اتنبرو، قهرمان زمین

شنبه،۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳

دیوید اَتِنبورو از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل به عنوان برنده جایزه "پرچم‌دار یا قهرمان  زمین" معرفی شده است.

اتنبرو، قهرمان زمین

این جایزه معتبر به خاطر تلاش‌ها و تعهد این طبیعت‌شناس ۹۵ ساله برای روایت کردن آنچه در جهان طبیعی می‌گذرد و آثار تغییر اقلیم به او تقدیم می‌شود. آقای اتنبورو هنگام پذیرش این جایزه گفت که جهان باید برای حفاظت از طبیعت و سیاره همین حالا دست به کار شود.

مستندهای محبوب او شامل "سیاره سبز" و "یک اقیانوس از جنس پلاستیک" است. او گفت که داستان‌های موفق زیست محیطی به ما این امید را می‌دهد که تغییر ممکن است. او گفت: "پنجاه سال پیش، نهنگ‌ها در سراسر جهان در آستانه انقراض بودند. اما مردم دست به دست هم دادند و حالا شمار نهنگ‌ها بیش از هر زمان در یک قرن اخیر است." ما می‌دانیم که مشکلات چیست و می‌دانیم که چگونه باید آنها را حل کنیم. تنها چیزی که کم داریم یک اقدام یکپارچه است." آقای اتنبورو می گوید که نجات نهنگ ها به ما امید می دهد که امکان تغییر وجود دارد

اینگر اندرسون، مدیر برنامه محیط زیست، گفت که سازمان ملل آقای اتنبورو را به خاطر آنکه زندگی حرفه‌ای خود را وقف پخش تلویزیونی تصاویر جهان طبیعی کرده برگزیده است.

او گفت: "اگر ما شانسی برای پرهیز از تخریب اقلیمی یا تنوع زیستی و یا پاکسازی اکوسیستم‌های آلوده داشته باشیم، به این دلیل است که میلیون‌ها نفر از ما عاشق سیاره‌ای شدیم که او با کمک فیلم، زبان و صدایش ثبت کرد و به تصویر کشید."

آقای اتنبورو که در بریتانیا عنوان افتخاری "سِر" (Sir) گرفته است، در دهه ۱۹۵۰ کار به روی برنامه‌های تاریخ طبیعی را شروع کرد که در نقاط دور ضبط می‌شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد. هشدارهای او در چهار سال گذشته درباره خسارتی که تغییر اقلیم به سیاره و نوع بشر وارد می‌کند بیش از پیش تیره بوده است.

او به خصوص در میان کودکان و جوانانی که نگران تغییر اقلیم هستند محبوبیت دارد. گرتا تونبرگ، فعال اقلیمی، دیدار با آقای اتنبورو را "غیرقابل وصف" خوانده و گفته است که همه آدم‌ها باید تلاش کنند مثل او باشند.

پروفسور ریک استافورد، زیست‌شناس دریایی در دانشگاه بورنمات به بی‌بی‌سی گفت که تاکید آقای اتنبورو بر تحولاتی مثل احیای جمعیت نهنگ‌ها از آستانه انقراض مهم است. او می‌گوید: "دیوید اتنبورو تغییر اقلیم و نابودی تنوع زیستی را در صدر توجه قرار داد. خوشبینی مهم است، اما مشکلات عمده ای که باید در این مسیر حل شوند نه علمی، بلکه اقتصادی و سیاسی هستند."

سر دیوید فردریک اتنبرا متولد ۱۹۲۶ لندن، مستندساز و تاریخ طبیعی دان مشهور بریتانیایی است. او برنامه‌های مستند زیادی را به همانند در طول زندگی کاری خود ساخته که از مشهورترین آنان در ایران، زندگی ، سیاره زمین و همچنین مجموعه سیاره آبی هستند که در تلویزیون ایران و با صدای داود نماینده پخش شده‌است. وی دارای لیسانس جانورشناسی و دانش‌آموختهٔ مدرسهٔ اقتصاد و علوم سیاسی لندن است و بخاطر ساخت فیلم‌های خود در بی‌بی‌سی جایزه‌ها و لقب‌های متعددی، از جمله نشان شوالیه از ملکه انگلستان را دریافت کرده و او عضوی از انجمن سلطنتی جغرافیای بریتانیا است. او همچنین مدیر ارشد سابق در بی‌بی‌سی است که به عنوان مدیر کنترل کانال بی‌بی‌سی ۲، و مدیر برنامه‌ریزی برای تلویزیون بی‌بی‌سی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ خدمت کرده‌است. او تنها کسی است که جایزه‌های بفتا را برای برنامه‌هایش برای تولیدات سیاه و سفید، رنگی، اچ دی و ۳ بعدی برنده شده‌است.

اتنبرا در سال ۲۰۲۲ از سوی سازمان ملل به خاطر تلاش‌ها و تعهد این طبیعت‌شناس برای روایت کردن آنچه در جهان طبیعی می‌گذرد به عنوان برنده جایزه «پرچم‌دار زمین» معرفی شده‌است.