مظنونان پولشویی به بانک ها معرفی شدند

سه شنبه،۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۴

با ابلاغ رسمی مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد، برای نخستین بار فهرست اشخاص مظنون به پولشویی به نظام بانکی کشور ارسال شد.

مظنونان پولشویی به بانک‌ها معرفی شدند

به گزارش اقتصاد کارا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، همراه این فهرست، مجموعه محدودیت‌هایی که برای ارائه خدمات به این افراد باید اعمال شوند نیز اعلام شده است. بنابراین گزارش، مهمترین این محدودیت‌ها عبارت از «محدودیت در سقف عملیات بانکی»، «محدودیت در ارائه خدمات غیر حضوری» و «ممنوعیت در پذیرش وکالت‌نامه و توقف اجرای وکالت نامه های سابق الصدور» هستند.

براساس ابلاغیه مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و برابر ماده ۸۴ آیین‌نامه ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی، اشخاص مظنون با ارائه مستندات قابل راستی آزمایی نظیر مستندات مربوط به شغل و درآمد و دارایی ها و غیره یا ارائه احکام قضایی مرتبط می‌توانند برای خروج از فهرست مذکور اقدام و در صورت تایید این مرکز از آن خارج شوند.

پول‌شویی (Money Laundering) تبدیل سود حاصل از خلافکاری و فساد به دارایی‌های به ظاهر مشروع است.در فرایند پول‌شویی، پول حاصل از اقدامات غیرقانونی تبدیل به پول یا ثروتی می‌شود که در ظاهر از راه‌های قانونی بدست آمده‌است و به این طریق «پول شسته شده» وارد اقتصاد می‌شود. در بسیاری از سیستم‌های قانونی و مشروع، قواعد پولشویی با روش‌های دیگر تبهکاری مالی و تجارتی تلفیق شده‌است.بیشتر قوانین ضد پولشویی به صورت آشکار با پولشویی تلفیق شده‌اند. برخی از کشورها پولشویی را تحت عنوان مبهم کردن منشأ منابع مالی تعریف می‌کنند. کشورهایی دیگر پولشویی را پولِ حاصل از فعالیتی می‌دانند که ممکن است در نقطه ای از کشور مشروع باشد اما در نقطه‌ای ای دیگر فساد و نامشروع تلقی شود. نقدهایی بر قوانین ضد پولشویی توسط مفسرانی وارد شده‌است که عقیده دارند این پهنهٔ وسیع فعالیت‌های ضد پولشویی، در خارج یا داخل کشور بیشتر مانند یک عقیده یا نظریه مالی است و جنبهٔ عملی و کاربردی ندارد.