌توانیم در یک آینده بسیار نزدیک به قدرت اول پتروشیمی خاورمیانه تبدیل شویم و با هدف‌گذاری انجام شده، سابیک عربستان را پشت سر بگذاریم.

درباره هلدینگ خلیج فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس )، در حال حاضر بزرگترین شرکت ایران و بزرگترین صادرکننده غیرنفتی کشور است که به تنهایی 20 درصد ارز سامانه نیما را تامین می کند. این گروه بزرگ که 39 زیر مجموعه در ماهشهر، عسلویه و دیگر مناطق ایران دارد، به لحاظ تولید و جایگاه در رتبه 37 (ICIS 2020) جهانی است. این شرکت، سودآورترین و بزرگترین شرکت بورسی است و به تنهایی 12 درصد ارزش بازار بورس تهران را در اختیاردارد. گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر اساس رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی(IMI 100) نیز در رتبه اول قرار دارد. این گروه در حال حاضر 25 طرح بزرگ و کوچک در دست احداث دارد و هزاران تولید کننده، پیمانکار،صنعتگر، قطعه ساز با آن همکاری دارند. این شرکت در سالهای اخیر در ایفای مسئولیت اجتماعی در جوامع پیرامون صنعت و نیز در زمینه حمایت از ساخت داخل، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده است.

به گزارش شانا،هشتم دی ماه امسال، مدیرعامل وقت گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در نشست خبری واگذاری سهام عدالت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: سود این شرکت از ۳۲۰۰ میلیارد تومان سال ۹۱، ۱۵ برابر شد و در سال ۹۹ به ۴۵ هزارمیلیارد تومان رسید که این سود در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

سوابق کاری عبدالعلی عسگری

عبدالعلی علی عسگری، دارای کارشناسی مهندسی برق پلی‌تکنیک تهران و کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران و دکترای مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت و عضو هیئت علمی دانشگاه - دانشیار است.

در سوابق کاری وی فعالیت متمرکز و گسترده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمینه تحقیق و راه‌اندازی خطوط تولید نیازهای دفاعی در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت گروه صنایع تسلیحات دریایی، صنایع خودکفایی ناحیه تهران و مدیر مجتمع صنعتی شهید حسن باقری دیده می‌شود. علی عسگری همچنین معاون سیاحتی و زیارتی وزیر ارشاد (۱۳۷۱)، رئیس سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی (۱۳۷۱)، مشاور رئیس‌جمهوری (۱۳۷۳)، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (۱۳۷۳)، مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (۱۳۷۶)، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما (۱۳۸۴) و رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۵) بوده است.

علی عسگری، مدیرعامل سودآورترین شرکت ایران شد