کارافرینان ایران، نترس ترین در جهان

جمعه،۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸

ترس از کارآفرینی، ارتباط قابل توجهی با شرایط اقتصادی و اجتماعی یک کشور ندارد.

کارافرینان ایران، نترس ترین در جهان

گزارش اخیر شرکت استاتیستا از نظرسنجی انجام شده  در 49 کشور جهان، حاکی از آن است که اگرچه فرصتهای درک شده برای راه اندازی کسب و کار در سراسر جهان متفاوت است، ولی تعداد افرادی که احساس می کنند فرصتی برای کارآفرینی در اختیار دارند، بسیار کمتر از افرادی است که عملا گام در این راه می گذارند و ایده کارآفرینی خود را به کار می گیرند.

رصد و پایش کارافرینی در جهان بیانگر آن است برخی کشورها مملو از کارآفرینان باهوشی است که اگرچه میدانند کشورشان مکان مناسبی برای راه اندازی کسب و کار نیست، ولی باز از ایجاد کسب و کار تازه منصرف نمی شوند. در حالی که سایر کشورهایی که فرصت‌های فراوانی دارند، در این زمینه، ترسوتر عمل می‌کنند. بسیاری از آن‌ها، ترس از شکست را به‌عنوان دلیلی برای شروع نکردن یک کسب و کار عنوان می‌کنند.

سازمان ناظر جهانی کارآفرینی دلایلی متفاوتی را در مورد اینکه چه عواملی بر تصمیم‌گیری‌های افراد برای کارآفرینی در سطح عمیق‌تر تأثیر می‌گذارند، شناسایی کرده است. در تصمیم برای کارآفرینی معمولا نفع جمعی در مقایسه با موفقیت فردی در نظر گرفته می‌شود و اینکه افراد و گروه‌ها ریسک را در مقابل پاداش ارزیابی می‌کنند.

نکته دیگری که در این گزارش وجود دارد، آن است که تمایل به جسور بودن در کارآفرینی با سطح درآمد یک کشور تعیین نمی‌شود. این پارامتر شاید مالکیت تمام کسب‌وکار را به‌عنوان فعالیت کارآفرینی در جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد اما با این حال، کارآفرینی در کشورهایی با سطح درآمد پایین‌تر بیشتر دیده می‌شود.

کارآفرینان ایرانی در میان شجاع‌ترین‌های جهان

این موضوع در مورد الگوهای واکنش در سوئیس و ایران نیز صادق است. سوئیس یکی از بهترین کشورها از نظر درآمد سرانه است و بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده‌های اروپا در سوئیس دفتر کار دارند و استارتاپ‌ها به نیروی کار ماهر و تحصیل‌کرده دسترسی دارند.

همچنین نرخ پایین مالیات، دسترسی به سرمایه برای فعالیت و سهولت درقوانین تجاری دیگر، مزایای سوئیس برای کارآفرینان است اما کارآفرینان از تجربه شکست هراس دارند.

طبق این نظرسنجی در ایران تنها ۱۵ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند، بابت شروع یک کسب‌وکار، واهمه و ترس داشته و ۵۱ درصد باقی مانده، معتقدند که در ایران فرصت‌های زیادی برای موفقیت یک کسب‌وکار وجود دارد این آمار، کارآفرینان ایرانی را در فهرست شجاع‌ترین افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار قرار می‌دهد.

پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی در کشورهای در حال توسعه و چین و هند، در مقایسه با سایر کشورهای جهان نسبتاً ترسوتر عمل کردند.در نهایت، ایالات متحده نسبت به چین، افراد بیشتری را که قصد دارند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند، ثبت کرد. با اینکه ایالات متحده از نظر داشتن فرصت‌ها و همچنین بی‌میلی در رتبه‌ بالاتری قرار داشت.

از سوی دیگر کمترین تردید و همچنین یکی از کمترین ارزیابی فرصت‌ها، در کره‌جنوبی ثبت شد. در ژاپن تنها ۱۲.۷ درصد فکر که کشورشان فرصت‌های خوبی برای کارآفرینان دارد.

استاتیستا(به انگلیسی Statista) یک شرکت آلمانی است که متخصص داده‌های بازار و مصرف‌کننده است. این شرکت اعلام کرده‌است که، سکویش شامل بیش از یک میلیون آمار در بیش از هشتاد هزار موضوع از بیش از 22 هزار و 500 منبع و ۱۷۰ صنعت مختلف است و سالانه حدود ۶۰ میلیون یورو درآمد کسب می‌کند.