ضرر 9 میلیارد دلاری تولیدکنندگان نفت در 3 ماه اخیر

سه شنبه،۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴

نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) زیان تقریبی کشورهای عضو و غیرعضو از کاهش قیمت نفت در سه ماه گذشته را حدود 9 میلیارد دلار اعلام کرد.

ضرر 9 میلیارد دلاری تولیدکنندگان نفت در 3 ماه اخیر

به گزارش تارنمای وزارت نفت، حسین کاظم‎پور اردبیلی امروز در آستانه یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک در وین (پایتخت اتریش) افزود: این نشست با مسائل متعددی که در انتهای سال میلادی با آن روبرو شده‌ایم، همزمان شده است که از جمله می‌توان به خروج غیرمترقبه قطر از اوپک اشاره کرد.
وی افزود: در واقع این کشور (قطر) مانند اه برخی اعضا از یکه‌تازی و بدون تعهد بودن «کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک» (JMMC) ناراحت است، زیرا آنها موظف بودند هر نوع تغییر در تولید را با اطلاع و اجماع اعضای اوپک و احتمالا با هماهنگی میان اعضای غیراوپک اعمال کنند.
نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: در ماه‌های گذشته بویژه از ماه مه (اردیبهشت- خرداد)، «کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک» با افزایش تولید برخی کشورها که توان تولید نفت بیشتری داشتند موافقت کرده است.
وی تاکید کرد این مساله بدون اینکه موافقت سایر اعضای اوپک جلب شود صورت گرفت و سبب بروز اعتراض‌هایی شد و حتی دفتر حقوقی اوپک اعلام کرد این اقدام‌ها نقض قطعنامه‌های قبلی اوپک است؛ با این حال این روند (افزایش تولید) به دلیل انگیزه‌های سیاسی، انگیزه‌های اقتصادی و کسب سهم بیشتر از بازار ادامه یافت.

افت 30 دلاری قیمت نفت

کاظم‎پور گفت: «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، با اعطای بخشودگی به برخی کشورهای خریدار نفت ایران یا به اصطلاح تاخیر در اجرای تحریم‌ها، فرصتی ایجاد کرد که عرضه نفت ایران ادامه پیدا کند و کاهش شدیدی در بازار به وجود نیاید، افزایش قابل توجه تولید برخی اعضا (در پی انتظار تحریم نفت ایران) نیز رخ داده بود؛ در نتیجه هم ذخایر نفتی افزایش یافت و هم در سه ماه گذشته قیمت نفت به‌طور متوسط 30 دلار کم شد.
«قطر نیز با ابراز نگرانی از این حرکت‌های یکجانبه‌گرایانه برخی اعضا، به صورت رسمی در نشست اعضای اوپک، خروج خود را از این سازمان از اول ژانویه (اواسط آذر) اعلام خواهد کرد و تصمیم دارد بیشتر بر افزایش تولید در حوزه گاز تمرکز کند تا تولید خود را از 700 میلیون مترمکعب به یک هزار و 100 میلیون مترمکعب در روز برساند».
کاظم‌پور گفت: زمانی که اعضای کوچک‌تر و برخی کشورهای عرضه‌کننده با ظرفیت محدود، از یک سو با تقاضای کاهش تولید روبرو شوند و از سوی دیگر، ظرفیتی برای افزایش آن در مواقع لزوم نداشته باشند، احتمال ریزش تقویت می‎شود. 
به گفته وی، اگر بنا باشد توافق جهانی کاهش تولید نفت (cooperation agreement) که تا پایان سال جاری میلادی اعتبار دارد، تغییر کند یا تمدید شود، با توجه به تصمیم جاری که تولید اعضا باید کاهش داشته باشند، رقم تولید در توافق باید تغییر کند.

اثر تخریبی عملکرد برخی اعضا در تولید

کاظم‌پور تاکید کرد «عملکرد برخی اعضا در اجرای توافق جهانی کاهش تولید نفت در ماه‌های گذشته اثر تخریبی بر بازار داشته و در شرایط فعلی تا حدودی به ابزار سیاسی علیه ایران تبدیل شده است. 
«بنابراین احتمال اینکه توافق تمدید شود نیز بعید است، یا حداقل برخی کشورهای عضو به آن نمی‌پیوندند که اگر این اتفاق بیفتد تمدید این توافق موضوعیت پیدا نکرده و منتفی است».
وی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که اگر کشوری مثل ایران یا هر کشور دیگر عضو اوپک به همکاری اوپک و غیراوپک ملحق نشود خدشه‌ای به جایگاهش در سازمان اوپک وارد شود، بلکه می‌تواند به عنوان اعتراض به آن عملکردی که منجر به کاهش شدید قیمت‌ها شده، از این همکاری کناره‌گیری کند.
این مقام ایرانی یادآوری کرد: هدف اوپک علاوه بر توازن، تامین درآمد قابل قبول برای همه کشورهای عضو است و اگر بنا شود برخی اعضا با تولیدشان به دیگران زیان برسانند، این موضوع در واقع به مثابه استفاده از اوپک در یک جنگ اقتصادی است.
کاظم‌پور اضافه کرد: برخی کشورها با افزایش تولید توانستند ضرر ناشی از کاهش قیمت را جبران کنند اما شمار کشورهای متضرر بیشتر است. ایران نیز به دلیل تحریم، از کاهش قیمت و نیز از کاهش تولید متضرر می‌شود. در حالی که سود حاصل برخی کشورها تقریبا 2 میلیارد و 700 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. البته آنهایی هم که سود بردند فقط رقم خالص درآمدی آنهاست، در حالی که قیمت واحد محصول‌شان را ارزان‌فروشی کرده‌اند.

تفاهم درباره کاهش تولید، بعید است

نماینده ایران در هیات عامل اوپک افزود: انتظار این است که کاهش تولید از جانب کسانی باشد که افزایش تولید داشته‌اند، نه کشورهایی که هیچ افزایش تولیدی نداشته‌اند یا حتی تولیدشان کمتر شده است. 
وی تصریح کرد: بعید است مجموعه چند کشوری که افزایش تولید داشته و منتفع شده‌اند حاضر شوند حداقل 1.4 میلیون تا 1.8 میلیون بشکه کاهش تولید دهند تا قیمت‌ها به روند بالارونده برگردد. بنابراین بعید می‌دانم در این بخش، اعضا به تفاهم برسند. 
«کشورهایی مثل عربستان یا روسیه که کاهش تولید را پیشنهاد می‌دهند، اهدافی را دنبال می کنند از جمله اینکه که بگویند ما تولید را کاهش دادیم اما سایر کشورها نپذیرفتند، بنابراین آنها مسئول سقوط آتی قیمت‌ها به شمار می روند».
نماینده ایران در هیات عامل اوپک ادامه داد: از سوی دیگر اگر این کاهش تولید، مورد موافقت دیگر اعضا قرار بگیرد، اگرچه پایبندی‌ها قطعی و بالا نخواهد بود اما این پیام سیاسی را به آمریکا می‎دهد که اگر شما بخشودگی به ایران بدهید ما تولید را کاهش می‌دهیم؛ به عبارت دیگر این پیامی به آمریکا به منظور شدیدتر کردن تحریم‎ها علیه ایران است.
نماینده ایران در هیات عامل اوپک تاکید کرد به لحاظ سیاسی به دقت متوجه این اتفاق‌هاییم و آن را پیگیری می‌کنیم. 
وی ابراز امیدواری کرد «کاهش تولید موجب افزایش قیمت‌ها شود و توازن میان کشورهای زیان‎دیده و سودبرده مقداری منطقی‎تر باشد».
بر اساس این گزارش قرار است یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک پنجشنبه این هفته (پانزدهم آذرماه) در وین برگزار شود.