تحلیف سیزدهم زیرسایه کرونا

جمعه،۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸

مراسم تحلیف ریاست جمهوری جدید با حضور مقامات داخلی و خارجی و در شرایطی که کشور در یکی از سخت ترین روزهای شیوع کرونا به سر می برد، با اعلام تعطیلی تهران در بهارستان برگزار شد.

تحلیف سیزدهم زیرسایه کرونا

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری پس از ادای سوگند در برابر نمایندگان، دولت خود را مدافع حقوق بشر نامید و از دیپلماسی با هدف لغو تحریم ها علیه  کشور استقبال کرد. او همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی و تلاش برای بهبود شرایط، خواهان بهبود روابط با کشورهای منطقه شد. ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در مراسم تحلیف از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان ''جلوه‌ای رَشک ‌برانگیز از نظام مردم‌سالاری دینی '' نام برد.

ابراهیم رئیسی گفت:‌ ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تأمین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

او بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز نامید و خواهان لغو تحریم ها شد. رئیس جمهوری گفت:‌ تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.

ابراهیم رئیسی در حالی که سران و نمایندگان بعضی از کشورهای همسایه ایران در مراسم حضور داشتند، خواستار برطرف کردن بحران های منطقه ای از طریق گفت و گو شد و گفت:‌ من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم. حجت الاسلام و المسلمین  ابراهیم رئیسی، دراین سخنرانی از مقام معظم رهبری به عنوان امام خامنه ای یاد کرد.

در مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران، غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، محمد باقر قالیباف و نمایندگان مجلس حضور داشتند. علاوه بر دعوت نشدن از سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد که روسای جمهور پیشین بودند، عدم حضور آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی مورد توجه قرار گرفت.

این مراسم با حضور مقام های کشوری و لشکری و مهمان های خارجی از جمله روسای جمهوری افغانستان و عراق و رییس مجلس ترکیه برگزار شد. انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز یکی از مهمانان مراسم تحلیف بود.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، سه شنبه گذشته با حضور مقام معظم رهبری و سایر مسئولان برگزار شد.