جهش 4 هزار و 781 واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته

شنبه،۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷

شاخص کل بورس امروز با جهش چهار هزار و 781 پله ای در جایگاه 164 هزار و 271 واحدی قرار گرفت.

جهش 4 هزار و 781 واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته

رشد قیمت دلار باعث افزایش جذابیت شرکت های صادراتی و ارز محور شده؛ بر این اساس، بهای سهام شرکت های مرتبط با ارز بالا رفته و تاثیر مثبت بر نماگر بازار سرمایه داشته است. 
در معاملات امروز سه میلیارد و 37 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 496 میلیارد ریال در 301 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 385 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 275 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 193 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور پنج هزار و 429 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور چهار هزار و 190 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 6 هزار و 369 واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، پارس (پتروشیمی پارس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) با رشد خود بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند؛ در مقابل، های وب (داده گسترعصرنوین)و دعبید (داروسازی دکترعبیدی) بیشترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.

صدرنشینی گروه فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 416 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 472 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 920 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 672 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه فراورده های نفتی با دادوستدی به ارزش 609 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه خرده فروشی نیز با معاملاتی به ارزش 542 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

ورود فرابورس به کانال 20 هزار واحدی

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 38 واحد رشد کرد و در جایگاه 2 هزار و 28 واحدی قرار گرفت.
امروز در این بازار یک میلیارد و 103 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 9 هزار و 81 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، کگهر (سنگ آهن گهرزمین)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیشترین تاثیر مثبت و وهور (مدیریت انرژی امید تابان هور) و بساما (بیمه سامان) بالاترین تاثیر منفی را داشت.