تعطیلی یکی از 2 دلفیناریوم ایران

جمعه،۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹

مرگ یکی از دلفین های دلفیناریوم تهران واقع در مجموعه برج میلاد در آذرماه سال گذشته ، سرانجام موجب تعطیلی این مجموعه سرگرم کننده و پرمخاطب تهران در روزهای آغازین سال جدید شد.

تعطیلی یکی از 2 دلفیناریوم ایران

مدیر روابط عمومی برج میلاد از تعطیلی مجموعه دلفیناریوم به دلیل مرگ چندماه پیش یک دلفین خبر داد و گفت: متاسفانه پیمانکار دلفیناریوم، ماجرا را دیر به ما اعلام کرد.

مدیرروابط عمومی برج میلاد درباره مرگ یک دلفین در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد اظهار داشت: مجموعه دلفیناریوم توسط برج میلاد به پیمانکار اجاره داده شده ولی مجوز فعالیت آنها را سازمان محیط‌زیست صادر کرده است.

وی افزود: مدیریت برج میلاد از جنبه‌ حقوقی در حال بررسی بر روی این مسئله است. متاسفانه پیمانکار مجموعه دلفیناریوم مرگ یک دلفین را به ما دیر اطلاع داده بودند، ولی پیمانکار اعلام کرده که این قضیه به محیط‌زیست اطلاع داده شده بود.

مدیر روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد: به پیمانکار مجموعه دلفیناریوم اعلام کرده‌ایم که برگزاری مراسم در این مجموعه را کنسل کنند و فعالیت این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

وی بیان داشت: در صورتی که تخلف پیمانکار محرز شود، برخوردهای لازم انجام خواهد گرفت و واحد حقوقی برج میلاد پیگیر این موضوع است.

روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد که فعالیت دلفیناریوم این مجموعه به‌صورت کامل متوقف و خاتمه قرارداد به پیمانکار مربوطه ابلاغ شده و در انتظار انتقال دلفین و شیر آبی توسط پیمانکار این مجموعه با هماهنگی سازمان محیط زیست و سایر دستگاه های مربوطه است.

در ادامه انتشار برخی خبرها در فضای مجازی مبنی بر نامساعد بودن حال کاسیا، روابط عمومی برج میلاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: علیرغم ابلاغ خاتمه همکاری، به دلیل تعطیلات و شرایط اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا، پیمانکار مربوطه جهت انتقال دلفین و شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد با مشکلاتی مواجه است که امید می‌رود با همکاری دوستداران و سازمان محیط زیست و سایر دستگاه های ذیربط این امر در اسرع وقت تحقق یابد. در این اطلاعیه آمده است: در حال حاضر هیچ محدودیتی برای بازدید کارشناسان سازمان محیط زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد صاحب صلاحیت و سایر دستگاه‌های مرتبط از شرایط این دلفین و کمک به انتقال آن و تعطیلی این دلفیناریوم به منظور تغییر دائمی کاربری آن وجود ندارد.

در همین راستا، در روز یکشنبه (۱۰ فروردین ماه) مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی به‌اتفاق تعدادی از کارشناسان سازمان محیط زیست با حضور در محل این دلفیناریوم ضمن بازدید از شرایط نگهداری، وضعیت جسمی و تغذیه این دلفین را بررسی کردند و مقرر شد تا برای تسریع در انتقال دلفین برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت پذیرد.

در پایان این اطلاعیه، روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد: مدیریت برج میلاد نیز همانند بسیاری از فعالان محیط زیست نگران وضعیت روحی و جسمی این دلفین است و با توجه به محدودیت‌ها و شرایط ویژه‌ای که در پی شیوع ویروس کرونا در جهان پیش آمده، جهت انتقال این دلفین و شیر دریایی توسط پیمانکار و تغییر دائمی کاربری این مجموعه، دست یاری همه فعالان و مدیران محیط زیست را به گرمی می فشارد

با این اتفاق، بار دیگر تنها پارک دلفین های ایران به کیش محدود شد. پارک دلفین های کیش، نخستین دلفیناریوم ایران است که در سال ۱۳۷۹ در مساحتی بیش یک میلیون متر مربع کلنگ ساخت آن توسط بخش خصوصی زده شد. این مجموعه یکی مجهزترین و زیباترین مجموعه های تفریحی در کل ایران است.

مجموعه دلفیناریوم با دو دلفین به نام‌های آلفا و کاسیا و یک شیر دریایی فعال بود تا این که صبح روز جمعه ۲۹ آذر ماه سال گذشته یکی از دلفین ها به نام آلفا تلف شد. قیمت یک دلفین که حداقل ۱۰ حرکت نمایشی را آموزش دیده باشد، بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار است.

دلفیناریوم یا همان پارک آبی دلفین ها جایی است که در آن از دلفین های آموزش دیده نگهداری میشود و در روز به همراه مربی خود برای نمایش عمومی به روی صحنه یعنی همان استخر آبی بزرگ مخصوص نمایش می آیند. در سراسر جهان پارک های دلفین زیادی وجود دارد که در آن دلفین ها به نمایش گذاشته میشوند و مکان تفریحی و سرگرمی با جذابیت بالا برای خانواده ها مخصوصا کودکان به شمار می روند، در ایران هم دلفیناریوم هایی ساخته شده است که مورد استقبال تعداد بسیاری از مردم قرار گرفته است.