ماجرای گاوداری ایران خودرو

شنبه،۲۵ دي ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
چرا بنگاهداران صنعتی کشور، بنگاهداری غیر صنعتی می کنند؟

مالکیت یک باب گاوداری توسط یک شرکت بزرگ خودروسازی در گام اول شاید کمی غیرقابل قبول به نظر آید؛ اما این موضوع واقعی است؛ نه در ینگه دنیا که در کشورخودمان و آن هم توسط شرکت ایران خودرو یا ایران ناسیونال سابق با 6 دهه فعالیت متمرکز در تولید خودروهای سبک و سنگین.

ماجرای گاوداری ایران خودرو

ایران خودرو، بزرگترین شرکت خودروسازی ایران، اخیرا دارایی عجیبی را به مزایده گذاشت که نقطه آغازین پیگیری رسانه ای بود و جنجال زیادی ایجاد کرد.

براساس خبر منتشر شده  که با واکنش منفی افکار عمومی هم روبرو گردیده، این شرکت در فهرست مزایده اخیر خود، فروش یک گاوداری در مالکیت این گروه را هم قرار داده است.

به گزارش اقتصاد کارا، سمت و سوی انتقادات ناشی از نشر این خبر، معطوف به موضوعاتی چون بنگاه داری غیر مرتبط با کارکرد اصلی برند، مشکلات صنعت خودرو و مواردی از این دست است. به گفته منتقدان، مشکل صنعت خودروسازی ایران این است که ازبنگاه‌ دارصنعتی به بنگاه‌ دارغیرصنعتی تبدیل شده است. به گفته او، خودروسازان مشغول فعالیت‌هایی هستند که هیچ ربطی به حوزه خودروسازی ندارد؛ مانند بیمه، آژانس هواپیمایی و باشگاه‌داری و در مورد اخیر یک گاوداری.

اما ماجرای این گاوداری چیست؟ گاوداری در مالکیت ایران خودرو، یک گاوداری با مساحت ۷ هزار متر مربع واقع در «شهرک صنعتی لبن» است..این دامداری در نزدیکی روستای جنت‌آباد، واقع در در ۱۷ کیلومتری جاده قم – کاشان قرار دارد.

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس که در توئیتی نوشت: «وقتی فلان خودروساز به جای تحقیق و توسعه بخش پژوهش ‌و تحقیقات این صنعت، ‎گاوداری دارد، نتیجه‌ آن روشن است! این خودروساز به دنبال افزایش کیفیت شیر گاو است یا کیفی‌سازی صنعت خودرو؟!»

شنیده‌ها نشان می‌دهد ماجرای این ملک از جایی شروع شده که فردی اقدام به تاسیس نمایندگی ایران‌خودرو می‌کند. اما او بجای وثیقه سه میلیارد تومانی، وثیقه یک میلیاردی به این شرکت می‌دهد. کمی بعد، نمایندگی شروع به زیان‌دهی می‌کند و ایران‌خودرو «گاوداری» را به به عنوان ضرر سه میلیاردی خود قبول می‌کند.برخی اهالی شهرک هم می‌گویند آقای «ب» این گاوداری را جای خودروهایی که خریده به ایران خودرو داده. اما ، مالک اولیه ضرر نکرده چون ملک را بالاتر از قیمت واقعی فروخته است.

این «گاوداری» حدود شش سال قبل به لیست اموال ایران خودرو اضافه شد. اما گویا در این مدت ،حتی مدیران عامل ایران خودرو نیز از چنین تهاتری بی‌خبر بودتا تا یک و نیم سال قبل که «گاوداری» را اجاره دادند.در یکسال و نیم اخیر، ایران خودرو این ملک را به مبلغ پنج تا شش میلیون تومان اجاره ماهانه و ودیعه‌ای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به مستاجر سپرده است.

با وجود این، «گاوداری» ایران خودرو در حال فعالیت است، اما نه از طرف این خودروساز. بعد از آنکه ایران‌خودرو مالک آن زمین به حساب آمد آن را به فرد دیگری اجاره داد. مستاجر این ملک نیز در حال پرورش دام‌های گوشتی و شیری است. مزایده این گاوداری تا اواخر دی ادامه دارد. اما به نظر می‌رسد ایران خودرو نتواند به سادگی این «گاوداری» جنجالی را بفروشد. قیمت اعلامی به ارزش شش میلیارد تومان، سه برابر قیمت واقعی است؛ آن هم در شهرکی که ۷۰ درصد گاوداری‌هایش خالی و آب آن شور است.

ایران خودرو (با نام تجاری ایکو، IKCO) شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ برادران خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت.