وداع با مرد اسطوره ای

جمعه،۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶

گاهی خبرها خاطرمان را تلخ می کند؛ مثل  خبر درگذشت جلال ستاری؛ چهره بی تکراراسطوره‌شناسی.

وداع با مرد اسطوره ای

لاله تقیان، همسر جلال ستاری، مرگ این پژوهشگر، نویسنده و مترجم را ضایعه ای اسفناک دانست. جلال ستاری سال ۱۳۱۰ در رشت متولد شد. او که تحصیل کرده سویس بود، بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های اسطوره شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی تالیف و ترجمه کرد. او همچنین نشان شوالیه هنر و ادب را از دولت فرانسه دریافت کرده بود. یکی از استادان سرشناس جلال ستاری، ژان پیاژه بود. جلال ستاری به مانند کارل گوستاو یونگ سوئیسی در رشته روانشناسی تحصیل کرد و مانند یونگ دغدغه‌ای فراتر از روانشناسی فردی داشت و تمرکز خود را بر روانشناسی جمعی و شناخت تأثیر مثبت یا منفی کهن الگوها و اسطوره‌ها و افسانه‌ها در ناخودآگاه جمعی معطوف کرد

از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر» و «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» اشاره کرد.

او معتقد بود که برای شناخت هرچه بهتر فرهنگمان باید از اسطوره و قصه شروع کنیم.ناصر فکوهی درباره جلال ستاری نوشت که او اجازه نمی داد برایش بزرگداشت بگیرند.می گفت از اینکه عده ای مقابل او بنشینند و از او تعریف کنند، از خجالت آب می شود.

علی دهباشی که سال‌ها با جلال ستاری آشنایی و ارتباط نزدیک داشت، نوشت: زمینه دیگر مطالعات و پژوهش‌های دکتر ستاری که در نوع خود بدیع است، مسئله تحلیل مضامین، قهرمانان، متون، مباحث ادبی و اسطوره‌ایی ادبیات فرهنگ ایران است. او از اولین نویسندگانی است که با اتکا به دانش و دستاورد‌های شناخت نقد ادبی، فرهنگی و هنری دنیای غرب به تحلیل آن‌ها پرداخت.