شهردار سابق، 6 سال پشت میله ها می ماند

جمعه،۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷

وکیل مدافع محمدعلی نجفی می‌گوید دادگاه شهردار سابق تهران، قتل عمد را احراز و حکم صادر کرده است. بر اساس این حکم، شهردار باید حداقل 6 سال زندان را سپری کند.

شهردار سابق، 6 سال پشت میله ها می ماند

حمید گودرزی،  وکیل دادگستری گفته است حکم هنوز ابلاغ نشده و او احراز حکم را تنها در سامانه ثنا دیده است. ثنا سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی در ایران است. گفته شده آقای نجفی به ۷ سال و نیم حبس محکوم شده که شش سال آن قابل اجراست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا شش سال حبس آقای نجفی قابل تایید است یا نه گفته "من هم این موارد را شنیده‌ام اما تا حکم را رؤیت نکنم نمی‌توانم جزئیات آن را بگویم".

میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی، هفتم خرداد امسال در خانه‌اش در منطقه سعادت‌آباد تهران به ضرب گلوله کشته شد. آقای نجفی ساعاتی پس از انتشار این خبر، خود را به پلیس معرفی و به ارتکاب قتل به دلیل اختلافات خانوادگی اعتراف کرد.

مردادماه امسال، دادگاه کیفری استان تهران آقای نجفی را به دو اتهام قتل عمد و نگهداری سلاح غیر مجاز مجرم شناخت و از اتهام ایراد صدمه غیر موثر در قتل تبرئه کرد.

پس از اعلام حکم دادگاه، خانواده مقتول آقای نجفی را بخشید و از قصاص صرفنظر کرد. با درخواست متهم برای تجدیدنظرخواهی حکم به دیوان عالی کشور ارسال شد و در نهایت ۳۰ شهریور، حکم دادگاه بدوی نقض شد.

ششم آذرماه امسال محمد علی نجفی، در جلسه رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد اتهام قتل عمد را رد کرد. اما در رسیدگی مجدد، دادگاه اتهام قتل عمد را علیه آقای نجفی احراز کرده است.

محمد علی نجفی در رسیدگی مجدد گفته بود در گزارش فرمودند که پنج گلوله شلیک شده و لفظ مبادرت را برای ارتکاب قتل استفاده کردند اما لفظ مبادرت عبارت از انجام فعلی با قصد و اراده است در حالی که من اصلا قصدی برای انجام این‌ها نداشتم.

مرداد امسال، مسعود استاد، برادر میترا استاد در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که خانواده‌اش محمد علی نجفی را بخشیده‌اند. پس از آن به فاصله کوتاهی آقای نجفی با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد و دو روز بعد مجددا به زندان بازگردانده شد. در آن زمان مقامات قضایی ایران اعلام کردند که ضوابط و مقررات قانونی هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی می‌شود ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل توسط دادگاه، حکم مقتضی صادر خواهد شد.