فرود سخت، خبر تلخ

يکشنبه،۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

خبر، تلخ بود و تکان دهنده. یکی از سه بالگرد ایرانی حامل بلندپایه ترین مقامات ایران در میانه مه و باران در جنگل های سبز شمال غرب کشور سقوط می کند و .....

فرود سخت، خبر تلخ

لحظات تعقیب و جستجو 15 ساعت به طول انجامید تا لاشه این بالگرد سالخورده با سرنشینان جان باخته پیدا شود و گمانه ها پایان یابد. حالا سردی فاجعه خود را نمایان کرده است. رئیس جمهور، وزیر خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر شامل تیم خلبانی در این اتفاق نابهنگام جان سپردند.

به گزارش دریافتی از خبرگزاری ها، از آنجا که این اتفاق حین بازگشت از مراسم افتتاح سد ارس با حضور مقامات دو کشور ایران و آذربایجان غربی رخ داده است، درگذشتگان، عنوان شهدای خدمت را دریافت کرده اند.

در این رابطه آئین هایی برای تشییع و خاک سپاری درنظرگرفته شده است.  در متن پیام اعلامی مقام معظم رهبری، ضمن اعلام پنج روز عزای عمومی در کشور، آمده است: با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.

در پاین پیام مقام معظم رهبری آمده است: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

آئین های تشییع و تدفین

پیکرآیت‌الله رئیسی و هیات همراه روز سه شنبه از میدان شهدای تبریز به ‌سمت فرودگاه بدرقه و از آنجا به تهران منتقل شد.

در ادامه، اقامه نماز بر پیکر مطهر شهدا روز چهارشنبه توسط مقام معظم رهبری اقامه شد و سرانجام پیکر رئیس جمهور روز پنج شنبه در مشهد الرضا در حرم به خاک سپرده شد. همچنین پیکر امام جمعه تبریز نیز روز پنج شنبه در تبریز و پیکر استاندار جوان و پرتلاش آذربایجان شرقی نیز همان روز در شهرستان مراغه تدفین شدند.

مخبر کفیل موقت ریاست جمهوری شد

سخنگوی شورای نگهبان دیروز در جمع خبرنگاران رسانه ها گفت: طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت فوت یا مواردی از این دست در خصوص رئیس‌جمهور، اداره کشور با موافقت رهبری به عهده معاون اول رئیس جمهور قرار می‌گیرد و معاون اول عملاً اختیارات رئیس‌جمهور را بر عهده می‌گیرد و یک شورا متشکل از روسای محلی و قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظفند ترتیبی را اتخاذ کنند که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رییس جمهور جدید انتخاب شود.

همچنین، محمدباقر قالیباف، غلامحسین اژه ای و محمد مخبر دزفولی شورای موقت ریاست جمهوری را تشکیل می دهند و تا ۱۸ تیر امسال فرصت دارند تا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را برگزار کنند.

انتخابات زودهنگام در راه است

طبق قانون اساسی، تا 50 روز بعد از فقدان رئیس جمهور، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می شود و از این رو، قرار است روز 8 تیر 1403 برای انتخاب رئیس جمهور جدید، رأی گیری شود. گفته می شود برنامه ریزی برای ثبت نام نامزدها از 10 خرداد امسال آغاز خواهد شد.

درباره هشتمین رئیس جمهور

سیّد ابراهیم رئیس‌الساداتی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ بود و در۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سانحه هوایی بدرود حیات گفت.او معروف به ابراهیم رئیسی، سیاستمدار اصولگرا و روحانی شیعه بود که از سال ۱۴۰۰ تا هنگام سانحه در ۱۴۰۳ به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران فعالیت می‌کرد. ابراهیم رئیسی عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده و نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری نیز بود.