بورس یک هزار و 645 واحد عقب نشینی کرد

سه شنبه،۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹

شاخص بورس امروز با افت یک هزار و 645 پله‌ای نسبت به دیروز به جایگاه 162 هزار و 593 واحدی عقب نشینی کرد.

بورس یک هزار و 645 واحد عقب نشینی کرد

در معاملات امروز 2 میلیارد و 260 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 781 میلیارد ریال در 136 هزار نوبت به فروش رسید.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 476 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 82 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 57 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 2 هزا رو 50 واحد کاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و 571 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و 576 واحد کاهش یافت.
همچنین در معاملات امروز، نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با افت خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند؛ در مقابل، مبین (پتروشیمی مبین)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و های وب (داده گسترعصرنوین) بیشترین تاثیر مثبت را برجا گذاشتند.

بانک‌ها در صدر معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 363 میلیون سهم به ارزش 613 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه خودرو به ارزش 348 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 344 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 300 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه قند و شکر نیز با معاملاتی به ارزش 268 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

افت فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 26 واحد افت کرد و در جایگاه 2 هزار و 64 واحدی قرار گرفت.
در این بازار 762 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 6 هزار و 394 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، کگهر (سنگ آهن گهر زمین) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین تاثیر منفی و دماوند (تولید برق دماوند) و سرچشمه (سرمایه گذاری مس سرچشمه) بالاترین فشار منفی را وارد کرد.