هدیه کرونا به ثروتمندان جهان

پنج شنبه،۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

همه گیری کرونا در دوسال گذشته، علاو بر کشتار میلیونها نفر، ثروتمندان را پولدارتر و فقرا را فقیرتر کرده است. بنا به تحقیقی مستقل، دارایی‌ ۱۰ ثروتمند اول جهان در جریان پاندمی کرونا، دو برابر شده است.

هدیه کرونا به ثروتمندان جهان

به گزارش اقتصاد کارا و به نقل از تحقیق سازمان آکسفام، در جریان پاندمی کرونا ثروتمندان غنی‌تر و فقیران فقیرتر شده اند. ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و بیل گیتس در میان ثروتمندترین افراد جهان اند که دارایی‌های شان افزایش یافته است.

اما۱۰ ثروتمندترین کدامند؟

مجله فوربس ۱۰ ثروتمندترین مردان جهان را چنین معرفی کرده است:  ایلان ماسک رئيس تسلا و ‌اسپیس ایکس، جیف بزوس بنیانگذار آمازون، لری پیج و سرگی برین موسسان گوگل، مارک زاکربرگ رئيس فیس‌بوک، بیل گیتس و استیو بالمر مدیران اجرایی سابق مایکروسافت، لری الیسون مدیر عامل سابق اورکل، وارن بافت سرمایه‌گذار امریکایی و برنارد آرناولت رئيس شرکت کالای لوکس فرانسوی «ال وی ام ها».

آکسفام می افزاید: پاندمی کرونا نابرابری‌های اجتماعی را در سطح جهان بیشتر کرده است.  ۱۰ ثروتمندترین مرد جهان دارایی‌های شان را در جریان پاندمی کرونا دو برابر ساخته اند، در حالی که فقر و نابرابری در سطح جهان افزایش یافته است.این نهاد  که برای مبارزه با فقر جهانی فعالیت می‌کند، گفته است که دارایی ۱۰ ثروتمندترین مردان جهان به صورت جمعی از ۷۰۰ بیلیون دلار در ماه مارچ ۲۰۲۰ به ۱.۵ تریلیون دلار در نوامبر ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

در این گزارش تحت عنوان «نابرابری می‌کشد» که پیش از مجمع جهانی اقتصاد در داووس نشر شده، آمده است: پیش‌بینی شده است در این مدت بیش از ۱۶۰ میلیون تن به فقر سقوط کرده اند. این اتفاقی گزینشی است. ٰخشونت اقتصادیٰ در اثر گزینش‌های سیاسی ساختاری به نفع ثروتمندترین‌ها و قدرتمندترین افراد ایجاد شده است. این مستقیماً به همه و بیش از همه به فقیرترین‌ها، زنان و دختران و گروه‌های (تحت تبعیض) نژادی صدمه می‌زند.

گابریله بوشر، رئيس اجرایی سازمان آکسفام اینترنشنال گفت: پاندمی کرونا به صورت واضح هم تمایل به آزمندی و فزون‌خواهی و هم فرصت ایجاد شده توسط راه‌های اقتصادی و سیاسی را آشکار کرد که توسط آن نابرابری افراطی تبدیل به ابزار خشونت اقتصادی شده است. نویسندگان این گزارش خواستار محدود کردن دارایی‌های مفرط از طریق وضع مالیات استمراری، اقدامات ثابت شده بر ضد نابرابری و همچنین دگرگونی قدرت در اقتصاد و جامعه شده اند.