راه‌اندازی مدرسه صادرات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط

سه شنبه،۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: به دنبال تفاهم صورت گرفته میان اتاق تعاون ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت، فضای هدفمند آموزشی در قالب مدرسه صادرات راه‌اندازی خواهد شد.

راه‌اندازی مدرسه صادرات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط

«محمدرضا مودودی» در همایش پویش ملی صادرات، افزود: شرکت‌های کوچک و متوسط ایران سالیانه 2 میلیارد دلار صادرات دارند که این رقم در مقایسه با 50 میلیارد دلار صادرات کشور، رقم ناچیزی است و باید با آموزش‌های حرفه‌ای در همه ابعاد، این رقم بیش از این رشد کند.
وی ادامه داد: در فرآیند مدرسه صادرات، توانمندسازی 40 تا 50 هزار واحد کوچک و متوسط فعال در زمینه صادرات، در دوره زمانی 2 ساله در دستور کار قرار می‌گیرد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در الگوی جدید آموزش صادرکنندگان، از قالب دوره‌های مقدماتی و تکمیلی خارج می‌شویم و برنامه‌ریزی گسترده‌تری برای آموزش شرکت‌های صادرکننده خواهیم داشت.
مودودی اضافه کرد: در مدرسه صادرات، مباحث مختلفی از جمله جزئیات حضور در هیات‌های تجاری، مطالعات بازار، انجام مذاکره و انعقاد قرارداد به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود و پس از 2 سال، گواهی گذراندن این دوره با تائید سازمان توسعه تجارت به شرکت‌ها اعطا می‌شود.
وی با بیان اینکه در مدرسه صادرات به موضوع «برندسازی» پرداخته خواهد شد، گفت: سهم ایران در بازارهای جهانی متناسب با جغرافیا و جمعیت ما نیست و به دلیل چالش‌هایی از جمله برندسازی، هم اکنون سهم ما از بازارهای جهانی فقط 25 صدم درصد است.
مودودی اضافه کرد: بازارهای جهانی ایران را با نفت و صنایع معدنی می‌شناسد، در حالی که ما در زمینه‌های دیگر همچون دارو، صنایع با فناوری بالا (های تِک) و صنایع پلیمری توانمندیم اما نتوانسته‌ایم این توانمندی را به بازارهای جهانی معرفی کنیم.
هفتمین گام از پویش ملی صادرات با موضوع استراتژی‌های تامین و تحویل در شرایط تحریم و با هدف ایجاد انگیزه‌های صادراتی و آموزشی فرآیند صادرات برای فعالان تجاری، امروز در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.