شاخص بورس 2 هزار و 408 واحد تعدیل شد

يکشنبه،۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

بورس با افت 2 هزار و 408 پله ای نسبت به دیروز، در جایگاه 155 هزار و 710 واحدی قرار گرفت.

شاخص بورس 2 هزار و 408 واحد تعدیل شد

پس از رشد شتابان بورس در روزهای اخیر، امروز شاخص به مرحله استراحت و اصلاح وارد شد.
بر این اساس، در بیشتر صنایع و گروه هایی که در روزهای اخیر رشد زیادی را تجربه کرده بودند، روند منفی حاکم بود.
در معاملات امروز چهار میلیارد و 962 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 12 هزار و 29 میلیارد ریال در 266 هزار و 355 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 704 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 121 واحد کاهش داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 85 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 2 هزار و 499 واحد عقب نشست که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 145 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز سه هزار و 17 واحد کاهش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فولاد، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فملی (ملی صنایع مس)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بر جای گذاشتند.

صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 391 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 6 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه بانک ها به ارزش یک هزار و 674 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش یک هزار و 673 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه خودرو با دادوستدی به ارزش یک هزار و 124 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 740 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

اصلاح 10 پله ای فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 10 پله افت کرد و در جایگاه یک هزار و 794 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و 63 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 778 میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر منفی و مارون (پتروشیمی مارون) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.