معرفی مردان سال نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش

جمعه،۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷

مراسم انتخاب مردان سال صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش سال 1400 با انتخاب 14 نفر در سالن کوه نور هتل پارسیان اوین برگزار شد.

معرفی مردان سال نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش

به گزارش اقتصاد کارا، احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این مراسم که با حضور مدیران و دست اندرکاران حوزه انرژی برگزار شد، گفت: پارسال در اوج تحریم، پتروشیمی 14.5 میلیارد دلار محصول صادر کرد که این حجم صادرات در شرایط تحریم شبیه «معجزه» است اما قدر و ارزش این صنعت را نمی دانند. وی با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها بیش از آنکه نگران تحریم خارجی باشند از خود تحریمی داخلی نگران هستند، تصریح کرد: یک روز برای صنعت پتروشیمی جایزه و معافیت صادراتی پیش بینی می کنند و روز بعد پتروشیمی ها مشمول عوارض صادراتی می کنند که این اقدامات بازی در زمین رقیب است و سرمایه گذاران از پتروشیمی فراری می‌دهد.

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت نیز با تبریک به برگزیدگان، از اهمیت حوزه نفت، گاز و پتروشیمی سخن گفت و اظهار داشت: با تقویت و توسعه پالایشگاهها و سایر بخشهای انرژی و استفاده از ظرفیتهای داخلی در سال کنونی که به سال اقتصاد دانش بنیان نام گذاری شده، می توان اقتصاد کشور را تقویت نمود. به گفته وی، توجه به پتروپالایشگاهها و سرمایه گذاری در این حوزه از الزامات تقویت زنجیره ارزش در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است.

احسان ثقفی رئیس هیات مدیره انجمن استصنا نیز گفت: این انجمن آماده ایفای نقش گسترده تر در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای تامین نیازهای داخلی است. وی خواستار اعتماد بیشتر به تولید کنندگان  و سازندگان تجهیزات صنعت نفت شد و گفت: انجمن استصنا در حال حاضر بیش از 800 عضو دارد و بخاطر توانمندی های بالا، می توان با استفاده  از این ظرفیت، بهره بسیار بالایی نصیب کشور شود.

معاون آینده پژوهی و مطالعات راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای دانش بنیان شدن شرکتها، تفکر مدیران باید دانش بنیان شود. اشتباهی که در تفکر برخی مدیران وجود دارد این است که فکر می کنند با وارد کردن یک کالا یا محصول خارجی، دانش بنیان می شوند. 
مهرشاد جواهردشتی افزود: دانش بنیان شدن یک سیستم است و همه فرآیندهای یک سازمان را در بر می گیرد؛ یعنی اگر همه ساختارها اعم از مدیریت فروش، صادرات، روابط عمومی، منابع انسانی، تامین مواد اولیه، خدمات و .. مجهز به فناوری های نوین نشود، نمی توان ادعا کرد که شرکت دانش بنیان شده است.  در واقع همه بخش‌ها، خرده سیستم هایی هستند که سیستم کلان اقتصاد دانش بنیان و صنعت نوآور را تکمیل می کنند. 
وی افزود: با توجه به اینکه فرایند دانش بنیانی و توسعه نوآوری و فناوری، ترکیبی از علم و تجربه و مهارت است، طبیعتا هیچ مدیری نمی تواند ادعا کند که همه اصول و فنون شرکت داری را می داند. از اینرو لازم است مدیران ساختاری ایجاد و مشاورانی را در حوزه توسعه نوآوری و فناوری بکارگیرند تا با کمک آنها فرایند دانش بنیان شدن با رعایت تمامی جوانب پیاده سازی شود و رسوخ فناوری و نوآوری در سازمان تسریع گردد.

مهرشاد جواهر دشتی، معاون دفترآینده نگاری و مطالعات راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: توجه به دانش بنیان شدن شرکتها، فرآیندی است که باید درهمه ابعاد و بخشهای شرکت دنبال شود تا توانمندی و ارزش افزوده شرکتها بیشتر به دست یابد. وی افزود: مجموعه های صنعتی و اقتصادی کشوربرای تبدیل مجموعه خود به مجموعه ای دانش بنیان، باید از شعار دوری کرده و به دنبال تحقق دانایی محوری در کل بنگاه باشند. وی با تاکید بر اهمیت و حساسیت روند داوری در انتخاب افراد برتر صنعت در بخشهای نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش گفت: در عین با توجه به روند رو به رشد زنان در همه بخشهای اقتصادی و احتمال انتخاب زنان توانمند در چنین ارزیابی هایی، پیشنهاد می گردد واژه مرد سال صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به فرد سال صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تبدیل گردد.

«سیاوش درفشی» و «ابراهیم عسگریان» مدیران توسعه‌گرا (پتروشیمی‌ساز)، «حسین صفاری» و «رضا صالح احمدی» مدیران پدیده «مدیر جوان» سال 1400 صنعت پتروشیمی ایران شدند.  «امیرحسین بحرینی» و «صفرعلی بابایی» مدیران استراتژیک با تفکرات راهبردی تکمیل زنجیره ارزش و «محسن محمودی» و «محمدرضا سمیعی» مدیران ایرانی‌ساز (حامی ساخت داخل) صنعت پتروشیمی در سال 1400 شدند.  «غلامرضا جمشیدی» و «حمیدرضا رستمی» مدیران سبز سال (مدیران حامی محیط زیست) صنعت پتروشیمی، «محمدعلی اخباری» مرد سال صنعت پالایش نفت، «جلیل سبحانی» مرد سال صنعت پتروشیمی، «محمود امین‌نژاد» مرد سال صنعت گاز و «جواد اوجی» مرد سال صنعت نفت ایران در سال 1400 شدند.

بهاران تدبیر کیش، بانک تجارت و بانک صادرات، حامیان برگزاری اولین رویداد انتخاب مرد سال صنعت نفت در سال 1400 بودند.

عکس از کاوه آرام