بورس 2500 واحد عقب نشینی کرد

يکشنبه،۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵

شاخص بورس امروز با عقبگرد 2 هزار و 500 پله ای به جایگاه 157 هزار و 355 واحدی سقوط کرد.

بورس 2500 واحد عقب نشینی کرد

بیشتر صنایع بورس، امروز قرمزپوش بودند و صف های متعدد فروش در آنها شکل گرفت.
در معاملات امروز سهام 465 شرکت با افت و سهام 169 شرکت با افزایش قیمت مواجه شد، بهای سهام 15 شرکت نیز بدون تغییر ماند.
یک میلیارد و 704 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار در بازار امروز به ارزش چهار هزار و 429 میلیارد ریال در 166 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 724 افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 485 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 341 واحد پایین رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 2 هزار و 948 واحد کاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و 939 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و 516 کاهش یافت.
در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد خوزستان)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، وبملت (بانک ملت)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) با بیشترین تاثیر منفی، شاخص را پایین کشیدند، اما فایرا (آلومینیوم ایران) و شفن (پتروشیمی فناوران) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

بانک ها همچنان صدرنشین معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 462 میلیون سهم به ارزش 744 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش 379 میلیارد ریال و گروه شیمیایی به ارزش 367 میلیارد ریال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 358 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت. گروه سیمان نیز با معاملاتی به ارزش 262 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

عقبگرد فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 31 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 909 واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از 829 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 94 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن)، کگهر (سنگ آهن گهرزمین) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بالاترین فشار منفی را بر آیفکس وارد کردند، در مقابل دماوند (تولید برق دماوند) و توریل (توکاریل) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.