پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس ایران

شنبه،۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

معاون وزیر آموزش و پرورش از پیشنهاد طرحی برای آموزش زبان چینی در مدارس با هدف "شکستن انحصار زبان انگلیسی" خبر داد.

پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس ایران

حجت الاسلام علی ذوعلم، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش، گفت این سازمان پیشنهاد داده است که زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر، نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود، به فهرست آموزش‌های کشور افزوده شود. به گفته وی، وزیر آموزش و پرورش از این طرح حمایت کرده و دستور بررسی و ارجاع آن به شورای عالی آموزش و پرورش را داده است.

آموزش زبان عربی بخشی از برنامه آموزشی در مدارس ایران است و به نظر می‌آید پیشنهاد مطرح شده به تغییر شیوه آموزش آن مربوط می‌شود. آموزش زبان چینی تا کنون بخشی از برنامه آموزشی مدارس نبوده و این اولین بار است که این پیشنهاد از سوی سازمان برنامه‌ریزی آموزشی مطرح می‌شود.

این مقام مسئول، دلایل ارائه این طرح را "مطالبه مجلس شورای اسلامی در حوزه زبان خارجی، افزایش کیفیت و شکسته شدن انحصار زبان انگلیسی" عنوان کرده است.

مقام معظم رهبری سه سال پیش به صراحت از "اصرار بر ترویج انحصاری زبان انگلیسی" در ایران انتقاد کرد و گفت: "زبان علم فقط انگلیسی نیست... زبان های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و زبان کشورهای شرقی هم زبان علمند".بعد از انتقاد معظم له، طرحی برای آموزش پنج زبان خارجی دیگر در مدارس ایران ارائه شد. این پنج زبان، زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی بود و در آن زمان گفته شد که حداقل تعداد لازم برای تشکیل هر یک از کلاس‌های زبان خارجی در مدارس ۱۵ نفر است.

حدود یک ماه پیش طرحی با عنوان "رفع انحصار از زبان انگلیسی" در مجلس ایران مطرح شد اما کلیات آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رد شد.در آن زمان سخنگوی این کمیسیون با اشاره به "ایرادات فراوان" این طرح گفت این ایرادها "نه به موضوع رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس بلکه به مواردی، چون موافقت نکردن با برون‌سپاری آن مربوط می‌شد."

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران هم خواهان رد این طرح به دلایل کارشناسی شده بود اما هم‌زمان پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس ایران در کنار پنج زبان غیرانگلیسی را مطرح کرده بود.