خسارت 300 میلیارد تومانی سیل به 730 بنای تاریخی کشور

دوشنبه،۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس گزارش‌ها، سیل اخیر به 730 اثر تاریخی کشور خسارت وارد کرده که حدود 300 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

خسارت 300 میلیارد تومانی سیل به 730 بنای تاریخی کشور

محمد حسن طالبیان با اعلام این خبر گفت: با وقوع سیلاب‌های جدید بویژه در استان خوزستان میزان خسارات ممکن است افزایش پیدا کند.
وی افزود: البته سیل فروردین ماه جاری تنها به بناهای تاریخی آسیب نزده و زیر ساخت‌های گردشگری استان‌های سیل زده نیز از تخریب در امان نبوددند.

بناهای تاریخی لرستان بیشتری خسارت را دیدند

طالبیان با اعلام این که به ترتیب بناهای تاریخی لرستان، گلستان و خوزستان بیشرین آسیب را دیدند، افزود: البته این آمار ممکن است تغییر کند.
وی اضافه کرد: باران‌های تند و سیل از جمله موارد ایجاد خسارات در روزهای اخیر بودند که برخی از آثار به دلیل باران تند و برخی از پل ها که در رودخانه بودند به دلیل سیل دچار تخریب شدند.
طالبیان بررسی دقیق تر میزان خسارت سیل را نیازمند کارهای چند رشته ای عنوان کرد و افزود: با فروکش کردن سیل می توان در این باره نظر دقیق تری داد.
بر اساس این گزارش، بارش شدید باران که از 26 اسفند ماه سال 97 در مازندران شروع شد و تا دوم فروردین ماه امسال ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه ها در مناطق مرکزی و شرقی استان شد و به 9 نقطه شهری و بیش از 170 روستا در بخش های مختلف خسارت زد.
در روزهای آغازین سال جدید هم بارش بیش از 300 میلیمتر باران در 35 ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی توامان شد، باعث سرریزشدن سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها شد بطوریکه ابتدا شهر گنبد را به زیر آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهای شمالی و غربی استان شد.
پنجم فروردین 98 نیز جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودروها با یکدیگر در محور ورودی شمال این کلانشهر ده ها کشته و مصدوم برجای گذاشت.
از سوی دیگر بارندگی های شدید در مناطق بالادست حوضه های کارون، دز و کرخه در دو هفته اخیر سبب آبگرفتگی روستاهای و شهرهای حاشیه این رودخانه ها در شهرستان های دشت آزادگان، شوش، حمیدیه، شوشتر، اهواز و کارون شده است. 
همزمان با آغاز موج دوم بارش‌های فروردین، بسیاری از شهرهای و روستاهای استان لرستان نیز درگیر سیلاب‌ شدند و شهرهایی مانند پلدختر،‌ دورود، خرم‌آباد،‌ الیگودرز و ... در محاصره سیل قرار گرفتند تا جایی که امکان امدادرسانی هوایی به شهر پلدختر و برخی از روستاها وجود نداشت.