پلنگ و خرس بود، رواداری با حیوان نبود

پنج شنبه،۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۱

ماهی نیست که تصاویرِ رفتارهای خشونت‌ بار نسبت به حیات ‌وحش و تخریب زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها، از گوشه گوشه ایران بزرگ، شنیده یا دیده نشود.

در تازه ترین رخدادهای مرتبط با این موضوع، درروزهای نخست اردیبهشت ماه، 2 اتفاق مهم در خصوص کشتن دو گونه کمیاب و ارزشمند حیات وحش ایران به شیوه های عصر حجری در استانهای مازندران و اردبیل برای مهار تهدید و مدیریت بحران، به سرخط خبرهای مهم در رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد.

کشتن پلنگ کمیاب مازندران که در جستجوی غذا به شهر آمده بود، به ضرب گلوله های واقعی و پیش از آنکه اسلحه بیهوشی به موقعیت برسد و خرد کردن دنده، لگن و پهلوهای خرسی درشهرستان نمین استان اردبیل با تراکتور یک روستایی و دهها نفر تماشاگری که بعضا صدای خنده هایشان شنیده می شد، صحنه هایی بودند که دل بسیاری از مردم را به درد آورد و بار دیگر نشان داد که فرهنگ حفظ و صیانت از محیط زیست و حیات وحش در ایران با چنین واکنش های نامناسبی تا چه حد به دور از شیوه های نوین برخورد و حل مساله در کشورهای توسعه یافته است.

گفته می شود از آنجا که اول به این گربه سان روبه انقراض وهراسان، گلوله واقعی و سپس دارت بیهوشی زده اند، این پلنگ، گرفتارمعضل جابجایی تقدم و تاخر ایرانی شده است. شیوه کشتن خرس قهوه ای نیز روشی کاملا بدوی و غیر اخلاقی بود. درحالی که این امکان وجود داشت تا با رفتار خردمندانه و عقلانی، تصاویر دیگری از عملیات زنده گیری این این موجودات و بازگرداندن به زیستگاهشان همراه با شادی و هلهله در رسانه ها منعکس می شد.

به‌راستی آیا وجود حیات‌ وحش برای مردم ما که آن همه به تاریخ و فرهنگ کهن خود مباهات می کنند، اینقدر بی‌ارزش شده است که چنین روزافزون تیشه به ریشه همین تعداد انگشت شمار قلاده یا رأس باقی‌مانده می‌زنیم؟ دیر نیست که محیط زیست و پلنگ ها  و یوزها و خرس های ساکن در فلات ایران که شوربختانه حال روز خوبی ندارند، سرنوشتی تلخ چون شیر و ببر ایرانی پیدا کنند و به طور کامل منقرض شوند.

پلنگ کشی در مازندران

پلنگ کشی در مازندران

یک قلاده پلنگ سرگردان در خیابان‌های قائمشهر در شمال ایران که باعث وحشت ساکنان شده بود، به دلیل شلیک گلوله کشته شد. نکته جالب توجه در خصوص شکار این حیوان آن بود که از سوی ماموران ابتدا به سمت این حیوان با گلوله واقعی شلیک شد اما بعد با دارت بی‌هوشی که دیرتر به محل رسید ، او را نشانه رفتند. اما گلوله‌های واقعی جان این پلنگ را گرفتند.

محیط زیست مازندران همچنین تاکید کرده بود که این پلنگ شبانه به دنبال غذا از جنگل وارد شهر شده و با دیدن افراد مهاجم، کنار پنجره ای بالای تابلو بانک صادرات قرار گرفته بود.

مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران نیز گفت: پلنگ سرگردانی که در خیابان‌های قائمشهر رها شده بود به دلیل اصابت دو گلوله برای نجات جان مامور نیروی انتظامی تلف شد. وی افزود: پلنگی که در خیابان کارگر قائمشهر مشاهده شد، پس از خروج از این خیابان وارد یک محوطه مسکونی شد که با ورود یکی از مأموران نیروی انتظامی به این محوطه برای پیدا کردن محل اختفای پلنگ، به این مأمور حمله کرد و در نهایت برای نجات جان مأمور نیروی انتظامی مورد اصابت شلیک گلوله قرار گرفت.

خرس کشی در اردبیل

خرس کشی در اردبیل

در روزهای اخیر یک قلاده خرس که وارد روستای خنازق شهرستان نمین شده بود بر اثر رفتار غیرحرفه‌ای و به دور از آداب انسانی توسط برخی روستاییان و استفاده از ادوات کشاورزی برای مهار آن تلف شد.

در پی پخش عکس و فیلمهایی از صحنه زجرکش کردن این حیوان که ناراحتی بسیاری از مردم را در پی داشت، رئیس کل دادگستری استان اردبیل از دستگیری مقصر حادثه تلف شدن یک قلاده خرس در یکی از روستاهای شهرستان نمین خبرداد. به گفته وی، پس از وصول گزارشات از مراجع ذیربط دال بر تلف شدن یک قلاده خرس در شهرستان نمین استان اردبیل به قید فوریت پرونده قضایی جهت شناسایی و دستگیری مسبّبان حادثه تشکیل و در کمتر از ۲۴ ساعت فرد مقصر دستگیر و خودرو وی نیز توقیف شد.