حال کهنسال ترین درخت کیش، مساعد نیست

پنج شنبه،۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۴
درخت سبز جزیره کیش نجات می یابد؟

بزرگترین درخت انجیر معابد یا درخت لور در جزیره کیش بدلیل عدم توجه و رسیدگی لازم در سالهای گذشته رو به خشکیدگی و در معرض نابودی است.

حال کهنسال ترین درخت کیش، مساعد نیست

به گزارش خبرنگار ما، در پی بروز نشانه های آسیب جدی به این جاذبه زیبای طبیعی جزیره که در منطقه درخت سبز واقع شده، و اعلام گزارش هایی به مسئولان سازمان، عملیات نجات بخشی این درخت کهن آغاز شده است.

بر این اساس، مراحل احیای درخت لور کهنسال جزیره کیش در مجموعه درخت سبز که در شمار جاذبه های گردشگری این منطقه است، آغاز شده و هم اکنون نیز در حال اجرا است. به گفته کارشناسان، کاهش بارندگی و در نتیجه پائین آمدن سطح آب های زیر زمینی در سال های اخیر، برهم خوردن بستر طبیعی و مسدود شدن آبراهه های سطحی که یکی از منابع اصلی تامین آب مورد نیاز درختان کهنسال و بومی جزیره است ، درخت لور مجموعه تفریحی درخت سبز تضعیف شده و در نهایت مورد هجوم آفات و بیماری ها قرار گرفته بود.

با توجه به دیر ظاهر شدن علائم مربوط به آفت و بیماری در اینگونه درختان و به دنبال آن عدم تشخیص به موقع بیماری و مبارزه با آن در سال های اخیر، وضعیت موجود این درختان از سال 98  چندان مطلوب نبود و به همین دلیل و با توجه به ضرورت حفظ درختان لور، اواخر بهمن پارسال اساتید مجربی در این حوزه برای بررسی شرایط این درخت دعوت به همکاری شدند.

در نهایت از با نظارت شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش که به عنوان نهاد متولی امور شهری جزیره است، مرحله نخست احیاء و جلوگیری از خشکیدگی بیشتر درخت، با حضور کارشناسان مجرب آغاز و حذف شاخه های خشکیده و مریض جهت جلوگیری از انتقال آفت و بیماری به قسمت های سالم ، عملیات سمپاشی برای مبارزه با آفات و بیماری های درخت،کوددهی و محلول پاشی جهت تغذیه و کرتبندی به صورت رینگی اطراف درخت و آبیاری مستمر اجرا شد .

مرحله دوم تلاش برای احیاء درخت مذکور نیز در حال اجرا است تا درخت سبز کهنسال کیش در شرایط مناسب تری به حیات خود ادامه دهد.

درباره درخت انجیر معابد

درخت لور یا انجیر معابد که به درخت سبز کیش نیز شهرت دارد، یکی از کهنسال‌ترین درختان لور جزیره کیش و از گنجینه‌های طبیعی زیبای آن است. عمر این درخت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال تخمین زده می‌شود و به‌عنوان یکی از دیدنی‌های کیش، بازدیدکنندگان بسیاری را به تماشای خود دعوت می‌کند.

درخت انجیر معابد کیش، در باور مردمان منطقه و برخی از مسافران، از قداست خاصی برخوردار است. بسیاری برای رفع حاجات و رسیدن به آرزوهای خویش، بر شاخه‌های ضخیم و درهم پیچیده آن دخیل می‌بندند. این درخت افسانه‌ای و مقدس، حدودا در بخش شمالی جزیره کیش و جایی میان شهر باستانی حریره و آب‌انبار سنتی کیش واقع شده و محدوده سر سبز اطراف آن نیز به دره پرتغالی‌ها شهرت دارد.

قدیم‌‌ترها در ایران درخت لور یا همان درخت انجیر معابد نداشتیم. این درخت‌ها از دوره ایلخانی و تیموری مهمان کیش، قشم و نوار ساحلی خلیج فارس شدند. اصالت درخت‌های انجیر معابد هم به هند و چین برمی‌گردد. شاید برایتان سؤال پیش بیاید از بین این همه درخت چرا باید به دیدن درخت سبز کیش رفت؟ حق با شماست کیش خیلی از این انجیرهای معابد دارد؛ اما تنومندی و هیبت افسانه‌ای درخت سبز، آن را برجسته و زبانزد کرده است. این درخت پیر در تمام ایران کم‌نظیر است.

درخت سبز کیش، افتان و خیزان تا خدا

درخت سبز کیش هم مثل همه درخت‌های خانواده‌اش رشدی معمولی داشت تا اینکه سربه‌زیر آورد و شاخه‌هایش به زمین رسید. شاخه‌ها در زمین ریشه دواندند، پروبال گرفتند. طولی نکشید که خودشان هم درخت شدند. حالا این درخت‌های جدید هم هوای پدر را دارند و دور او را پر کرده‌اند. شاید برای همین است که مردم به مهربانی آن‌ها باور دارند و حاجتشان را از آن می‌خواهند.

درخت سبز کیش و روای حاجت

راستش احتمالاً اعتقاد به حاجت دادن این درخت، باوری ایرانی نیست. اعتقاد به این درخت از هند به ایران رسیده است. شاهزاده‌ای هندی در زیر درخت انجیر مقدسی مراقبه می‌کرد و بعد از شش سال همان‌جا بود که به روشن‌بینی رسید. بعد از این ماجرا مردم به این شاهزاده لقب بودا دادند. خود واژه بودا هم به معنی روشنی و روشن‌بینی است. مردم به درختی که شاهزده زیر آن می‌نشست هم درخت انجیر معابد گفتند. درواقع درخت انجیر معابد، یاربودا بوده است. مشهورترین درخت انجیر معابد، درخت انجیر مقدسی در معبد ماهابودی است. این درخت را 288 سال قبل از میلاد مسیح از درخت اصلی نشا زده‌اند.

مردم در ایران هم به شاخه‌های درخت سبز کیش که همنشین شهر باستانی حریره است، پارچه‌های سبز می‌بندند تا حاجت‌روا شوند؛ اما کسی دقیقاً نمی‌داند این باور مردم محلی و گردشگران دقیقاً از کجا آمده است. شاید هم برگ‌های " قلبی‌شکل " این درخت به آن‌ها وعده برآورده‌شدن حاجتشان را می‌دهد. هر چه که هست آن روبان‌های سبز جلوه مذهبی خاصی به این درخت می‌دهد.

دست آخر اینکه درخت انجیر معابد اسم کتاب نویسنده ایرانی احمد محمود هم هست.

مسیر دسترسی به درخت انجیر معابد کیش

برای دسترسی به این جاذبه طبیعی و زیبای جزیره کیش، به میدان المپیک کیش رفته و سپس به سوی میدان حریره حرکت کنید. در این میدان با خیابانی تحت عنوان «درخت سبز» مواجه خواهید شد که به محل کاشت درخت انجیر معابد ختم می‌شود.

حال کهنسال ترین درخت کیش، مساعد نیست