تکمیل خطوط ریلی سه مرکز استان در مراحل پایانی است

دوشنبه،۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: تکمیل خطوط ریلی سه مرکز استان کشور، مراحل پایانی را طی می کند.

تکمیل خطوط ریلی سه مرکز استان در مراحل پایانی است

خیرالله خادمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه فلکده خط ریلی رشت - قزوین در جمع خبرنگاران استان گیلان افزود: سال گذشته 2 خط ریلی همدان و کرمانشاه به بهره برداری رسید و خطوط ریلی استان های آذربایجان غربی، شرقی و گیلان نیز مراحل پایانی را طی می کند.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از این خطوط ، 391 کیلومتر خط ریلی جدید به شبکه ریلی کشور افزوده می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی راه آهن رشت - قزوین را در زمان حاضر مهمترین و پیچیده ترین خط ریلی در حال اجرا در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: این مسیر در کریدور ریلی شمال - جنوب کشور است و ادامه آن به آستارا می رود و بدین ترتیب می توانیم شاهد تحول در زمینه حمل بار ، مسافر و تبادل نه تنها در ایران، بلکه در اروپا و آسیا باشیم.
خادمی گیلان را از لحاظ گردشگری، استانی با اهمیت دانست و گفت: گیلان به شبکه ریلی متصل می شود و بر این اساس هم شمال قزوین و هم اردبیل می توانند از این ریل استفاده کنند و با توجه به نزدیکی به پایتخت، می تواند مسیری مسافرخیز محسوب شده و موجب کاهش ترافیک جاده ای می شود.
وی زیبایی مسیر ریلی رشت - قزوین را در کشور منحصربفرد دانست و گفت: حجم عملیاتی که برای این خط ریلی انجام شده ، بسیار پیچیده است چراکه باید از البرز عبور می کردیم و به همین منظور 25 کیلومتر تونل ایجاد شده و 40 کیلومتر نیز بصورت دوخطه است.
خادمی با بیان اینکه ارزش کنونی پروژه افزون بر سه هزار میلیارد تومان است، گفت: تاکنون نزدیک به یک هزار و 600 میلیارد تومان از منابع مختلف برای احداث راه آهن رشت - قزوین تامین شده است.
وی پیشرفت پروژه به لحاظ زیرسازی را 100 درصد و روسازی آن را 75 درصد عنوان و بیان کرد: ایستگاه های مسیر بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی و فاز اول ایستگاه رشت نیز افزون بر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه هفت میلیون تن بار را حمل و 2 و نیم میلیون مسافر را جابجا کند. حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور، به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است. 

منبع: ایرنا