جیمز وب در جستجوی جهان ناشناخته

چهارشنبه،۰۸ دي ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶

جیمز وب به عنوان بزرگترین تلسکوپ ساخت بشر با پرتاب به فضا و تلاش برای دستیابی به رازهای پس از بیگ بنگ و تشکیل کیهان، تاریخ‌ ساز شد.

جیمز وب در جستجوی جهان ناشناخته

بزرگترین تلسکوپ فضایی که ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته، در آخرین روزهای سال 2021 میلادی سوار بر موشک آریان اروپا از گویان فرانسه راهی فضا شد.

این تلسکوپ فضایی پیشرفته،  چهارم دی ماه در ساعت ۷:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۵۰ به وقت تهران)  از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه (مستعمره‌ای در شمال آمریکای جنوبی و در همسایگی کشور برزیل) به فضا پرتاب شد تا در نقطه " لاگرانژ ۲" قرار بگیرد و ما را با خود به نخستین روزهای تشکیل هستی ببرد. این تلسکوپ در مدار خورشید و در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت.

هدف " جیمز وی" که طراحی و ساخت آن، نزدیک به ۳۰ سال طول کشیده و یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی قرن ۲۱ است، این است که از اولین ستارگان و کهکشان‌‌هایی که در جهان درخشیدند، تصویربرداری کند. این تلسکوپ در عین حال قدرت آن را دارد که اتمسفر سیاره‌های دور را به دنبال نشانه‌های گازی بررسی کند تا احتمال وجود حیات در آن‌ها مشخص شود.

بیل نلسون، رئیس سازمان هوا فضای آمریکا، ناسا، گفته است جیمز وب ماموریتی فوق‌العاده در پیش دارد. این مقام ارشد آمریکایی گفت: این تلسکوپ، نمونه‌ای درخشان از آن چیزی است که می‌توانیم با دنبال کردن رویاهای بزرگ به دست بیاوریم. ما همیشه ‌می‌دانستیم که این پروژه مخاطراتی جدی دارد اما وقتی که به دنبال دستاوردی بزرگ باشی، باید مخاطرات بزرگ را نیز بپذیری.

تلسکوپ جیمز وب به یاد جیمز وب، رئیس ناسا در زمان پروژه‌های آپولو برای سفر به ماه، نامگذاری شده است. سازمان‌های فضایی اروپا، آمریکا و کانادا در این طرح علمی بزرگ مشارکت کرده‌اند. این تلسکوپ در ماموریت خود به یافته‌های تلسکوپ هابل می‌افزاید که به زودی بعد از ۳۱ سال قرار است به ماموریت خود خاتمه دهد. جیمز وب نقاط دورتری از فضا را بررسی می‌کند و به همین دلیل می‌تواند یافته‌هایی از زمانی دورتر را در اختیار دانشمندان بگذارد. درکانون این تلسکوپ، یک آینه شش ونیم متری زراندود قرار دارد. این سطح انعکاسی فوق‌العاده در کنار چهار ابزار فوق‌العاده حساس دیگر به این تلسکوپ اجازه می‌دهند که نور اولین ستارگان را شناسایی کنند؛ ستارگانی که براساس فرضیات علمی ۱۳.۵ میلیارد سال پیش شروع به درخشش کرده‌اند.

جان ماثر دانشمند ارشد ناسا و برنده جایزه نوبل می‌گوید: این ستاره‌ها صرفا به صورت نقاط  ریز و قرمز دیده می‌شوند. ما فکر می‌کنیم که ستاره یا کهکشان‌ یا سیاه‌چاله‌هایی باید وجود داشته باشد که نزدیک به ۱۰۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ به وجود آمده‌اند؛ اگر این فرضیه درست باشد و خوش شانس باشیم، تلسکوپ آنها را خواهد دید.

پرتاب این تلسکوپ به فضا با یکی از معتبرترین موشک‌های فضاپیما صورت گرفت. ۹۸درصد از پرتاب‌های آریان ۵ با موفقیت انجام شده است.