سلاح ورزی، دهمین رئیس اتاق ایران

دوشنبه،۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۴
ماجرای «اتاق ایران» چرا جنجالی شد؟

انتخابات پرحاشیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید. در این انتخابات ۳ نفر از اعضای اتاق بازرگانی بر سر کسب کرسی ریاست با یگدیگر رقابت کردند و در نهایت براساس آرای اخذ شده ،حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی ایران شد. از مجموع ۴۲۶ رای، ۲۶۵ نفر به سلاح‌ورزی رای دادند.

سلاح ورزی، دهمین رئیس اتاق ایران

انتخاب حسین سلاح ورزی واکنش‌های متفاوتی در بین فعالان اقتصادی و سیاسی به همراه داشت. بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه بازرگانی از این انتخاب استقبال کردند. میزان آرای او از محبوبیت سلاح‌ورزی در بین فعالان اقتصادی خبر می‌دهد.

مخالفت ها از کجا شروع شد؟

اما آنچه در خصوص انتخاب این فعال بخش خصوصی خبر ساز شد، اشاره به مواضع حسین سلاح ورزی در این سالها بوده است. به عنوان مثال، طیفی از رسانه‌های اصولگرا شامل تسنیم، فارس، ایرنا و مشرق نیوز به انحاء مختلف رویکرد منتقد نسبت به این انتخاب داشته و فشارها را بر اتاق ایران و حسین سلاح ورزی بالا و بالاتر بردند.

به دنبال انتخاب حسین سلاح‌ورزی به ریاست اتاق بازرگانی ایران، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان «نفوذ براندازان در مهمترین شوراهای عالی کشور/ دستگاه‌های امنیتی و نظارتی منافع ملی را شوخی گرفته‌اند؟» به تندی از رئیس جدید اتاق بازرگانی انتقاد کرد.  در ابتدای گزارش تسنیم درباره رئیس جدید اتاق بازرگانی آمده است: حسین سلاح‌ورزی که در فتنه ۱۴۰۱ مواضع تندی در حمایت از براندازان جمهوری اسلامی داشته، دیروز رئیس اتاق بازرگانی و عضو مهمترین شوراهای عالی نظام شده است، حال این سؤال مطرح می‌شود؛ آیا دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کشور منافع ملی را شوخی گرفته‌اند؟

تسنیم همچنین از تایید صلاحیت سلاح‌ورزی پیش از ورود به انتخابات اتاق بازرگانی به شدت انتقاد کرد و نوشت: یکی از موضوعاتی که در مورد انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران از مدتها قبل حاشیه‌ساز شده بود بحث تأیید صلاحت کاندیداهای هیئت رئیسه بود. با همه این اوصاف، در انتخابات روز گذشته سلاح‌ورزی به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد، پُست و سمتی که در بسیاری از شوراهای عالی مهم نظام جمهوری اسلامی که تصمیمات مهم سیاستی در امور مختلف کشور می‌گیرد، عضو است، از جمله شورای پول و اعتبار، شورای‌عالی بورس، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، هیئت واگذاری، شورای‌عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی، شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و چندین شورای مهم دیگر.

خبرگزاری فارس نیز در سلسله گزارش هایی، مدعی حمایت رسانه های خارج از کشور به ویژه بی بی سی فارسی از او شد.

وبسایت اصولگرای مشرق نیز در گزارشی مفصل به شدت از انتخاب سلاح‌ورزی به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی انتقاد کرد. مشرق در گزارشی با عنوان «دسترسی یکی از شتاب‌دهنده‌های «فتنه مهسا» به اطلاعات حساس اقتصادی کشور! / آیا «اتاق ایران» به اپوزیسیون اقتصادی نظام تبدیل خواهد شد؟» سلاح‌ورزی را شتاب‌دهنده فتنه مهسا نامید و پیش‌بینی کرد او به زودی استعفا خواهد داد.

شرایط به گونه‌ای پیش‌رفت که محافلی مجهول از احتمال برکناری سلاح ورزی خبر داده و ایرنا خبر استعفای او را منتشر کرد موضوعی که با تکذیب سلاح ورزی و انتقاد او از خبرگزاری دولت مواجه شد. رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در واکنش به این خبر نادرست؛ نوشت: خبرگزاری رسمی دولت هک شده  یا بازیچه افراد قرار گرفته است؟ او با انتشار توییتی ضمن تکذیب خبر‌های منتشر شده مبنی بر استعفای خود نوشت: دوستان متعددی می‌گویند که ایرنا خبری زده با این مضمون که سلاح ورزی برکنار یا استعفا داده است. ضمن تکذیب موضوع به نظر میرسه یا خبرگزاری رسمی دولت هک شده، یا بازیچه افراد، شاید هم مثل دفعات نهایتا خبر را از خروجی خود حذف کند.

رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران همچنین گفت: بخش خصوصی بخشی از نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود و باید با تدوین استراتژی مناسب، ایفای نقش کند. شرایط اقتصادی در حالت ویژه است و اتاق بازرگانی باید بر اساس نکاتی که رهبری برای رشد تولید و مهار تورم اعلام کردند، حرکت کند و این نهاد برای احیای رشد اقتصادی و مهار تورم باید کنار سیستم حکمرانی اقتصادی بایستد که برای عملیاتی‌کردن چنین نقشی به بازبینی در فرایند‌ها نیاز داریم.

موافقان انتخاب رئیس جدید

سوی دیگر ماجرا اما استقبال برخی فعالان اقتصادی و همچنین روزنامه‌های طیف اصلاح‌طلب از انتخاب سلاح‌ورزی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی است.

روزنامه شرق این انتخابات را دست رد خصوصی‌ها به حضور دولت» خواند و نوشت: «انتخاب سلاح‌ورزی در شرایطی انجام شد که شنیده‌ها حاکی از تندشدن فضای انتخابات پارلمان بخش خصوصی و رد‌صلاحیت او بود؛ اما ناگهان ورق برگشت و او دوباره به صحنه انتخابات آمد و گفت که دولت هیچ دخالتی در انتخابات پارلمان بخش خصوصی نداشته است.در آستانه این انتخابات گفته می‌شد فضای انتخابات اتاق بازرگانی، به عنوان پارلمان بخش خصوصی، «پلیسی» شده و نامزد‌های انتخابات اتاق بازرگانی ایران باید تأیید صلاحیت شوند.

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران اما در گفتگو با روزنامه هم‌میهن ضمن اعلام قطعی بودن نتیجه انتخابات گفت که «وزارت اطلاعات فرصت ۱۰ روزه داشته است در مورد کاندیدا‌ها اعلام‌نظر کند». او افزود: «اگر طی این ۱۰ روز اعلام‌نظری صورت نگرفت به منزله تایید صلاحیت کاندیدا‌ها خواهد بود. به این ترتیب انتخابات برگزارشده نهایی بوده است و قرار نیست اعلام نظر مجددی صورت گیرد.

سخنان رئیس سابق

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دوره نهم در جلسه انتخابات اتاق، ضمن تبریک آغاز دوره جدید هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: شرایط خاص اقتصادی و چالش‌های موجود، گذر از این وضعیت را مشروط به همگرایی آحاد مردم، نخبگان، فعالان بخش خصوصی، تصمیمسازان و دولتمردان کرده است و جز با تعامل و همنشینی نمیتوانیم به اجماع و حل چالشهابرسیم و هیچ محفلی بهتر از اتاق ایران برای ظهور این وفاق نیست. او اعضای اتاق ایران را عصاره صاحبان کسبوکار دانست که باید در رویداد‌هایی مانند انتخابات، بلوغ خود را نشان دهند.

سلاح ورزی سکاندار اتاق

واقعیت آن است که در بدنه اصلی جکمرانی کشور، دو رویکرد و قرائت مختلف با هم در تنش و چالش هستند. برخی با توجه به نقادی های صورت گرفته درباره وضع موجود، خواستار کنار گذاشتن آنان از هر نوع مسئولیتی هستند  و در مقابل، عده ای می گویند باید با نگاه به وحدت سرزمینی و ملی، با نوعی سعه صدر زمینه مشارکت همه طیف ها و نگرش ها در حاکمیت فراهم باشد و از این منظر، حضور و مسئولیت چهره های توانمند و کارامد که در زمینه هایی نگرشی متفاوت از جریان اصلی دارند، باید غنیمت شمرده شود. نباید کاری کنیم تا دلسردی روز به روز بیشتر شود و نخبگان ، برگزیدگان وجوانان مایوس شوند و ترجیح به رفتن داشته باشند.

به هر صورت اکنون با وجود مباحثات و صف بندی های آشکار و پنهان، حسین سلاح ورزی که سالها نائب رئیس اتاق بوده، سکان هدایت پارلمان بخش خصوصی را به دست گرفته است. اما مشخص است که فشارها بر اتاق و شخص او ادامه خواهد داشت.