حمایت بنکسی از یک کارزار

سه شنبه،۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

بنکسی هنرمند گرافیتی بریتانیایی می‌گوید حاضر است میلیون‌ها پوند برای خرید زندان ردینگ، زندانی که زمانی اسکار وایلد را در خود جای داده بود، از طریق حراج شابلون‌هایش جمع‌آوری کند.

حمایت بنکسی از یک کارزار

این هنرمند خیابانی بریتانیایی می‌گوید حاضر است بهای ۱۰ میلیون پوندی درخواستی برای فروش این زندان را با فروش استنسیل‌ها و شابلون‌هایی بپردازد که از آن‌ها برای کشیدن یک نقاشی روی دیوار این زندان در ماه مارس استفاده کرده بود. اسکار وایلد، نمایشنامه‌نویس و شاعر مشهور ایرلندی، که در این سلول زندان ردینگ دو سال حبس بود. بنکسی اوایل امسال تایید کرد اثری که روی دیوار این زندان کشیده شده کار اوست.

این نقاشی دیواری یک زندانی را نشان می‌دهد که با طناب تهیه شده از چند ملافه در حال پایین آمدن از دیوار است و پایین طناب یک ماشین تحریر بسته شده است. احتمالا این تصویری از اسکار وایلد، نمایشنامه‌نویس و شاعر مشهور ایرلندیست که حدود ۱۳۰ سال پیش چون همجنسگرا بود در این زندان مخوف به دو سال زندان انفرادی محکوم شد.

بنکسی امیدوار است با این پیشنهاد از فروش این زندان به شرکت‌های سازنده املاک مسکونی جلوگیری کند و آن را به یک مرکز هنری تبدیل کند.این هنرمند مقیم بریستول می‌گوید: "وایلد خدای آمیختن چیزهای متضاد با هم برای خلق جادو بود. ایده تبدیل جایی که او را نابود کرد به پناهنگاهی برای هنر و هنرمندان آن‌قدر معرکه است که ناچاریم عملی‌اش کنیم."

وزارت دادگستری در واکنش به این پیشنهاد گفته: "موعد دریافت پیشنهاد‌های خرید گذشته است" و این وزارت‌خانه در حال بررسی پیشنهادهایی است که پیش از این دریافت کرده است. سخنگوی بنکسی به بی‌بی‌سی گفته این پیشنهاد به شرط آن خواهد بود که این زندان به شهرداری ردینگ واگذار و تبدیل به یک مرکز هنری شود.

مت رودا، نماینده پارلمان از شرق ردینگ، می‌گوید امیدوار است دولت این پیشنهاد سخاوتمندانه را قبول کند و با تجدیدنظر در تصمیم خود، برای تبدیل این زندان به مرکزی برای هنرمندان این ناحیه کمک کند. اسکار وایلد شاعر و نویسنده ایرلندی بعد از افشای رابط همجنس‌گرایانه‌اش با لرد آلفرد داگلاس، از سال ۱۸۹۵ تا ۱۸۹۷ در این زندان محبوس بود. وایلد در یکی از اشعارش با نام "تصنیف زندان ردینگ" که در همین دوره سروده و با نام ناله‌هایی از زندان ردینگ به فارسی هم ترجمه شده، به انتقاد از شرایط این زندان و زندان‌های دوره ویکتوریا در بریتانیا می‌پردازد.

زندان ردینگ از سال ۲۰۱۳ متروکه بوده است و در سال ۲۰۱۹ وزارت دادگستری تصمیم به فروش آن گرفت. شماری از بازیگران مشهور از جمله کنت برانا، جودی دنچ، کیت وینسلت و ناتالی دورمر هم از جمله افرادی هستند که از کارزار تبدیل این زندان به یک مرکز هنری حمایت کرده‌اند.

حمایت بنکسی از یک کارزار