بورس با 706 واحد رشد به تعطیلات رفت

چهارشنبه،۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹

شاخص کل بورس امروز (چهارشنبه) با رشد 706 پله ای نسبت به دیروز، به رقم 137 هزار و 472 واحدی رسید.

بورس با 706 واحد رشد به تعطیلات رفت

بازار بورس پس از بازار هیجانی دیروز که به کاهش بیش از سه هزار واحدی شاخص منجر شد، روندی آرام و و منطقی در پیش گرفت و توانست اندکی رشد کند.
در معاملات امروز سه میلیارد و 748 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 264 میلیارد ریال در 168 هزار و 577 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 206 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 227 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 161 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز سه هزار و 696 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 210 واحد کاهش و شاخص بازار دوم بورس نیز 2 هزار و 895 واحد افزایش یافت.
بر این اساس در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وبلمت (بانک ملت)، پارس (پتروشیمی پارس) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

گروه فلزات اساسی در صدر معاملات

گروه بانک ها در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه یک میلیارد و 290 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 551 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 850 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 642 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه اطلاعات و ارتباطات با دادوستدی به ارزش 603 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 531 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

رشد 6 واحدی آیفکس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 6 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 556 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از 567 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 2 هزار و 969 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای شراز (پالایش نفت تبریز)، ذوب (ذوب آهن) و خراسان (پتروشیمی خراسان) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بالاترین تاثیر منفی را داشتند.