شاخص بورس 334 پله بالا رفت

سه شنبه،۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

شاخص بورس امروز با رشد 334 پله ای در جایگاه 160 هزار و 153 واحدی ایستاد.

شاخص بورس 334 پله بالا رفت

در معاملات امروز یک میلیارد و 600 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 621 میلیارد ریال در 128 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 97 رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 114 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 80 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 360 واحد افزایش یافت ؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 287 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 472 افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای پارس (پتروشیمی پارس)، فملی (ملی صنایع مس)، شخارک (پتروشیمی خارک)، فولاد (فولاد مبارکه)، دعبید (داروسازی دکتر عبیدی) و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و وبملت (بانک ملت) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) بیشترین فشار منفی را وارد کرد.

بانک‌ها همچنان صدرنشین معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 402 میلیون سهم به ارزش 698 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فرآورده های نفتی به ارزش 335 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 303 میلیارد ریال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش 275 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.
گروه اطلاعات و ارتباطات نیز با معاملاتی به ارزش 254 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

رشد فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) پنج واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 914 واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از 950 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 905 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین تاثیرمثبت را بر شاخص داشتند.