نفوذ آمریکا در قرقیزستان برای تاسیس پایگاه هوایی فاش شد

شنبه،۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴

بعد از اعلام جرم دادگاه ایالت ویرجینیای آمریکا علیه پال منافورت، مشاور انتخاباتی دونالد ترامپ، به تازگی اسنادی علیه وی مبنی بر نفوذ بر انتخابات قرقیزستان برای تاسیس پایگاه هوایی آمریکا در خارج از بیشکک منتشر شده است.

نفوذ آمریکا در قرقیزستان برای تاسیس پایگاه هوایی فاش شد

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط سایت پرویکت، پال منافورت در سال 2005 بسیار برای روی کار آمدن دولت جدید قرقیزستان نزدیک به آمریکا در انقلاب لاله ای ، لابیگری کرده تا آمریکا بتواند در خارج از شهر بیشکک پایگاه هوایی تاسیس کند. 
براساس گزارش پویکت، پال منافورت در آن زمان به عنوان تاجر برای شرکت سرمایه گذاری آلومینیوم در کشورهای آسیای میانه مشغول به کار بوده و رابط وی در کشور قرقیزستان فردی با نام کنستانیت کیلیمنیک (Konstantin Kilimnik) است که در ارتباطات پال منافورت در اکراین نیز بسیار فعال بوده است. 
کنستانیت کیلیمنیک فارغ التحصیل مدرسه نظامی شوروی بوده و اولین حرفه خود را به عنوان مترجم ارتش روسیه آغاز کرد، وی در اوایل سال 1990 در موسسه جمهوری بین الملل تحت حمایت حزب دموکرات آمریکا در مسکو مشغول به کار گردید. همکارانان وی بارها کنستانیت را به عنوان جاسوس سازمان اطلاعات ارتش روسیه مظنون دانسته اند.
شایان ذکر است، پال منافورت در دادگاه ویرجینیا آمریکا به جرایمی مانند فرار از پرداخت مالیات، تقلب مالی و حساب بانکی اعلام نشده در خارج از کشور مجرم شناخته شد. به این ترتیب ممکن است که او به تحمل 80 سال زندان محکوم شود. با این وجود دادگاه هنوز هیچ حکمی درباره میزان مجازات آقای منافورت صادر نکرده است.
محاکمه پال مانفورت در پی تحقیقات رابرت مولر، دادستان ویژه رسیدگی به موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میسر شد.