گردشگری، آینده ای بهتر برای همه

شنبه،۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
گردشگری، آینده ای بهتر برای همه

مریم مصطفوی - امروز 27 سپتامبر، روز جهانی گردشگری است. روزی که برای رونق گردشگری و توجه به مسائل این حوزه مهم با شعار "گردشگری و اشتغال ، آینده ای بهتر برای همه" انتخاب شده است.

واقعیت این است که ایران از مهمترین کشورهای دنیا برای توسعه گردشگری است. اقلیم 4 فصل، میراث فرهنگی متنوع و غنی، تنوع قومی و فرهنگی و مهمان نوازی ساکنان دامنه های البرز و زاگرس و فلات مرکزی ایران از مهمترین زمینه های رشد گردشگری و دوری از اقتصاد غیر متکی به نفت است. این در حالی است که ما همچنان در قعر جدول جذب گردشگر به لحاظ کمی و کیفی قرار داریم.

تحریم های یک سال و نیم اخیر، با هدف گیری قطع صادرات نفت ایران صورت گرفته است. چرا که همه می دانند اقتصاد ما تا بن دندان به فروش نفت و فرآورده های آن وابسته است. اگر ما در همه سالها و دهه های گذشته برای رشد گردشگری و تقویت آن گامهای مهم و تدریجی برداشته بودیم، امروزتنگنا و فشار بسیار کمتری به اقتصاد کشور وارد می شد. این شرایط نشان می دهد راه درست، پرهیز از فروش منابع و خام فروشی و اتکا به دانش محوری و درآمد زایی برمبنای فروش دانایی و تخصص و ارائه خدمات است. نکته مهم دیگر آنکه، رشد اشتغال از دستاوردهای مهم گسترش گردشگری است.

امسال با تصمیم دولت و تصویب مجلس، حوزه گردشگری با ارتقاء جایگاه به وزارتخانه ای تبدیل شد که می تواند در صورت هدایت صحیح، به رونق و شکوفایی بیشتر گردشگری ملی و محلی بینجامد. افزایش تعاملات دولتها، گفت و گوی فرهنگ ها، ارتباط ملتها و جوامع، توانمند سازی جوامع محلی و بومی از جمله زنان، اشتغال زایی، حفظ محیط زیست و درآمدزایی از مهمترین دستاوردهای توجه بیشتر به رونق توریسم و جهانگردی است.

فراموش نکنیم تسامح و برخورد سنجیده و عقلانی با گردشگران خارجی بهترین راه تبلیغ برای معرفی ظرفیتهای این سرزمین و افزایش ورودی مسافران به مقصد ایران این تمدن کهن و ریشه دار است. آن هم در شرایطی که غالب نظام رسانه ای جهان سعی در ارائه تصویری تیره از کشور دارد.

امید که در افق ایران 1400 و به بعد، با برگرفت تجربیات و راه طی شده و تقویت ارکان حاکمیتی توسعه گردشگری و درس گرفتن از روشهای رونق گردشگری از کشورهای گردشگر پذیر، گردشگری در اقتصاد ملی و افزایش تعاملات فرهنگی، سهمی به مراتب افزونتر از وضعیت ناچیز کنونی داشته باشد.