لغواعدام بابک زنجانی، امکان پذیراست

جمعه،۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵

در صورت بازگردانده شدن تمام اموال بابک زنجانی و پرداخت بدهی هایش، مجازات او قابل تخفیف است.

لغواعدام بابک زنجانی، امکان پذیراست

سخنگوی قوه قضائیه با ذکر این نکته گفت: اموال بابک زنجانی در داخل به دولت تحویل شده و تلاشهایی برای بازگرداندن اموال وی در خارج از کشور در حال انجام است.

غلامحسین اسماعیلی افزود: امیدواریم این تلاشها نتیجه بدهد. حکم اعدامش هم در گرو همین است و در خود رأی آمده که اگر اموال برگشت، دادگاه نسبت به مجازات او تجدیدنظر خواهد کرد. در این حوزه به اندازه کافی اطلاع‌رسانی شده است. تابع قانون هستیم و هر جا مجازات اعدام و حبس ابد همان در نظر بگیرد و فرد مرتکب مستوجب مجازات اعدام و حبس ابد باشد همان مجازات را اعمال می‌کنیم و هر مجازات دیگر باشد مجازات قانونی را اعمال می‌کنیم.

بابک زنجانی با نام کامل بابک مرتضی زنجانی زاده ۱ فروردین ۱۳۵۳بازرگان و سرمایه‌دار ایرانی است که مدیرعامل گروه سورینت و صاحب بزرگترین شرکت خوشه‌ای ایرانی بود. نام او در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد. وی در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور به اتهام بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان بازداشت و مدتی بعد به اعدام محکوم شد.

این چهره جوان موافقان و مخالفان جدی در سطح حاکمیت دارد. عده ای ثروت او را برآمده از رانت می دانند و عده ای دیگر معتقدند حکومت بجای اصلاح ساختارها که در آن جای تخلف های گسترده باشد، هرچند وقت یکبار با اعدام یکی از افراد که به دانه درشت یا سلطان معروف شده اند، سعی در کاهش فشارها می نماید. اعدام فاضل خداداد و یا امیر منصور آریا نیز در این زمینه مورد نقد شماری از چهره ها و تحلیلگران است.