روز کیش در آخرین سال قرن

چهارشنبه،۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲

در آخرین مراسم روز کیش در قرن کنونی خورشیدی، از 22 طرح و برنامه با مضامین گوناگون رونمایی شد که هر کدام وجه و منظری متفاوت از توسعه و اعتلا کیش را هدف گیری کرد.

روز کیش در آخرین سال قرن

سه اسکله جدید تفریحی در ساحل شرقی کیش در منطقه مارینا، ساماندهی ساحل شرقی در مجاورت برج های دوقلو، ساماندهی ساحل جنوب شرقی در مجاورت پارک دلفین ها، ساماندهی ساحل کرانه در شمال جزیره،  2 بوستان بهارستان و آرین در منطقه نوبنیاد ، ایستگاههای دوچرخه ای هوشمند،  باغ مجسمه، هتل آرامیس پلاس، طرح حفاظت کاتودیک اسکله 35 هزار تنی بند تجاری کیش،  رستوران مارینا، 13 طرح عمرانی بودند که صبح دیروز سه شنبه بیستم آبان به بهره برداری رسیدند.

شروع فعالیت صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان کیش، آغاز طرح مسکن ملی در کیش، آغاز فعالیت پارلمان مشورتی زنان کیش، رونمایی از طرح گذار کیش به قرن آینده، آغاز طرح توسعه مشاغل خانگی بانوان کیش، انتشار دو ویژه نامه مرتبط با کیش توسط روزنامه ایران و فصلنامه معماری، رونمایی از تمبر یادبود روز کیش، رونمایی از سوگندنامه محیط زیستی ساکنان جزیره، 9 طرح، برنامه و اقدامی بود که بعد از ظهر دیروز و در روز کیش رونمایی شدند.

بر این اساس، با تلاش کلیه مدیران و کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش، شرکتهای تابعه و بخش خصوصی سختکوش جزیره درسومین سال نامگذاری 20 آبان ماه به نام روز کیش، 22 طرح و برنامه و اقدام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که هر یک از منظری مهم و متفاوت هستند، رونمایی و علاقمندان به توسعه پایدار و متوازن در کیش را خشنود ساخت.

مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه در خصوص طرح ها و برنامه های به اجرا درآمده گفت: خوشحالم که در کنار طرح های عمرانی و اقتصادی، طرح هایی برای توجه بیشتر به سطوح مختلف جامعه کیش به اجرا درآمده و توانمندسازی و مردم گرایی را مورد توجه قرار داده است.

مشاور رئیس جمهوری افزود: اجرای طرحی برای واگذاری خانه به متقاضیان کم بضاعت و غیر برخوردار، کمک به زنان برای دستیابی به درآمد از طریق هنر و تخصص مغفول مانده شان، کمک به مشارکت بیشتر زنان در تصمیم گیری ها، فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست، توجه به ایده های نوگرایانه و جذاب برای ورود به قرن پیش رو، انتشار تمبر یادبود برای نخستین منطقه آزاد کشور، توجه به بومیان،توسعه زمینه های تفریح کیشوندان و گردشگران، همگی نشان از بلوغ کیفی این خطه دارد. وی با اشاره به اینکه این رویکردهای نو موجب افزایش سرمایه های مادی و معنوی کیش شده است، گفت: کیش جزیره ای آباد و آزاد  و متعلق به همه ایرانیان است. در این مسیر لازم است با استفاده از همه ظرفیتها با همدلی و نگاه خلاقانه، به اینده روشن این منطقه بنگریم.

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز گفت: روز کیش، در مدتی کوتاه به روزی مهم و دوست داشتنی برای کیشوندان، بومیان و علاقمندان کیش تبدیل شده و ما این موضوع را به فال نیک می گیریم. وی افزود: توسعه متوازن در فهرست همه طرح های که به اجرا درآمده و یا به اجرا درخواهد آمد را مد نظر دریم و برای آن به اسناد بالادستی و تکالیف قانونی توجه داریم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه افزود: امیدواریم با مدیریت یکپارچه و خلاق، مشارکت همه بخش ها و مردم خوب این جزیره، کیش در قرن پیش رو به جایگاه واقعی و بایسته خود در ابعاد منطقه ای و بین المللی دست یابد.

طرح های عمرانی شهری و ساحلی

سه اسکله تفریحی پیشتر سه موج شکن قدیمی بودند و اکنون برای استفاده عموم آماده شده است. دو اسکله هرکدام 200 متر و یک اسکله 100 متر طول دارد. عرض آنها نیز 10 متر است. طراحی و اجرای روکش، نورپردازی و مبلمان شهری در این اسکله ها تدارک دیده شده و نشاط و سرزندگی را بیشتر از گذشته کرده است.

همراه با ساماندهی ساحل شرقی که درست در پائین برج های دوقلو قرار دارد، ساماندهی ساحل پارک دلفین ها، ساماندهی ساحل کرانه، دو بوستان شهری در منطقه مسکونی نوبنیاد و افتتاح ایستگاه دوچرخه های هوشمند اشتراکی و باغ مجسمه، 10 طرح از میان22  طرح به افتتاح رسیده بودند که توسط شرکت عمران، آب و خدمات کیش به بهره برداری رسیدند.

ساحل شرقی ساماندهی شده در محدوده مارینا و در ادامه پارک مرجان، مساحتی بالغ بر 16.8 هکتار به طول 900 متر است. ساحل ساماندهی شده جنوب شرقی جزیره  نیز 14 هکتار وسعت و  1100 متر طول دارد. با گشایش ساحل کرانه 400 متر مسیر جدید به دسترسی ساحلی ساکنان جزیره و گردشگران در این نقطه که پیشتر 300 متر بود، افزوده است. این ساحل اکنون 700 متر طول و 8 هکتار وسعت دارد.

بوستانهای شهری منطقه نوبنیاد نیز تنفسگاه تازه ای برای ساکنان این منطقه است. بوستان بهارستان در زمینی به مساحت 4000 متر و بوستان آرین در زمینی به مساحت 16 هزار متر ساخته شده است. نکته قابل توجه اینکه دو بوستان جدید در چارچوب الزامات طراحی بوستانهای محلی و با رعایت ضوابط نظیر فضای بازی کودکان، امکانات ورزشی متداول و مسیرهای پیاده روی احداث شده است.

باغ مجسمه، بوستانی در کنار مرکز همایش های خلیج فارس است که آثار هنرمندان تجسمی و برگزیدگان سمپوزیوم مجسمه سازی را به نمایش گذاشته و در ادامه نیز با آثار هنری بیشتر، تقویت خواهد شد. ایجاد این جاذبه تازه در زمینه گردشگری فرهنگی با 22 اثر از 22 هنرمند است.

آخرین طرح مربوط به شرکت عمران، آب و خاک، ایستگاه دوچرخه های هوشمند است که با 250 دوچرخه هوشمند آغاز به کار کرد. این دوچرخه ها با هدف تقویت فرهنگ ورزش و حمل و نقل غیر آلاینده به ناوگان دوچرخه های کیش اضافه شده و تعداد آن ها تا پایان سال به 700 دوچرخه می رسد. از ویژگی های این دوچرخه ها، استفاده از فناوری های نو در آنها نظیر حذف زنجیر، ترمز دیسکی، فناوری شیفت درایو و بدنه آلومینیومی متناسب با آب و هوای جزیره است. تعرفه ارائه خدمات به صورت پلکانی بوده و برای نیم ساعت 10 هزار تومان، یک ساعت 15 هزار تومان و 1.5 ساعت 20 هزار تومان است. به گفته مسئولان شرکت عمران، آب و خدمات، به زودی تعرفه اشتراک هفتگی، ماهانه و سالانه این دوچرخه ها نیز اعلام می شود.

در سازوکار طراحی شده برای استفاده از دوچرخه های هوشمند، کاربر می تواند با استفاده از اپلیکیشن تجهیزات دوچرخه ها و سایر وسایل حمل و نقل پاک را انتخاب و با اسکن کد موسوم به " کیو آر کد" قفل هوشمند آن را باز و سفر پاک خود را شروع کند.  هزینه سفر نیز از محل کیف پول یا به صورت آنلاین دریافت می شود. در پایان نیز پس از بستن قفل هوشمند و کلیک دکمه پایان، سفر مشتری پایان می یابد.

هتل آرامیس پلاس

آرامیس پلاس، هتلی 5 ستاره و زیباست که در 12 طبقه کنار هتل آرامیش ساخته شده است. این هتل در 9 طبقه دارای 171 اتاق و 600 تخت است و امکاناتی نظیر استخر، سونا، سالن بدمینتون، سالن بدن سازی، سالن کنفرانس، سالن همایش، سالن بیلیارد، آسانسور پانوراما و فودکورت 1000 متری دارد.

رستوران مارینا

رستوران مارینا نیز توسط شرکت "مکین دریا و بهمبر"  تحت عنوان مارینا دریای تابان فعالیت خود را آغاز کرده است. این رستوران جدید پشت هتل مارینا قرار دارد.

طرح ملی مشاغل خانگی

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بانوان  که در دبیرخانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از انجام مطالعات داخلی و خارجی به تصویب رسیده،  قرار است با حمایت جهاد دانشگاهی کشور و همکاری اداره امورزنان سازمان منطقه آزاد کیش، به اجرا درآید.

محمد صادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: اين طرح ابتدا در ٩ استان به صورت پايلوت براي ٢٠ هزار نفر اجرا شد و از مهر ماه گذشته براي ٣١ استان پياده سازي شد. تفاوت این طرح با دیگر طرح هاي قبل،  مطالعات دقيق جهاد دانشگاهي بود كه از بازار به سمت توليد حركت ميكند.در منطقه آزاد كيش نيز براي ٥٠٠ نفر ظرفيت قائل شديم  كه تنها مشاغل سنتي مد نظر نبوده و حوزه مشاغل نوين نيز در طرح ديده شده است.

سامانه اي مجزا براي ثبت نام طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در مناطق آزاد با آدرس IMHB.ir در نظر گرفته شده كه هم اكنون در دسترس است. جهاد دانشگاهی قصد دارد با شکل گیری فرآیند تولید، نخستين فروشگاه برند ملي مشاغل خانگي را در جزيره كيش با هدف حمايت از اقتصاد خانواده ها راه اندازی نماید.

طرح ملی مسکن

با توجه به افزایش نرخ واحدهای مسکونی و اجاره بها، سازمان منطقه آزاد کیش در راستای تامین مسکن بومیان، فعالان اقتصادی، کارکنان سازمان و شرکت‌ها و موسسات تابعه، تعاونی کارکنان سازمان و سایر مجموعه ها و نهادهای مستقر در کیش، اقدام به  اجرای طرح ملی مسکن کرده است.

ناصر آخوندی عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در این طرح برای کاهش قیمت تمام شده مسکن، زمین با نرخ مصوب در اختیار شرکت‌های سازنده مسکن قرار می‌گیرد و هزینه‌های صدور پروانه ساخت نیز به صورت اقساطی دریافت خواهد شد؛ شرکت‌های سازنده نیز بر اساس مفاد قرارداد با سازمان منطقه آزاد کیش و ابزارهای کنترلی این سازمان، موظف به ساخت و واگذاری مسکن با کیفیت مطلوب و با حداقل سود و قیمت مناسب به متقاضیان هستند. فاز اول طرح در زمینی به مساحت 5.000 متر مربع در منطقه سفین با اولویت تامین مسکن برای بومیان اجرا خواهد شد. خانه های پیش بینی شده در این طرح، تحت نظارت معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان، با رعایت ضوابط و استانداردهای مربوطه و در قالب بلوک‌های تجمعی کوتاه و بلند مرتبه در متراژهای مختلف با میانگین 75 متر مربع، در سه سطح قیمت بر اساس نوع مصالح اعم از خارجی یا ایرانی برای اقشار مختلف ساخته خواهد شد که با هماهنگی سازمان به متقاضیان واگذار می‌شود.

راه اندازی نخستین صندوق زمین و ساختمان مناطق آزاد

عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش گفت: برای نخستین بار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مجوز راه اندازی  صندوق زمین و ساختمان توسط شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. صندوق زمین و ساختمان،  نوعی صندوق‌ سرمایه‌گذاری است که با جمع آوری سرمایه‌های اندک سرمایه‌گذاران و استفاده در پروژه‌های ساختمانی با کاربری تجاری، اداری و مسکونی موجب رشد سرمایه های کوچک می شود.

ناصر آخوندی افزود: اداره این صندوق ‌با ارکان مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شود و هدف اصلی از راه اندازی آن، افزایش سرمایه های جمع شده از سرمایه‌گذاران با استفاده در بهترین پروژه‌های عمرانی عمرانی و دستیابی آنها به سود حداکثری است. سازوکار فعالیت صندوق زمین و مسکن شامل جمع آوری وجوه سرمایه‌گذاران، تخصیص وجوه به پروژه ساختمانی، فروش واحدهای ساختمانی پروژه و تخصیص سود به سرمایه‌گذاران می باشد.

حجم سرمايه گذاري در شروع کار 2700 میلیارد ریال است. موقعیت طرح مورد نظر برای ساخت و ساز، فاز 7 صدف در مساحتی بالغ بر 4 هزار و پانصد متر مربع با تراکم 330 درصدی و زیربنایی حدود 15 هزار متر مربع در نظر گرفته شده است که دو طبقه زیر زمین و 9 طبقه روی همکف را شامل می شود.

صندوق زمین و ساختمان توسط شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش، برای نخستین بار است که از میان مناطق آزاد کشور در جزیره کیش راه اندازی می شود و تحت عنوان صندوق آشنا یکم کیش معرفی خواهد شد که در راستای جذب سرمایه های خٌرد با موافقت سازمان بورس و اوراق بهاء دار شکل گرفته است. 

با فعال شدن این صندوق که با هدف توجه بیشتر به مردم صورت گرفته، سرمایه گذاران و کیشوندان می توانند با اخذ کد بورسی نسبت به خرید واحد های این صندوق اقدام کنند و از بازده مناسب و ارزشمند این پروژه بهره مند شوند.

پارلمان مشورتی زنان

تلاش های مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش در جهت ارتقا وضعیت زنان و خانواده با تشکیل پارلمان مشورتی زنان در جزیره کیش اقدام بسیار ارزشمندی است که موجب بهبود شرایط زنان و خانواده های ساکن این جزیره زیبای مرجانی در خلیج فارس خواهد شد.

عالمه خسروی رئیس اداره امور زنان کیش وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با تحقق این برنامه وبرداشتن گام های استوار برای بهبود شرایط آموزش، فرهنگ، بهداشت، اشتغال و کارآفرینی، نشاط و ورزش برای زنان و خانواده ها در جزیره، همچنین توجه به مسائل امنیت و حقوق زنان در کیش، شکل می گیرد.

وی افزود: روز کیش فرصتی است برای بیان زیبایی های بیکران و ویژگی های منحصر به فرد این جزیره مرجانی و بیان دستاورد های ارزشمندی که با تلاش زنان و مردان فعال در عرصه های گوناگون در جزیره حاصل شده است؛ شکل گیری پارلمان زنان به عنوان یک مطالبه عمومی و با حضور فراگیر نمایندگان اقشار مختلف جامعه زنان منطقه، یکی از اقدامات تاثیر گذار مسئولان این منطقه آزاد است که قطعا گامی ارزشمند به سوی استفاده ارزشمند از ظرفیت های بالقوه زنان جزیره کیش خواهد بود.

سوگندنامه زیست محیطی

حفظ محیط زیست کیش از جمله موضوعات حساس در میان مردم، بومیان، کیشوندان و سازمان منطقه آزاد کیش است.

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این مطلب گفت: با هدف توسعه و اشاعه فرهنگ حفظ محیط زیست، سوگندنامه حفظ محیط زیست را به عنوان اقدامی نمادین تهیه گرده ایم و امیدواریم همه در حفظ طبیعت و حیات وحش جزیره کوشا باشند. 

وی از حمایت مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و فعالان بخش خصوصی برای اهتمام نظری و عملی در  حفظ محیط زیست جزیره زیبای کیش قدردانی کرد. در این مراسم با قرائت سوگند نامه محیط زیستی کیش عنوان شد که منشوری در تعظیم و تکریم محیط زیست کیش با هدف جلب مشارکت و ترغیب ساکنان و گردشگران به صیانت ازمحیط زیست و ترویج این فرهنگ درمیان جامعه،  تهیه و تدوین شده است تاکیش الگویی بی نظیر درعرصه حفاظت ازمحیط زیست باشد.

در این سوگند نامه یاد می کنیم که از این پس به‌شکرانه‌ نعمت اقامت در مروارید خلیج فارس، جزیره‌ مرجانی کیش، که لذت آرامش،‌ پاکی، زیبایی، شادی و سکوت را به ساکنان و گردشگران خود ارزانی کرده است؛ دوستدار طبیعت، محیط زیست و زیست‌بوم جزیره‌ زیبای کیش باشیم و کوچک‌ترین غفلتی در پاس‌داری و محافظت از آن نکنیم و همواره به ارتقای دانش محیط‌زیستی خود اهتمام ورزیم و توصیه‌های مسئولان و کارشناسان رسمی محیط‌زیست منطقه را به‌دقت پیگیری و رعایت کنیم.

سازمان منطقه آزاد تصمیم دارد قرائت سوگندنامه حفظ محیط زیست را به الزامات و فرآیندهای صدور کارت کیشوندی بیفزاید.

اینجا فرداست

طرح اینجا فرداست با هدف برگزاری مجموعه رویدادهایی در گذار کیش به قرن آینده به اجرا درآید. بر این مبنا در فرصت مانده تا پایان قرن چهاردهم خورشیدی و روزهای آغازین قرن بعد، همۀ رفتارهای تبلیغاتی، رسانه ای و فرهنگی کیش را به پیش خواهد برد و به شکل ایده شتاب دهندۀ همۀ عملکردها و مناسبت ها خواهد بود.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ثبت تاریخ کیش در مجموعه ای مستند و برگزاری " اولین نوروز قرن 15 " با در نظر گرفتن مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا از دیگر زیر شاخه های طرح مذکور خواهد بود. این طرح در مجموعه های تصویری و مبلمان شهری نیز بطور جدی بازنمایی خواهد شد.

وی افزود: در این ایده از 100 متفکر، شاعر و دانشمند خواسته خواهد شد 100 نامه برای قرن 15 بنویسند و این نامه در کتابی خاص پیش از نوروز 1400 منتشر می شود.تولید دو مجموعۀ تلویزیونی و رسانه ای و کلیپ های صد ثانیه ای برای سده از طرح های دیگر است که از روز کیش آغاز خواهد شد .جشنواره آخرین مسافران قرن ، جاده زندگی برای ثبت نام و نشان زوج ها روی کاشی های خاص و کاشت درخت یادبود زندگی از ایده های دیگر این طرح است . جشنواره صد سال کیش و جشنواره شعرکیش و چندین جشنوارۀ دیگر در طول یک سال برگزار خواهد شد .دعوت از متولدین 1299 که در سال 1399 صد ساله می شوند، مردمانی که به لطف عمر طولانی قرن دیگر را نیز خواهند دید و همراهی آنها با متولدین 1399 که آخرین متولدین قرن خواهند بود در مهمانی و رویداد بزرگ کیش از دیگر رویکرد های این طرح می باشد. تولید مجموعه کلیپ در پاسداشت و بزرگداشت بومیان کیش به عنوان اولین ساکنان و تاریخی ترین اقوامی که این جزیرۀ دوست داشتنی را حفظ و آباد کردند و توجه خاص به کودکان به عنوان میراث داران قرن در مجموعه ای عروسکی که تولید آن در جزیره کیش آغاز شده که هدف آن فرهنگ سازی و تقویت هویت کیش در ذهن و نگاه کودکان است. به گفته وی این طرح با ایده پردازی علی زارعان یکی از پیشکسوتان حوزه رسانه شکل گرفته است.

پوستر روز کیش و تمبر یادبود کیش

به همت مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، برای نخستین بار از زمان تاسیس منطقه آزاد کیش تا کنون، تمیر یادبود برای این جزیره منتشر شد. تمبر یادبود کیش، طرحی ترکیبی شامل خورشید، دریا، عقاب و لاک پشت بومی این جزیره است.

سید علیرضا علوی رضوی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش از اثر گرافیکی کار شده در طراحی "پوستر روز کیش" با محتوای"خلقت، نیروی حیات، آزادی و صبر" خبر داد و گفت: عقاب در اندیشه ایرانیان باستان از اهمیت ويژه اي برخوردار بوده و با مضامینی چون قدرت، اقتدار، تفوق، پیروزی، استحکام، تیزبینی، آزادی، شجاعت، آرزو، الوهیت، الهام، بردباری و بلند نظری شناخته شده است.عقاب سارگپه جنگلی تاجدار پرنده بومی جزیره کیش بوده و شمار زیادی از آن در این منطقه به چشم می خورد و از گونه پرندگان حمایت شده در ایران است. لاک پشت پوزه عقابی نیز از دیگر نمادهای جزیره کیش است که در کنار خورشید و دریا جلوه زیبایی به پوستر امسال دادند.

ویژه نامه فصلنامه معماری

فصلنامه معماری برای دومین بار، شماره کامل از مجله خود را به موضوع کیش اختصاص داد. این فصلنامه ضمن ارائه مقالات تحلیلی و معرفی پروژه های مهم و ملی ، به انتشار ارزش های جزیره کیش با محورها و مباحث مختلف پرداخته و به موضوعاتی چون جایگاه و ارزش های منطقه ای در حوزه خلیج فارس، موضوع طبیعت و مردم ( ارتباط با ساحل ،معماری همساز با طبیعت، دانش بومی معماری و میراث معماری بومی)، صنعت توریسم و گردشگری،  نقش میراث معماری سنتی و مدرن در گردشگری و توسعه آن، توریسم معماری، صنعت ساختمان و تکنولوژی، اقلیم و بومگرایی در ساختار معماری قرن ۲۱ توجه کرده است.

ویژه نامه ایران

در آستانه سال 1400، روزنامه ایران با انتشار ویژه نامه ای به تشریح روند توسعه در کیش در 2 سال اخیر که مربوط به دوره مدیرعاملی غلامحسین مظفری می شود، پرداخته است. کارنامه توسعه از زبان مدیران سازمان و سرکتهای زیرمجموعه و معرفی جاذبه های کیش از بخش های این ویژه نامه اختصاصی و خواندنی است.

در این مراسم چند بار از محمد ابراهیم انصاری لاری مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد کیش یاد شد که نامگذاری روز کیش، یادگاری از اوست. امسال سومین سالی است که این نامگذاری انجام شده است.