آزمون رقابت‌پذیری

يکشنبه،۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
آزمون رقابت‌پذیری

علیرضا علوی*

ارزیابی و رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی در ایران که 21 سال پیش و با الگوگیری از یکی از روش‌های پذیرفته شده جهانی آغاز شد، از اقدامات ارزنده‌ای بود که تصویر درست و نسبتا دقیقی از اقتصاد بنگاهی و شرکتی را پیش روی سیاستگذاران، دست اندرکاران اقتصاد، مدیران شرکت‌ها و پژوهشگران قرار داد.

هر چند در کشورهای توسعه یافته این سنجش نوسط نهادهای خصوصی انجام می‌شود، ولی به دلیل ضعف‌های ساختاری در بخش خصوصی این اقدام توسط سازمان مدیریت صنعتی که از زیرمجموعه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع و وزارت صمت است، انجام شد.

انگ دولتی بودن نهاد ارزیاب، در شرایطی که صیانت کامل از واقعیات انجام شده و ذره‌ای انحراف برای دستکاری در آمار و اطلاعات صورت نگرفته، سخنی ناروا و دور از انصاف است. اطمینان بنگاه‌های بزرگ ایران و داوطلب شدن آن‌ها برای حضور در این رقابت بزرگ نشان از طی شدن درست مسیر است که در همه این سال‌ها صورت گرفته است.

شفافیت و نتایج حاصل از واقعیات عریان در حوزه اقتصاد برای برنامه‌ریزی و توسعه ایران لازم و ضروری است و ما علیرغم تنگناهای موجود در حال حرکت در این مسیر هستیم.

رشد شاخص‌های سنجش و رتبه‌بندی نیز در طول همه این سال‌ها مثبت بوده و از این حیث، رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ ایران که بازیگران و اثرگذاران اقتصاد کشور هستند، از جایگاه و منزلتی بین‌المللی برخوردار است.

امید که با تداوم رفتار بی‌طرفانه و غیرمغرضانه کنونی در همه دوره‌ها و دولت‌ها، هر سال بر شان و منزلت این برند همچون برند فورچون که آوازه‌ای جهانی دارد، افزوده شود و با پیوستن سایر شرکت‌هایی که از نشستن در اتاق شیشه‌ای نقد می‌هراسند، رقابت پذیری سالم در عرصه اقتصاد ایران بیش‌تر شود.

* مدیر روابط عمومی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید