شاخص بورس 72 واحد تقویت شد

يکشنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲

شاخص کل بورس امروز به دلیل افت نماد شرکت های معدنی، رشد کم رمقی داشت و با 72 پله صعود به ارتفاع 164 هزار و 443 واحدی دست یافت.

شاخص بورس 72 واحد تقویت شد

در معاملات امروز 2 میلیارد و 842 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در بیش از 151 هزار نوبت بین فعالان بازار سرمایه داد و ستد شد تا ارزش معاملات امروز به 6 هزار و 571 میلیارد و 653 میلیون ریال برسد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 21 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 154 واحد افزایش یافت.
امروز شاخص قیمت (هم وزن) نیز 108 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 193 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 30 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 253 واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، وعبید(داروسازی عبیدی)، وتجارت(بانک تجارت)، ومعادن(توسعه معادن و فلزات) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند اما در مقابل نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کچاد(معدنی و صنعتی چادرملو)، تایپکو (صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تامین) با افت خود مانع از رشد آن شدند.

صعود بانک ها به صدر معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ ارزش معاملات در این گروه 527 هزار میلیارد ریال بود؛ در جایگاه بعدی شیمیایی ها با 419 هزار میلیارد ریال قرار گرفتند و رتبه سوم به گروه فلزات اساسی با 364 هزار میلیارد قرار گرفت.
همچنین خودرویی ها با 291 هزار میلیارد ریال و قند و شکر با 178 هزار میلیارد ریال در رده های چهارم و پنجم بالاترین ارزش معاملات بازار سرمایه قرار گرفتند.

فرابورس منفی شد

در معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 17 واحد عقبگرد داشت و در جایگاه 2 هزار و 81 واحدی قرار گرفت.
در این بازار 763 میلیون و 499 هزار سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 6 هزار و 195 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، و ذوب (ذوب آهن) بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند و در مقابل دماوند (تولید برق دماوند) با رشد خود مانع از افت بیشتر شاخص آن شد.