ساخت پلاک هوشمند خودرو با ویژگی اعلام موقعیت تصادف

چهارشنبه،۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

پلاک هوشمند خودرو با قابلیت اعلام موقعیت جغرافیایی واژگونی و تصادف خودرو، تشخیص سرعت غیرمجاز و اعلام به پلیس، امکان متوقف کردن خودرو از مرکز پلیس راهور و امکان توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی از راه دور با ارسال پیامک از مرکز پلیس، توسط محققان ایرانی طراحی و ساخته شد.

ساخت پلاک هوشمند خودرو با ویژگی اعلام موقعیت تصادف

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ویرا دانش آرتا کوشش مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، افزود: پلاک هوشمند خودرو همیار پلیس وسیله‌ای است که در زمینه فنی الکترونیک برای حفظ ایمنی سرنشینان خودرو و ایمنی  خود خودرو در زمینه سرقت یا واژگونی طراحی و ساخته شده که دراین موارد سنسورهای این پلاک در لحظه موارد را به اورژانس، امداد و نجات و پلیس اطلاع می‌دهد.

سعید صلحی بیان کرد: اسم محصول را همیار پلیس گذاشته‌ایم. طبق نقشی که دانش‌آموزان و کودکان به عنوان همیار پلیس در خانواده اجرا می‌کردند، همان تذکرها و کارهای مربوطه را این پلاک هوشمند در جهت کاهش مرگ و میر و تصادفات انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر مرگ و میر تصادفات در صحنه حادثه اتفاق می‌افتد و علت آن نیز دیر خبردار شدن اورژانس در صحنه حادثه است، افزود: این پلاک هوشمند این فاصله زمانی را کم می‌کند و انشاالله بتوانیم شاهد کاهش تلفات بین جاده‌ای ناشی از حوادث جاده‌ای باشیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این دستگاه می‌تواند بدون صرف هزینه‌های بالا و جاگیر نبودن، جایگزین مناسبی برای یک ربات انسان نمای الکترونیک همیار پلیس باشد. از این رو برای رفع این محدودیت‌ها در این اختراع، پلاک خودرو تمام الکترونیک دارای سیم کارت است که آپشن‌های مختلفی را به وسیله ارسال اطلاعات از طریق سیم کارت در اختیار پلیس قرار می‌دهد.

صلحی افزود: این پلاک هوشمند دارای سنسور تشخیص سرعت غیر مجاز، سنسور تشخیص ورود و خروج به منطقه ممنوعه، شکار ممنوع یا محدوده طرح ترافیکی و مناطق آزاد، سنسور اعلان قاچاق و حمل، ورود و خروج غیرقانونی خودرو در مناطق آزاد، سنسور تشخیص دستکاری پلاک خودرو و اعلان با اس ام اس به مرکز پلیس، امکان متوقف کردن خودرو از مرکز پلیس راهور در مورد خودروهای سرقتی و مشکوک و یا دارای دستور قضایی توقیف است.

وی بیان کرد: متوقف کردن خودروهای متواری از دست پلیس، بدون نیاز به شلیک گلوله به خودرو به کمک تفنگ لیزری و پلاک هوشمند، اعلام موقعیت جغرافیایی واژگونی و تصادف خودرو، امکان کنترل لجستیک تریلی‌های ترانزیتی از بدو ورود تا خروج از مرز، قابلیت الحاق سایر سنسورهای مورد نیاز پلیس از دیگر قابلیت‌های این پلاک هوشمند است.

صلحی افزود: این پلاک هوشمند الکترونیک با تشخیص سرعت لحظه‌ای خودرو بر حسب مختصات جغرافیایی آن و ارسال آنلاین آن به مرکز پلیس راهور در صورت مغایرت با سرعت مجاز تعریف شده در سامانه برای آن مختصات جغرافیایی نسبت به اعمال قانون در مورد آن وسیله نقلیه علاوه بر ارسال پیامک تذکر به راننده نسبت به اعمال  قانون اقدام کنند.

وی ادامه داد: در مواردی که خودروها به دستور ایست پلیس توجه نمی‌کنند و پلیس نیاز به متوقف کردن خودرو دارد، این کار از راه دور بدون نیاز به شلیک گلوله، با کمک تفنگ لیزری و تاباندن لیزر به پلاک، صورت می‌گیرد.

صلحی گفت: از دیگر قابلیت‌های این پلاک این است که پلاک هوشمند در صورت قرار داشتن و یا وارد شدن وسیله نقلیه در محدوده جغرافیایی ممنوعه، مناطق حفاظتی و شکار ممنوع، طرح زوج و فرد، مناطق نظامی و امنیتی ممنوعه بطور خودکار علاوه بر ارسال پیامک، قطع، توقف و خاموش شدن خودرو توسط پلاک هوشمند، موقعیت وسیله به سایر مراکز نظارتی جهت اقدامات لازم اطلاع داده می‌شود.

این مخترع افزود: همچنین این پلاک می‌تواند خودروهای مسروقه و یا دارای دستور قضایی را با ارسال پیام الکترونیک خاموش کند و با از کارافتادن خودرو، موقعیت مختصات جغرافیایی آن را به مرکز پلیس جهت اقدامات اطلاع می‌دهد.

وی گفت: همچنین این پلاک در صورت واژگونی و تصادف خودرو، سنسورهای پلاک هوشمند با تشخیص فوری و ارسال پیام کمک به همراه، مختصات جغرافیایی حادثه را به مرکز امداد و اورژانس و پلیس اعلام می‌کند و باعث تسریع در نجات مصدومین سوانح جاده‌ای می‌شود. همچنین امکان توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی از راه دور با ارسال یک پیام الکترونیک از مرکز پلیس وجود دارد.

صلحی یادآور شد: در طراحی این پلاک هوشمند هر سه سیستم ارسال پیامک، جی پی اس و آر اف آی دی طراحی شده که اگر نقطه کور نداشته باشد قابل استفاده است و این کار برای همپوشانی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: این طرح دارای گواهینامه ثبت اختراع از سامانه مالکیت معنوی قوه قضاییه است و در حال حاضر این محصول در مرحله تست پایداری قرار دارد.