روایتی از تکامل یک برند

جمعه،۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
پترونیرو صبا، شرکت دانش بنیان نوآور شد

شرکت پترونیرو صبا با تایید روندهای ارزیابی و بررسی های روشمند و جامع، به عنوان "شرکت دانش بنیان  نوآور"، توسط معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری معرفی گردید.

روایتی از تکامل یک برند

بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شرکت پترونیرو صبا در این خصوص گفت:  در پانزدهمین سال فعالیت پترو نیرو صبا و در تداوم فعالیتهای توسعه ای این شرکت بزرگ و پویا، با خرد جمعی و تلاش هماهنگ سازمانی در یکسال گذشته، برگ تازه ای از موفقیت این شرکت خصوصی رقم خورد و مراتب علمی، پژوهشی و تحقیقی پترو نیرو صبا در روند اجرای طرح های ملی مورد توجه و تایید نهاد اصلی پشتیبان و تسهیلگر اکوسیستم نوآوری، فناوری و کارآفرینی و عالی ترین سطح سیاستگذاری کشور قرار گرفت.
عمران بائوج افزود: ۸ شهریورماه 1402، با اعلان این خبر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پترو نیرو صبا به عنوان شرکت "دانش بنیان نوآور" پذیرفته و مشمول حمایتهای قانون بر روی محصولات تائیدی قرارگرفت. بر این اساس، پترونیرو صبا با برند PNS نخستین Epc ایران در نظام جامع پیمانکاری طرح های عظیم حوزه انرژی و نیرو است که توانسته با مستندنگاری و مدیریت دانش، روند خلاقانه و نوگرایانه خود در رفع تنگناهای گلوگاهی، کاهش وابستگی و تکیه بر توان بومی را در مراجع ذیصلاح و رسمی اثبات نماید. 
عمران بائوج همچنین گفت: از اعضای محترم و تلاشگر هیات مدیره ،معاونین، مدیران و کارکنان ستاد و شرکت‌های تابعه،تیم مهندسی و فناوری اطلاعات و دیگر دوستان بسیار عزیز همراه در این روند و معاونت ارتباطات و توسعه نوآوری شرکت که با همت و کوشش فراوان این فرایند خطیر را راهبری کردند، صمیمانه سپاسگزاری می کنم.
این کارآفرین ملی گفت: آرزومند تعالی ممتد و فتح قله های سربلندی و افتخار در عرصه های ملی و بین المللی برای ایران عزیزمان و دیگر شرکتهای ارزش آفرین به ویژه پترو نیرو صبا هستم و امیدوارم این اتفاق، آغازی بر رسوخ هرچه بیشتر تفکر نوآفرین در بدنه، سیستم و زیرسیستم های این مجموعه باشد. پترو نیرو صبا با اهتمام به تعالی سازمانی و هدفگذاری تبدیل شدن به یک شرکت تکنولوژی بین المللی، در محورهای تولید، توسعه، تجارت و آموزش به فعالیت جدی خود ادامه خواهد داد. 
وی در ادامه اظهار داشت: در جهان توسعه یافته امروز، شرکتهای اثرگذار و جریان ساز، مهمترین نقش را در رشد اقتصادی و پیشرفت جوامع ایفا می نمایند. بر این اساس، افزایش اقتدار ملی و توسعه ایران عزیز نیز، در گرو شکل گیری و موفقیت بنگاهها و برندهای بزرگ برای تحقق به این هدف متعالی است.
به گفته وی، حمایت از چرخه تولید و اتکاء به توان و دانش داخلی و بومی در برآورده سازی نیازمندی های متنوع کشور از یک سو و حضور در بازارهای جهانی از طریق صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی با هدف رقابت پذیری و ایجاد فرصتهای نو از دیگر سو، به عنوان دو رکن مهم  در ترسیم نقشه راه موفقیت شرکت پترو نیرو صبا در دستور کار قرار دارد. 
عمران بائوج در این مسیر سخت و جذاب و با امید به موفقیتهای هرچه افزونتر در راهی که آغاز کرده ایم، سرمایه انسانی و کوشش شبانه روزی و هم افزایی مدیران و کارکنان، سهم مهم و ارزشمندی در سرآمدی و تداوم توانمندی های شرکت دارد و اعتقاد دارم در این سازمان رو به گسترش باید روی موضوعات به زیستی و شادکامی کارکنان و خانواده هایشان تلاش بیشتری مبذول کنیم.  
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به اهمیت محیط زیست و طبیعت در روند اجرای طرح های شرکت اشاره کرد و گفت: ما به عنوان یک بنگاه قرن بیست و یکمی و هوشمند، حاضر به اجرای هیچ طرحی در داخل یا خارج کشور بدون پیوست فرهنگی و زیست محیطی نیستیم و این موضوع در خط مشی شرکت هم دیده شده است. طرح جمع آوری گازهای مربوط به مشعل ( فلرها) در جنوب کشور که موجب کاهش آلودگی و بازیافت گاز می شود، نشانی از انطباق فعالیت ما با سرفصل های اقتصاد سبز و اقتصاد چرخشی که معتقد است همه چیز باید در چرخه بازیافت باشد، حکایت می کند و ما این موضوع را در آینده با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد. 
عمران بائوج گفت: در زمینه حفظ زیست بوم ایران و نیز جهان، مسئولیت داریم و این مسئولیت اجتماعی شرکتی، هرگز قابل فروگذار کردن نخواهد بود.

حمایت قانونگذار از شرکتهای دانش بنیان

تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال 1389 سرآغاز گسترده‌ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سال‌های اخیر بوده است. در این قانون موضوعات مهمی نظیر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است. کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهور و عضویت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی، شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای این قانون را تایید می‌کند. علاوه بر حمایت‌های مورد نظر قانون، مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر دستگاه‌ها اقدام به ایجاد حمایت‌های متنوعی به منظور توسعه کسب و کار دانش‌بنیان کرده است که در مجموع بیش از 110 عنوان را شامل می‌شود.

آخرین آمار شرکتهای دانش بنیان

از میان صدها هزار شرکت ایرانی، تا هشتم شهریورماه امسال، تعداد 8941 شرکت در سه سرفصل نوپا، نوآور و فناور تائید شده اند که از این تعداد، 6572 شرکت به عنوان دانش بنیان نوپا، 603 شرکت به عنوان دانش بنیان فناور و 1766 شرکت به عنوان دانش بنیان نوآور مورد تائید قرار گرفته اند.