ایران هم کیش، کنکاش در چیستی هویت ملی

جمعه،۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵

رویداد ملی " ایران هم کیش " با رویکرد چیستی و چگونگی اعمال حاکمیت ملی و توجه به عناصر شکل دهنده هویت و وطن در عصر جدید در جزیره کیش برگزار شد.

ایران هم کیش، کنکاش در چیستی هویت ملی

به گزارش خبرنگار ما، در گشت اول این رویداد فرهنگی اجتماعی، شماری از چهره های مطرح و سرشناس بطور حضوری و برخط، به ایراد سخن در زمینه  حاکمیت ملی پرداختند. 
غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این همایش گفت: وطن، تنها به عنصر جغرافیایی و قلمرو فیزیکی محدود نیست، بلکه در ساحتهای مختلف زبانی، تاریخی، فرهنگی و هنری هم حضور جدی دارد و تلاش این رویداد برای بسط عناصر مقوم حاکمیت ملی از منظرهای گوناگون  با حضور نخبگان، قابل تقدیر است. وی افزود: برگزاری چنین همایشی در جزیره زیبای کیش و در میانه آبهای خلیج همیشه فارس، انتخابی  شایسته برای توسعه کشور و اقدامی در جهت تقویت وفاق ملی است. جا دارد تمامی زوایا و گوشه های این رویداد متفاوت ضبط و ثبت شده و در معرض دید و استفاده علاقمندان قرار گیرد.
سعید رضادوست دبیرعلمی و اجرایی این همایش نیز در مراسم گفت: هدف از این رویداد، معرفی ایران با تمام ابعاد ملی، دینی، قومی و زبانی بود. در این رویداد برجسته برای تعمیم مفاهیم مورد نظر از بزرگان حوزه حقوق، ادبیات، سینما، موسیقی و رسانه مدد جستیم تا هویت و حاکمیت ملی در ایران عزیز را در تمام دقایق باز بجوئیم. وی افزود: عناصر سه گانه جمعیت دائمی، سرزمین و حکومت مهمترین مولفه های برسازنده دولت ملت های مدرن به شمار می آیند. این رویداد سعی دارد، توجه ها را به این موضوع جلب کند که امروزه، موارد دیگری هست که باید به عنوان عناصر تشکیل دهنده هویت و حاکمیت ملی اضافه شود تا تنها به سه محور پیشین محدود نمانیم.
سید علی میرفتاح، روزنامه نگار شناخته شده نیز در سخنان خود گفت: رسانه ها با مبالغه در نوستالژی، از ما موجوداتی بی اعتنا به وطن امروز و گرفتار در وطن تاریخی ساخته اند. غافل از اینکه هرچقدر تنها به مفهوم تاریخی کشور دل دهیم، از ایران امروز بیشتر فاصله می گیریم.
در آئین دو روزه ایران هم کیش که با رعایت تمامی ضوابط های بهداشتی شورای سلامت جزیره برپا شد، محمد شمس لنگرودی و ابوتراب خسروی در پنلی از شعر و ادبیات در تقاطع با مفهوم وطن و حاکمیت ملی سخن گفتند. محسن شریفیان و امید صمغانی نیز در پنلی دیگر به نقش و اهمیت موسیقی اقوام در فرهنگ ملی و اهمیت هر یک از خرده روایت ها در کلان روایت اصلی پرداختند. محسن محبی حقوقدان و محمود دهقانی نویسنده و پژوهشگر از طریق برخط در خصوص برداشت ها و واقعیات حاکمیات ملی به طرح دیدگاههای خود پرداختند.
پخش مستندی جدید و ناب با عنوان متولد بوموسی که با رویکردی کاملا متفاوت و هنرمندانه به موضوع حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه می پرداخت و نیز دوتار نوازی استاد محمد یگانه همراه با روایتهایی از شاهنامه حکیم فردوسی از دیگر بخشهای این رویداد بود. گشت دوم ایران هم کیش، بهار آینده برگزار خواهد شد.