فشار آمریکا بر کانادا برای توقف سرمایه گذاری در چین

يکشنبه،۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵

روابط چین و کانادا که پیشتر رو به وخامت گذاشته بود اکنون نیز با فشار آمریکا بر اتاوا برای خروج این کشور از بانک زیر ساخت آسیایی چین و همچنین توقف سرمایه گذاری کانادا در پکن بار دیگر تنش زا شده است.

فشار آمریکا بر کانادا برای توقف سرمایه گذاری در چین

گزارش رسانه‌های چین حاکی است دولت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بشدت تحت فشار است تا برنامه سرمایه گذاری ۱۸۹ میلیون دلاری در چین را متوقف کرده و از بانک سرمایه گذاری آسیایی چین خارج شود.

سیاست‌های ضد چین در کانادا روز به روز شدیدتر می‌شود و دولت نیز تحت فشار قرار گرفته است تا از بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیایی چین خارج شده و سرمایه گذاری مذکور در این کشور را انجام ندهد.

از زمانی که «مینگ وانگژو» دختر رییس شرکت بزرگ مخابراتی و ارتباطاتی هواووی چین در کانادا بازداشت شد تا به امروز روابط دو کشور سیری ناخوشایند داشته و تیره تر شده است در همان زمان، چین هم دو کانادایی شامل یک دیپلمات و یک بازرگان را دستگیر کرد که باعث افزایش تنش‌ها شد.

حالا اما خروج کانادا از این بانک و خودداری از انجام این سرمایه گذاری می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند البته روزنامه هنگ کنگی می‌نویسد که دولت فعلا تسلیم این فشارها ضد چینی نشده است.

شماری از نمایندگان مجلس کانادا طرحی را برای ایجاد یک کمیته ویژه به منظور رسیدگی به روابط با چین و مرور مناسبات دو کشور تصویب کردند و خواستار آن شدند که این کشور از بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیایی چین خارج شود.

«لیانگ یونگ شیانگ» استاد دانشگاه پکن می‌گوید که روابط تقریبا متوقف شده است و اگر کانادا از این بانک خارج شود اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد.

حزب مخالف محافظه کار در کانادا که خواستار تشکیل کمیته‌ای با ۱۲ عضو شده است، می‌گوید دولت ترودو خیلی نرمش پذیری در برابر دومین اقتصاد دنیا نشان داده است.

اولین نشست این کمیته ویژه قرار است روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۰ برگزار شود و اصلی ترین محور کاری آن بررسی روابط با چین خواهد بود.

کانادا مارس سال ۲۰۱۸ به بانک مذکور ملحق شد اما حزب مخالف، دولت را تحت فشار گذاشته است که از سرمایه گذاری ۱۸۹ میلیون دلاری در این بانک خودداری ورزد.

آمریکا می‌گوید که این بانک شفافیت کافی ندارد و تاکنون هم به آن ملحق نشده است و مخالفان در کانادا می‌گویند این سرمایه‌گذاری می‌تواند نگرانی‌های واشنگتن را به دنبال داشته باشد.

لیانگ می‌گوید که طرح چنین مسایلی نشان می‌دهد که مخالفان در کانادا تحت فشارها و تاثیر آمریکا به دنبال چنین اقداماتی علیه چین هستند.

بانک زیر ساختی سرمایه‌گذاری آسیایی چین در بیانیه‌ای آورده است که به جنبه‌های سیاسی موضوع رسیدگی نمی‌کند اما می‌داند که کانادا عضو مهم این بانک و از اعضای هیات مدیره آن است.

بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا به ابتکار چین در سال ۲۰۱۵ به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و اولین اجلاس رسمی آن نیز سال ۲۰۱۶ در شهر پکن برگزار شد این بانک که یک موسسه بین المللی است و اداره مرکزی آن در پکن واقع شده، با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری فعالیت خود را آغاز کرد.

نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه گذاری طرح‌های زیرساختی آسیا در اکتبر سال ۲۰۱۴ در پکن به امضا رسید تا با مشارکت ۲۷ کشور و ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود اعضای این بانک هم اکنون از ۷۵ کشور فراتر رفته است.

سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح‌های زیربنایی در کشورهای عضو به خصوص کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله برنامه‌های این بانک است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک، هجدهم فروردین ماه سال ۹۴ به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد و هم اکنون با در اختیار داشتن ۱.۶۱ درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد.

ژاپن و آمریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده‌اند و به دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی، به ‌نوعی رقیب بانک AIIB (زیر ساخت آسیا) محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین است.