ابر روندهای بازار انرژی

چهارشنبه،۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، برقراری امنیت در سمت عرضه، افزایش مصرف در سمت تقاضا و حداکثر کردن بهره‌وری در مصرف انرژی را از مهمترین محورهای سیاست گذاری های کلان جهانی دانست و گفت: در دهه آینده، نفت و انرژی همچنان اصلی ترین پیشران توسعه اقتصادی جهان خواهد بود.

ابر روندهای بازار انرژی

امیر حسین زمانی نیا برقراری عدالت در بهره‌گیری از منابع انرژی با توجه به این که هنوز نزدیک به دو میلیارد انسان به انرژی دسترسی ندارند و تحقق اهداف کلان اقتصادی ، توسعه جغرافیایی قدرت های انرژی و درک اهداف کلان را در ترسیم چشم اندازهای آینده، بسیار ضروری دانست .

وی در ادامه به تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی پرداخت و عنوان کرد که کرونا تاثیر بی سابقه و منفی بر اقتصاد جهان داشته و بنا بر تحقیقات بین المللی چنین تاثیری در هفتاد سال اخیر بی سابقه بوده و رکود اقتصادی ۲۰۲۰ دومین رکود بزرگ اقتصادی در ۱۲۰ سال اخیر است .

به گفته این صاحبنظر، تاثیر کرونا بر تقاضای انرژی و حجم سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱8  به این گونه بود که تقریباً تمام حامل‌های انرژی تقاضای منفی را تجربه کردند. سرمایه گذاری در صنعت انرژی ۱۸ درصد کاهش یافت و به همین دلیل تا سالیان آینده جهان نمی‌تواند تولید خود را به سال ۲۰۱۸ برساند . وی افزود: بخش حمل و نقل، دیگر پیشران تقاضای نفت خام جهان نیست بلکه تقاضای نفت خام در پترو پالایشگاه‌ها به جهت رشد تقاضای محصولات پتروشیمی نقش تعیین کننده را ایفا می کند . مجموعه تولید نفت اوپک و روسیه پس از بحران کرونا تا سال ۲۰۳۰ به سطح سال ۲۰۱۸ نخواهد رسید. تولید نفت در کشورهای غیر عضو اوپک از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۳۰ رشد ملایم را تجربه خواهد کرد ، ایالات‌ متحده رتبه نخست تولید و عربستان سعودی رتبه نخست رشد تولید نفت را تا سال ۲۰۴۰ را خواهد داشت. روسیه و چین بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۴۰ کاهش تولید را تجربه کرده و پیش بینی برای ایران حفظ جایگاه هشتم فعلی حتی با وجود افزایش تولید است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، در حوزه گاز بخش صنعت را پیشران تقاضا عنوان کرد  و محوریت را با صنعت پتروشیمی دانست و براساس تحقیقات IEA بیشترین افت تولید گاز در پی بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ به ترتیب متعلق به روسیه ، ایالات متحده و استرالیا ، بیشترین رشد تولید گاز در جهان طی سال های۲۰۲0  تا ۲۰25 به ترتیب متعلق به ایالات متحده ، روسیه و خاورمیانه ، بیشترین رشد تولید گاز جهان طی سالهای 20۲۵ الی 20۳۰ به ترتیب متعلق به خاورمیانه ، آفریقا و استرالیا ، بیشترین رشد صادرات گاز جهان قطر ، روسیه ، ایالات متحده ،استرالیا ،کانادا والجزایر عنوان کرد  و  وضعیت ایران در افق ۲۰۴۰ رتبه نخست ذخایر گاز جهان ، رتبه پنجم رشد تولید گاز و رشد اندک صادرات گاز عنوان کرد و دلیل این رشد اندک را  مصرف بالای گاز در ایران دانست .

وی در ادامه به ابر روند های بازار انرژی جهان تا افق ۲۰۴۰  پرداخت و عنوان کرد که تمرکز رشد تقاضای صنعت نفت و گاز در سه حوزه آسیا ، آفریقا و خاورمیانه خواهد بود ، افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر و گاز از سبد انرژی جهان ، رشد قابل توجه بازار محصولات پتروشیمی در سطح جهان ، افزایش معنا دار ال ان جی از تجارت جهانی گاز ، حفظ اهمیت اقتصادی و ژئوپلتیک نفت در صحنه جهانی را تا افق  ۲۰۴۰ شاهد خواهیم بود. سیاست ایالات متحده ، روسیه عربستان و شرکت های بین المللی نفتی در سه دهه آتی،  تولید حداکثر نفت خواهد بود . به گفته وی  در آینده، رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری در فناوری های بهبود کارایی انرژی  ، مدیریت انتشار کربن ، سوخت های پاک جدید را شاهد خواهیم بود .

وی  در ادامه به بررسی  چالش های پیش روی صنعت نفت و گاز ایران پرداخت و رشد تولید و صادرات نفت خام و گاز طبیعی LNG ایالات متحده را به بازارهای مختلف ،  افزایش تولید و صادرات گاز روسیه به صورت خط لوله و LNG به حوزه آسیا پاسفیک و خاورمیانه ، رشد تولید گاز و افزایش و تولید و صادرات LNG قطر از میدان مشترک پارس جنوبی،  رشد تولید و صادرات نفت خام عراق به ویژه نفت سنگین از میادین مشترک با ایران ، سیاست ترکیه مبنی بر ایفای نقش کریدور انرژی و امکان کاهش قدرت چانه زنی ایران برای تمدید صادرات گاز به این کشور ، رشد تولید گاز عراق و کاهش قدرت چانه زنی ایران برای ادامه صادرات گاز به این کشور ، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عربستان و کسب سهم از بازار هند ، چین و اندونزی ، عدم انتقال فناوری های پیشرفته و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران به دلیل تحریم‌ها ، فرهنگ استفاده از انرژی در ایران را چالش های پیش روی صنعت نفت و گاز ایران عنوان کرد.

 این مقام مسئول همچنین به  الزامات و پیش نیازهای کلان توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در منطقه آزاد قشم  پرداخت و توجه به الزامات سیاسی، الزامات مالی و اقتصادی، الزامات حقوقی و تضامین دولتی را از لوازم موفقیت دانست و گفت: در سالهای اخیر، اتفاقات مثبتی در منطقه آزاد قشم در حوزه انرژی رخ داده و لازم است این روند با برنامه ریزی و حمایت های ملی ادامه یابد.