پراید در اوج

جمعه،۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

قیمت پراید، پائین رده ترین خودروی تولید داخل در آخرین روزهای فروردین ماه امسال، به مرز باور نکردنی 200 میلیون تومان رسید.

پراید در اوج

این جهش قیمتی در آغاز سال جدید، یکی از نشانگرهای فضای تورمی در جامعه ماست که بیشترین فشار را بر مردم بوِیژه قشر متوسط و ضعیف وارد می سازد.

به گزارش اقتصاد کارا، منتفی کردن واردات خودرو توسط مجمع تشخیص مصلحت، افزایش قیمت دلار و وضعیت معلق مذاکرات هسته ای از دلایل رشد قیمتها در شروع امسال است.

گفته می شود که وضعیت اسفبار بازار خودرو ناشی از سیاست غلط انحصار و مافیاگونه ضد رقابت است که موجب می شود پراید که از سوی مراجع رسمی به ارابه مرگ شهرت یافته، بدلیل تقاضای از سر ناچاری مردم که قربانی این وضع هستند، اینگونه رشد یابد. به گفته کارشناسان، ایجاد فضای رقابتی و پایان دادن به انحصار راهکاری است که با اتکا به آن می توان نسبت به اصلاح صنعت خودرو و ساماندهی بازار این کالای پرمتقاضی اقدام کرد و قیمت گذاری دستوری راه به جایی نمی برد.

بازار خودرو ایران از 5 سال پیش که واردات خودرو خارجی ممنوع شده، در انحصار ایران خودرو، سایپا و شماری مونتاژ کننده خودرو چینی قرار داشته و به لحاظ کیفیت و آلایندگی، وضعیت نامطلوبی دارد.