مرگ 15 میلیون نفر در دوران همه گیری کرونا

شنبه،۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰

سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرد که همه ‌گیری بیماری کووید -۱۹ در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به طور مستقیم و غیرمستقیم به مرگ نزدیک به ۱۵ میلیون تن در سراسر دنیا منجر شده است.

مرگ 15 میلیون نفر در دوران همه گیری کرونا

در این اطلاعیه آمده است که آمار اعلام‌ شده هم شامل افرادی است که بر اثر ابتلا به کووید -۱۹ جان باخته‌ اند و هم کسانی‌ که در پی قرنطینه و محدودیت خدمات مراکز درمانی در دوران همه‌گیری کرونا، جان خود را بر اثر دیگر انواع بیماری و جراحات از دست داده‌اند. از این میان، بیش از ۶.۲ میلیون تن در سراسر دنیا مستقیماً بر اثر ویروس کرونا و یا پیامدهای ناشی از این بیماری عفونی کشته شده‌اند.

با این حساب و بنابراین گزارش، رقم مرگ ‌ومیر اضافی در این دوره حدود سه برابر مجموع آمار کسانی است که به‌ صورت مستقیم بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت ضمن اعلام آمار جهانی تازه خود، خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در نظام‌های درمانی سراسر دنیا شد تا در جریان بحران‌هایی مانند همه‌گیری‌ها، درمان‌های حیاتی متوقف نشود. کارشناسان این نهاد بین‌المللی تایید کرده‌اند که اقدام‌های محدودکننده دولت‌ها از جمله شهربندان، از افزایش آمار تلفات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا جلوگیری کرده است. برای مثال در این دوران آمار تصادف‌های جاده‌ای و یا حوادث کاری به دلیل تعطیلی موقت مشاغل و اعمال قرنطینه و خانه‌نشینی شهروندان در نقاط مختلف دنیا رو به کاهش گذاشت.

اولین موارد شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی و به سرعت همه دنیا را در نوردید.