بورس 582 واحد بالا رفت

چهارشنبه،۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

آرامش بر فضای معاملات امروز بورس حاکم بود به طوری که شاخص کل با رشد 582 پله‌ای نسبت به دیروز در جایگاه 165 هزار و 294 واحدی قرار گرفت.

بورس 582 واحد بالا رفت

بازار بورس که دیروز تحت تاثیر تحولات سیاسی و استعفای محمودجواد ظریف در فضایی منفی قرار داشت، امروز روندی مثبت در پیش گرفت.
در معاملات امروز 2 میلیارد و 301 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 158 میلیارد ریال در 144 هزار نوبت به فروش رسید.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 168 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 297 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 208 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 738 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 471 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 961 واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای ومعادن (توسعه معادن و فلزات)، وبملت (بانک ملی)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، رمپنا (مپنا) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل، فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (ملی صنایع مس) بیشترین فشار منفی را وارد کردند.

صعود بانک ها به صدر معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 220 میلیون سهم به ارزش 382 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 380 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 356 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه خودرو با دادوستدی به ارزش 253 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه سرمایه گذاری ها نیز با معاملاتی به ارزش 146 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

رشد فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 31 واحد رشد کرد و در جایگاه 2 هزار و 100 واحدی قرار گرفت.
در این بازار یک میلیارد و 46 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و 507 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، دماوند (تولید برق دماوند)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و کگهر (سنگ آهن گهر زمین) بیشترین تاثیر مثبت و ذوب (ذوب آهن) بالاترین تاثیر منفی را داشت.