گزارش کامل نشست های رویداد کیش اینوکس

چهارشنبه،۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸

هشتمین دوره رویداد کیش اینوکس در جزیره کیش از 8 تا 11 آذرماه در جزیره کیش برگزار شد. رویدادی که در ادوار 8 ساله خود، نشان داده که از جنس رویدادهایی نیست که می خواهند از بخش خصوصی و دولتی پولی بگیرند و با شتاب و رعایت یک سری ظواهر، بدون نتیجه کار را به پایان برساند.

گزارش کامل نشست های رویداد کیش اینوکس

این رویداد با تلاش گسترده، توانسته توجه صاحبنظران، سیاست گذاران و کارشناسان را بخود جلب کرده و به قطب نمای بازار پول و سرمایه تبدیل نماید.

گزارش مفصل و مبسوط پیش رو، خلاصه بیش از 20 نشست علمی و تخصصی با موضوعات متنوع است که همزمان با رویداد در مرکز همایش های خلیج فارس برگزار شد.

اقتصاد کارا به عنوان رسانه ای مستقل که دغدغه کارایی و رشد پایدار اقتصاد ایران را دارد، به انتشار محتوای قابل تامل و کمک کننده به بنگاه ها اقدام می نماید.

لازم به ذکر است بهاران تدبیر کیش، برگزار کننده این رویداد تخصصی بود.

سالن خلیح فارس

سه شنبه 9 آذرماه 1400

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

همایش الگوی مطلوب حکمرانی اقتصادی؛ موازنه سیاست، اقتصاد و سرمایه گذاری

بخش اول: موازنه سیاست، اقتصاد و سرمایه گذاری

حسین قربان زاده، رئیس کل سازمان خصوصی سازی و معاون وزیر اقتصاد، غلامرضا انصاری، مشاور اقتصادی وزیر امورخارجه و معاون سابق اقتصادی وزارت خارجه، سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور، مسلم صالحی، رئیس فراکسیون سرمایه گذاری مجلس شورای اسلامی و مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قوای سه گانه و حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل، محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و محسن شریعتی نیا، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و دانشگاهی، سخنرانان این همایش بودند. محسن عامری، مدیراجرایی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی دبیر همایش این همایش بزرگ بود.

سناریوهای آینده اقتصاد

محمد قاسمی به تحلیل چشم انداز اقتصاد ایران از منظر برآوردهای داخلی و برآوردهای EIU در بازه زمانی 1400-1404 با توجه به سه سناریوی پیش بینی متغیرهای کلان اقتصادی پایه، اصلاحات و میانی پرداخت. سناریوی پایه همان تداوم وضعیت موجود است. در سناریوی اصلاحات فرض بر رفع تحریم ها و اعمال اصلاحات در مواردی نظیر هزینه های دولت، دخالت دولت در اقتصاد و نظام مالیاتی است و سناریوی میانی در جهت رفع تحریم ها است و نه اصلاحات.

وی افزود: پیش بینی های داخلی حاکی از آن است که سناریوی اصلاحات، برخلاف سناریوی پایه، نرخ تورم را به پایین ترین مقدار می رساند؛ بنابراین نرخ ارز از حیث فشار بازار ارز و دسترسی به منابع ارزی تحت فشار نخواهد بود. در صورت ادامه وضعیت موجود، کسری بودجه از 560 هزار میلیارد تومان در 1400 به 3591 هزار میلیارد تومان در 1404 خواهد رسید اما با اجرای سناریوی اصلاحات، 2 سال پس از شروع، کسری بودجه می تواند تبدیل به مازاد بودجه شود.

به گفته وی تحلیل های EIU نشان می دهد تداوم نرخ افزایشی در تمامی حوزه های مذکور دارای ریسک بسیار بالایی است. بنابراین، از آنجایی که بهبود وضعیت معیشتی مردم از رشد اقتصادی توسط بخش خصوصی نشات میگیرد، دولت در بخش حقیقی اقتصاد نظیر فضای کسب و کار، تداوم واگذاری مالکیت به بخش خصوصی، احترام به واگذاری های انجام شده و عدم مداخله در قیمت ها باید سیاست های روشنی داشته باشد.

پیمان شانگهای، مفید یا غیر مفید؟

محسن شریعتی نیا نیز از روند تغییر معکوس قدرت از غرب به شرق و چگونگی بهره گیری ایران از این موضوع با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای خبر داد. به گفته وی کشورهای OECD از 2030 به بعد دچار کاهش بیشتری در منابع قدرت خواهند شد و آنچه جهان در حال توسعه خوانده می شود بخش بزرگی از منابع قدرت بویژه اقتصادی را در اختیار خواهد داشت. از آنجاییکه آسیا در مرکز این رشد قرار گرفته است، این یک فرصت کلیدی برای کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: در این فرآیند، نقش سازمان همکاری شانگهای برای کشور ایران مهم است. این الحاق به دلیل توافقات در زمینه اسناد مختلفی نظیر اسناد اقتصادی و گمرگی زمانبر خواهد بود و احتمالا تا 1402 طول خواهد کشید. یکی از مزیت های الحاق به این سازمان، روشن تر شدن تکلیف برنامه هسته ای است که این نیز به نوبه خود باعث کاهش نااطمینانی اقتصاد سیاسی کشور خواهد شد. مزیت دیگر، تقویت وضعیت ترانزیتی کشور است؛ چرا که ایران از لحاظ ترانزیتی در کانون اوراسیا قرار گرفته است. تامین نیازهای مالی کشور از طریق کنسرسیوم بین بانکی نیز مزیت دیگری به شمار می آید.

وی در پایان اظهار داشت: ایران بویژه بخش خصوصی در ارائه طرح ها باید ابتکار عمل نشان دهد تا بتواند آنها را به مرحله تصویب برساند و اگر کشور بخواهد تعریف آسیایی از سیاست خارجی اش ارائه دهد، مشارکت همزمان با سه فاکتور سازمان همکاری شانگهای، مگاپروژه ابریشم و اتحاد اقتصادی اوراسیا نقش اساسی بازی خواهند کرد. لازمه بدست آوردن همه، علاوه بر همکاری با سازمان شانگهای، داشتن روابط عادی با اقتصاد جهانی است.

توسعه اقتصاد داخلی بدون توجه به فرصت های بین المللی ممکن نمی شود

در ادامه محمد خزایی به موافقت نامه 25 ساله با چین در بخش های متعددی چون فرهنگی، نظامی، اقتصادی، تجاری، محیط زیستی، صنعتی و اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت که این قرارداد همکاری می تواند توسط بخش خصوصی به صدها پروژه تبدیل شود.

وی بیان کرد: ما به جزیی از سند چشم انداز چین پیوستیم که در سه اقدام خلاصه می شود که این سه اقدام 60 درصد جمعیت جهان، 30 درصد تولید ناخالص دنیا و 40 درصد تجارت جهان را پوشش می دهد. بنابراین با این موافقت نامه وارد سناریوی اقتصادی ای به نام کمربند-راه، به عنوان اقدام اول، میشویم که تاکنون 72 کشور در 6 کریدور چین قرار می گیرند و پیش بینی می شود حدود یک تریلیون دلار منابع برای سرمایه گذاری استفاده شود. اقدام دوم، تشکیل بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) دارای 100 میلیارد دلار سرمایه اولیه است. این بانک در عین اینکه کشورهای اروپایی در کرسی های برد باندش حضور دارند، فقط به کشورهای آسیایی وام می دهد و هدف اصلی آن تقابل با بانک جهانی و نهادهای مالی بین المللی است که آن را می توان به عنوان ستون فقرات اقدام اول در نظر گرفت. اقدام سوم، تشکیل صندوق مربوط به توسعه دو اقدام دیگر است. سرمایه اولیه آن حدود 4 میلیارد دلار است و بصورت فاند در اختیار کشورها قرار می گیرد. در وهله اول 65 کشور از 72 کشور، درخواست تامین منابع مالی از این صندوق را داشتند.

وی نتیجه گیری کرد: بنابراین توجه به توسعه داخلی بدون همگرایی و استفاده از فرصت های بین المللی فایده ای نخواهد داشت و تنها راه، تجهیز بخش خصوصی از لحاظ علمی، فنی و کاربردی، تجهیز زیرساخت های دانشی و اقتصادی، سیستم بانکی و بیمه ای برای ضربه گیری در مقابل تورم و شکست است. بخش خصوصی نقش اساسی و دولت نقش نظاره گر و حمایتی بر فعالیت های بخش خصوصی را جهت بهره برداری از این منابع عظیم مالی دارند.

مشکل نهادهای نظارتی در فرآیند  خصوصی سازی

حسین قربان زاده نیز در مورد تعیین تکلیف مناسبات بین بخش خصوصی و دولتی به تفکیک مالکیت از مدیریت اشاره کرد و ادامه داد: بهتر است که هر بخش خصوصی دارنده بنگاه های واگذار شده، با اثبات مدیریت بهره ور و کارا که در طرح کسب و کار اولیه مطرح و رهگیری شده، به نسبت از مالکیت سهم ببرد و دولت نقش قاعده گری خود را به طور جامع و مطلوب انجام دهد و نه نقش مداخله گرانه مانند قیمت گذاری دستوری، تکالیف قیمتی و بخشنامه های یک روزه قطع صادرات. در هر صورت هدف سرمایه گذاری، تولید و بهره وری برای هر دو بخش خصوصی و دولتی است و این روشی ایده آل برای دستیابی به هدف اصلی است.

وی ادامه داد: امید به آن است که از این پس تمام واگذاری های بخش خصوصی با چارچوب نظارتی واحد به ترتیب در هشت مرحله انتخاب بنگاه، آماده سازی، ارزشگذاری، بازاریابی، عرضه، واگذاری، نظارت و حل و فصل اختلافات حقوقی انجام و در عین حال بنگاه های واگذار شده در گذشته نیز طبق این مراحل بازنگری شوند.

سهم ۷ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی

به گفته مجتبی توانگر مسیر کسب و کارهای آینده بر بستر اقتصاد دانش بنیان استوار است و استفاده از فناوری های دیجیتال لازمه حکمرانی مطلوب است. فناوری های دیجیتال در حال تحولات بنیادین در نحوه ارائه خدمات همگانی هستند که مرزهای میان دولت، کسب و کار و جامعه مدنی را محو می سازد و دولت پلتفرمی جزیی از این روند پیشرفت و تحول است. حوزه دیجیتال تمامی جنبه های دولت اعم از عملکردها، مهارت ها، فرهنگ و حتی روابط ذینفعان را دستخوش تغییر می کند. البته درک دولت پلتفرمی به معنای اندیشه ورای تکنولوژی است چرا که سازمان های دولتی یک منبع غنی از داده ها هستند که با نظارت درست و رعایت حریم خصوصی می توانند از این ظرفیت برای بهبود توسعه تجاری و اقتصادی استفاده نمایند. بنابراین قدرت از بخش های دولتی به بخش های غیر دولتی در حال تغییر است که با برنامه های تامین مالی، پرداخت تسهیلات بانکی برای توسعه کسب و کارهای دیجیتال و شرکت های دانش بنیان ما شاهد رشد و رونق اقتصادی خواهیم بود.

لزوم تجدید نظر در عملکرد واحدهای نظارتی

سعید عمرانی بزرگترین مشکل کشور را اقتصاد دانست و اظهار کرد: متاسفانه سفره های زیادی خالی است و ارزش پول ملی افت کرده است. در این رابطه باید از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده شود. بنابر فرمایش امام (ره)، اگر بخش خصوصی نبود، انقلاب به پیروزی نمی رسید و این بیان نشانگر اهمیت بخش خصوصی است. در 3 دهه گذشته بخش خصوصی احساس مهجوریت کرده و تا حدی خود را کنار کشیده است. تحمیل دستورات به بخش خصوصی اقدام ناشایستی بوده است و این معادله نیاز به تغییر اساسی دارد.

ایران جدیدی به دنیا معرفی کنیم

غلامرضا انصاری بیان کرد که دولت با این شرایط بین المللی چه از نظر قدرت داخلی، چه از نظر انجام مدیریت و تحولات منطقه، آماده برای تصمیمات بزرگی است و وظیفه ما شتاب بخشی به آن است. بایستی تمرکز بر امنیت و سیاست مقداری به تمرکز بر اقتصاد و توسعه تغییر کند تا این باور در منطقه ایجاد شود که ایران به دنبال توسعه و همکاری است و برای اینکار بهتر است از تولید و رفع موانع آن که شامل برداشتن قیمت گذاری و رفع موانع صادرات است، شروع کنیم و سپس تولید و صادرات را اقتصادی کنیم.

وی افزود: در دوران اقتصاد نفتی، این اقتصاد دانش بنیان است که کشور را به آستانه نجات میبرد؛ چراکه اقتصاد دانش بنیان پیش نیاز همکاری با سازمان های بین المللی و در نتیجه رشد اقتصادی است.

فساد، سرمایه گذار داخلی و خارجی را فراری می دهد

در ادامه همایش، مسلم صالحی با بیان اینکه حکمرانی مطلوب اقتصادی یعنی چه تصمیماتی بگیریم که نیازهای جامعه در حوزه اقتصاد رفع و بیشترین بهره وری را داشته باشیم، برآورده کردن نیازهای اقتصادی کشور جهت حکمرانی مطلوب را سرمایه گذاری داخلی و خارجی دانست که به زیرساخت ها و ابزارهایی نیاز دارد. این ابزارها عبارتند از کیفیت قوانین و مقررات از حیث شفاف، موثر و اجرایی بودن، مقابله با فساد، حاکمیت قانون، تثبیت سیاست ها، کارایی و اثربخشی دولت در زیرساخت ها و تعهد به اجرای سیاست ها و کاهش هزینه های بنگاه های اقتصادی.

او با تاکید بر این که بی ثباتی و تغییر سیاست ها با دولت ها از آفت های فضای اقتصادی کشور است گفت: ثبات سیاست ها عامل دلگرمی سرمایه گذاران است.

راه رهایی، بازسازی اعتماد کارآفرینان است

حسین سلاح ورزی با بیان اینکه قرار بود با اجرای سیاست های اصل ۴۴ و خصوصی سازی به سمت رشد اقتصادی پایدار حرکت کنیم بیان کرد:  این روند شکست خورده است. نه تنها موفقیتی کسب نکردیم، بلکه با باز پس گیری واگذاری ها و وضع مقررات اضافه تر، ناامیدی و یاس را در بخش خصوصی تشدید کرده ایم. اگر قرار است، قدمی برای حکمرانی خوب در کشور برداریم، مستلزم این است که حداقل سیاست های اصل ۴۴ را درست و دقیق اجرا کنیم. به خصوص قانون محیط کسب و کار که بر اساس همین سیاست ها وضع شده است.

او لازمه حکمرانی اقتصادی مطلوب را در گرو بازسازی اعتماد و سرمایه اجتماعی کارآفرینان دانست و بیان کرد: سیاست های اقتصادی مقاومتی تحت عنوان خصوصی سازی و بهبود فضای کسب وکار باید به درستی اجرا گردند و احترام به مالکیت خصوصی در اولویت قرار بگیرد.

سالن خلیح فارس

سه شنبه 9 آذرماه 1400

گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس

همایش الگوی مطلوب حکمرانی اقتصادی؛ موازنه سیاست، اقتصاد و سرمایه گذاری

بخش دوم: روش های تامین مالی مگاپروژه ها و طرح های بزرگ صنعتی کشور با تمرکز بر صنعت ارزش آفرین پتروشیمی - راهکارها و چالش ها

در بخش دوم همایش، جعفر ربیعی، مدیرعامل وقت گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان رییس پنل و سعید محبی فرد، معاون مالی و سرمایه گذاری گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان دبیر پنل حضور داشتند. همچنین حجت الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات، هادی اخلاقی فیض آثار، مدیرعامل بانک تجارت، علیرضا بلگوری، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین و رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت از اعضای پنل بودند.

تامین مالی بی سابقه از 4 بانک بزرگ

سعید محبی فرد اظهار کرد: گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس توانسته است حدود 53 هزار میلیارد تومان اعتبارات ریالی و حدود 450 میلیون دلار اعتبارات ارزی از بانک های صادرات، تجارت، اقتصاد نوین و بانک ملت تامین مالی کند. حدود 50 هزار میلیارد هم از سایر روش ها تامین مالی شده است که متاسفانه فقط 8500 میلیارد تومان آن از بازار سرمایه جمع شد که همان مقدار به بازار سرمایه برگشت داده شد.

نه به مالیات از صادرکنندگان

جعفر ربیعی با اشاره به اهمیت تولید و صادرات افزود: گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در تامین ارز، عامل اصلی عبور ایران از تحریم ها بوده است و همین تامین ارز از محل صادرات بدست می آید. اما متاسفانه قانونی در مجلس تصویب شد  که بنابر آن صادرکننده مواد خام و نیمه خام باید مالیات بدهد که اجرای این قانون به سقوط سهام شرکت های صادراتی در بورس انجامید.

وی در ادامه بانک ها را یکی از تامین کنندگان بزرگ بخش تولید کشور دانست و گفت: مشکل تامین سرمایه و مالی با ارتباط منطقی و علمی با شبکه بانکی تا حد زیادی حل خواهد شد.

توسعه تولید

علیرضا بلگوری بیان کرد: بانک اقتصاد نوین بعنوان اولین بانک خصوصی کشور، توانسته است با شناخت زنجیره خدمات صنایع پتروشیمی خلیج فارس و برنامه ریزی، پروژه های خود و زیرمجموعه هایش را با کمترین میزان نقدینگی تامین مالی کند که اگر مسیر همین نقدینگی به سمت تولید و رشد اقتصادی هدایت شود، قطعا تورم زا نخواهد بود.

وی افزود: استفاده از بازار سرمایه و ابزارهایی مانند LCهای داخلی، انتشار اوراق مشارکت، مشارکت سرمایه گذاری ها و صندوق پروژه می توانند به موثر بودن نقش بانک ها در پروژه ها کمک کند، به خصوص در بحث LC داخلی برای پیمانکاران برای ساخت قطعات داخلی، باید صورت وضعیت پیمانکاران در بانک را تنزل دهیم تا نقدینگی به دست پیمانکار و پول در چرخه عملیات بانک و شرکت برسد و خروجی آن توسعه در رسیدن به تولید است. بانک اقتصاد نوین در حوزه صادرات نیز  جابجایی و انتقال وجوه را تسهیل می کند.

تامین مالی پروژه های بزرگ

هادی اخلاقی فیض آثار نیز تامین مالی پروژه های بزرگ بویژه صنایع پتروشیمی خلیج فارس را یکی از ظرفیت های بی بدیل دانست و اظهار داشت: سطح حمایت های بانک تجارت از این هلدینگ به 2 برابر و 60 درصد و از مبلغ قراردادی 15 هزار میلیارد تومان به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است. 40 درصد این ظرفیت در سرمایه ثابت استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد تخصیص ظرفیت ها، 5 تا 7 درصد ظرفیت نیروی انسانی بانک تجارت بطور مستقیم و 10 درصد بطور غیرمستقیم و در حوزه اعتباری و ارزی نیز تقریبا 50 درصد ظرفیت در اختیار پروژه های پتروشیمی قرار گرفته است. ارتباط تنگاتنگ با افراد متقاضی استفاده از این ظرفیت ها و استفاده از ظرفیت های قانونی از مولفه های بانک تجارت بوده است.

رونمایی از پتروصاد

حجت الله صیدی در ادامه این نشست از مدلی به نام پتروصاد رونمایی کرد که در کنار محدودیت های داخلی مانند کفایت سرمایه و ذینفع واحد و محدودیت های بین المللی، می تواند 25 تا 30 درصد از نیاز 2 میلیارد دلاری سالیانه صنایع پتروشیمی را تامین مالی کند. این مدل از ظرفیت های تامین سرمایه ها، بیمه ها، گروه های مالی، تامین مالی طرح ها و از ظرفیت بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق و آوردن شرکت های جدید استفاده می کند.

گسترش همکاری ها با هلدینگ خلیج فارس

رضا دولت آبادی نیز از انتشار اوراق وکالت به ارزش 100 هزار میلیارد برای هلدینگ خلیج فارس در یک روند 18 ماهه خبر داد که از طریق آن شرکت های زیرمجموعه بدون ورود به پروژه و عقد قراردادهای مختلف تامین مالی می شوند. از دیگر تفاهم نامه ها می توان به 200 هزار میلیارد تفاهم نامه ریالی، 250 هزار میلیارد در LC، 100 میلیون یورو منابع ارزی اشاره کرد.

سالن ابن سینا

سه شنبه 9 آذرماه 1400

تامین سرمایه خلیج فارس

روش های نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه

جواد عشقی نژاد، مدیرعامل تامین سرمایه خلیج فارس و رییس پنل، سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، محمد وطن پور، نایب رییس هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، میثم فدایی، مدیر وقت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل وقت شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در این نشست حضور داشتند.

در این نشست از شرایط فعلی اقتصاد و چشم انداز آن در سال 1401 و لزوم طراحی ابزارهای متنوع کنترل متغیرهای پرنوسان اقتصادی توسط سعید اسلامی بیدگلی صحبت شد.

میثم فدایی نیز از ترکیب بازار بدهی در دنیا در مقایسه با ایران و آسیب شناسی آن سخن گفت و اظهار داشت: انتشار اوراق باید متناسب با استانداردهای جهانی و با تناسب سمت عرضه و تقاضا باشد به طوری که انتشار اوراق همراه با بازارگردان ها انجام شود و گواهی سپرده ها نیز در بازار سرمایه بدون ارکان منتشر نشود.

امیر تقی خان تجریشی به انواع روش های تامین مالی چون صکوک استصناع که در طبقه بدهی قرار می گیرد، صندوق پروژه که مربوط به بخش های مالکانه و Equity است، اوراق وکالت و فروش سهام اشاره کرد و اظهار کرد هر روش تامین مالی جدید نقص های روش های قبلی را پوشش می دهد.

محمد وطن پور نیز به تفضیل در مورد انتشار اوراق در بازار بدهی توسط دولت، شرکت ها و شهرداری سخن گفت و اشاره کرد: در ده سال گذشته حدود 673 هزار میلیارد تومان در طبقات مختلف تامین مالی شده است که فقط سهم دولت برابر با 550 هزار میلیارد تومان است. متاسفانه در این بین، سهم شرکت های معتبر یا دارای سهام داران معتبر، پایین است.

سالن ابن سینا

سه شنبه 9 آذرماه 1400

تامین سرمایه تمدن

نقش فین تک در توسعه بازار سرمایه

در این نشست موضوعات مربوط به فین تک توسط آقایان محمود رضا خواجه نصیری، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن، سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مصطفی دیردار، مدیر عامل شرکت صحرا و بهنام محسنی، عضو هیات مدیره بانک مشترک ایران و ونزوئلا بحث و توسعه فعالیت های بازار فین تک، کوتاه ترین راه برای جذابیت بازار سرمایه دانسته شد.

در این نشست بیان شد که توسعه فین تک و بلاکچین مهمترین عامل در بازارهای مالی است و به این منظور زیرساخت های قانونی و حقوقی استفاده از داده، توسعه APIها، چگونگی مواجهه با داده های بزرگ و ایجاد مشترکات بین نهادهای مالی، موسسات فین تک و ناظران باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه به انواع اپلیکیشن های بازار سرمایه در حوزه های صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی و سوپرمارکت های مالی آنلاین و حمایت سازمان بورس از ایجاد هر نوع ابزار در این حوزه ها اشاره شد.

همچنین، از اپلیکیشن IBtrader شرکت تامین سرمایه تمدن رونمایی شد که شیوه سرمایه گذاری غیرمستقیم در حوزه دارایی با تمرکز بر صندوق های سرمایه گذاری است.

سالن خوارزمی

سه شنبه 9 آذرماه 1400

بیمه کوثر

استراتژی سرمایه گذاری در راستای توانگری و توانمندسازی سهامداران

در نشست مذکور به چشم انداز سودآوری و عملیات بیمه گری و سرمایه گذاری شرکت بیمه کوثر در سال های 1400 و 1401 و میزان نقش این برنامه ها در توانمندسازی سهامدارن در دارایی شان اشاره شد. یکی از مهمترین استراتژی های سرمایه گذاری این شرکت، فعالیت مستمر در عملیات خرید و فروش بازار و سپس کسب ارزش افزوده دانسته شد که این سود با همکاری سهامدار عمده دوباره صرف سرمایه گذاری می شود.

در ادامه تشریح شد: شرکت های بیمه بازرگانی با ماهیت سرمایه گذاری می توانند با دو فاکتور بالا بردن اعتماد مردم و ارایه خدمات عام المنفعه، ضریب نفوذ خود را بالا ببرند. لازمه این امر هدفگذاری صحیح، برنامه ریزی مدون و ترسیم زنجیره ارزش با توجه به زنجیره ارزش سهامداران اصلی است.

 فرشاد نجفی پور، رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، ابوالفضل آقادادی، مدیر عامل بیمه کوثر، نوید خاندوزی، مدیر مستقل اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیمه کوثر و مشاور مدیریت سایت های تحلیلی آوای آگاه بتاسهم در این نشست حضور داشتند.

سالن ابن سینا

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

کارگزاری بانک تجارت

بودجه 1401 و روند بازارهای مالی تا پایان سال

در این نشست که با حضور نوید خاندوزی، مدیر مستقل اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیمه کوثر و مشاور مدیریت سایت های تحلیلی آوای آگاه بتاسهم، همایون دارابی، مدیر عامل سبدگردان داریوش و سینا عنایت الهی، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک تجارت تشکیل شد، عوامل موثر بر بازار سرمایه از جمله تصمیمات دولت در مورد بودجه تشریح شد که شامل نرخ حامل های انرژی، مالیات و حقوق دولتی، عوارض ها و نرخ ارز ترجیحی است.

سه منشا هزینه در بودجه، صندوق های تامین اجتماعی با سهم 136 همت، سلامت با سهم 150 همت و طرح های افزایشی حقوق در سه دسته بازنشستگان، کادر درمان و رتبه بندی معلمان با سهم 180 همت اعلام شد.

در ادامه اظهار شد که رفع ناترازی های بودجه می تواند از طریق اصلاح پایه، نظام ها و معافیت های مالیاتی، نرخ گمرکی، نظام یارانه های انرژی و منابع حاصل از واگذاری زمین انجام شود. در آخر برنامه راه اندازی ابرپروژه پیشران بانک تجارت معرفی شد که برای تامین مالی غیرتورمی آن می توان از تهاتر نفت، جلب مشارکت مردم، استفاده از منابع داخلی، اهرم سازی مطالبات ارزی، اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی و اجازه سرمایه گذاری مستقیم به بانک ها استفاده کرد.

سالن رازی

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

دبيرخانه شورايعالی مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي

مناطق آزاد، پیشران توسعه مالی

الهام سخایی، مدیر امور نهادهای مالی دبیرخانه شورایعالی مناطق و مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد بعنوان دبیر پنل، حسین عبده تبریزی، مدرس و مشاور مالی، کوروش پرویزیان، مدیر عامل بانک پارسیان، روح الله حسینی مقدم، مدیر عامل وقت تامین سرمایه ملت، علیرضا خلیلی، معاون حقوقی بازار متشکل ارزی ایران، سید محسن فاضلیان، عضو هیات مدیره و معاون شعب بانک مسکن و سید علی سجادی، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری امین آفاق از اعضای پنل مربوطه بودند.

در این نشست موانع ایجاد و توسعه بورس بین الملل در مناطق آزاد عوامل حقوقی، مقرراتی، نهادی و ابزاری همچون قوانین مربوط به ضعف های قانونی سال 98، قوانین سرمایه گذاری و قانون تجارت سال ها پیش تصویب شده، عدم توسعه داوری بین المللی، نبود وجود ابزارهای هجینگ (Hedging) و پوشش ریسک و آشنایی با آنها، عدم توسعه بستر IT با توسعه فین تک ها، نبود زیرساخت منابع انسانی کافی، عدم وجود فرهنگ ریسک پذیری و ورود به مباحث تامین مالی، عدم وجود دانش کافی، سهم ناچیز مناطق آزاد از تامین مالی کشور که حدود 400 میلیارد تومان از 670 هزار میلیارد تومان تامین مالی کل کشور است و قرار گرفتن در تنگنای اعتباری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در کنار جذابیت های ایران برای سرمایه گذاری خارجی مانند حاشیه سود صنایع ایران در حوزه پتروپالایشی و بخش خدمات و اقتصاد دیجیتال، اقدام برای طراحی ابزارهای مناسب تامین مالی مناطق آزاد، فراهم کردن زمینه تامین مالی، ارتقای بورس بین الملل در سطح قانون، توسعه FPI برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی، تدوین برنامه های کسب و کار و عملیاتی و توان مضاعف برای پیگیری و پیاده سازی استفاده از این ظرفیت ها به عنوان عوامل موثر در روند ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد معرفی شد.

سالن رازی

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

شرکت سرمایه گذاری مسکن

افق پیش روی اقتصاد مسکن در ایران

حمیدرضا شیرزاد، معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار گروه سرمایه گذاری مسکن، فردین یزدانی، مشاور اقتصاد مسکن گروه سرمایه گذاری مسکن، شاهین صفایی، مدیر طرح و برنامه گروه سرمایه گذاری مسکن و حسین عبده تبریزی، استاد دانشگاه و صاحبنظر اقتصادی روند تغییرات را از حیث سمت عرضه و سمت تقاضا در بازار مسکن مورد بررسی قرار دادند.

بنا به توضیحات سخنرانان در این نشست، امروزه تقاضای موثر مشکل اصلی بازار مسکن است؛ به طوری که از یک طرف شکاف طبقاتی بالا رفته و طبقات میانی قادر به تامین مسکن ملکی نیستند و از طرف دیگر نسبت تقاضای سرمایه ای به تقاضای مصرفی از دهه 70 به بعد در حال افزایش بوده است و افراد با توان مالی بالاتر مسکن دوم و سوم را به عنوان سرمایه خریداری می کند. افراد نیز تمایل به استیجار واحدهای سرمایه ای با متراژ پایین دارند؛ بنابراین قیمت ملک های کوچک فراتر از ارزش واقعی است. در نتیجه شاخص توان پذیری افزایش پیدا کرده و خرید مسکن به منظور سکونت منتفی شده و واحدهای استیجاری 25 درصد افزایش داشته است. تنها راه، تغییر پارادایم سرمایه گذاری در مسکن و تناسب با شرایط جدید است.

در سمت عرضه نیز به دلیل روند نزولی سرمایه گذاری در بخش مسکن، علیرغم افزایش قیمت، افزایش تولید اتفاق نیفتاده است. این دلایل می تواند خروج سرمایه گذاران از بازارهای پر ریسک و سرمایه گذاری در بازار مسکن، افزایش وام های مسکن، کند شدن سرعت قیمت مسکن برای خریداران تبدیلی و پذیرش چشم انداز کاهش قیمت ها از سمت عرضه باشد.

سالن خوارزمی

│چهارشنبه 10 آذرماه 1400│

 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معرفی حمایت ها و جذابیت های سرمایه گذاری در استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان

 

در این نشست که با دبیری مهرشاد جواهردشتی، معاون دفتر آینده نگاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، و حضور سید سعید منجم زاده، معاون مرکز امور موسسات و شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد غلامی، از معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و اداره کل همکاری ها و توسعه صنعت و مجید مرشدی، معاون اداره کل تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، از دو مبحث جذابیت های سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و همچنین حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این شرکت ها سخن به میان آمد.

در ادامه به شش دسته از حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تفضیل پرداخته شد که عبارتند از حمایت در حوزه تامین مالی شرکت های دانش بنیان با سهولت و نرخ کمتر، حمایت در حوزه کاهش هزینه ها از طریق معافیت هایی همچون معافیت گمرکی و معافیت 15 ساله برای شرکت های دانش بنیان نوع یک با سطح فناوری بالا، حمایت در سهولت فضای کسب و کار، حمایت در جهت توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و حمایت در بخش صادرات که خود به عنوان بخشی از توسعه بازار به شمار می آید.

در این نشست به فناوری های تاثیرگذار در حوزه علم و فناوری مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، 5G، حوزه زنجیره بلوکی شامل رمز ارزها و NFTها، تحلیل داده های دیجیتالی درحوزه های تبلیغات هوشمند، بازارگاه های مجازی، بهینه سازی خطوط تولید، فروش و اجاره سرورهای ابری و لزوم استفاده از این ابزارها در شرکت های دانش بنیان اشاره شد و توسعه کسب و کارهای دیجیتال همانند توسعه اکوسیستم تلفن همراه بومی در سه حوزه تولید و ساخت و بومی سازی، توسعه و پیاده سازی، بهره برداری و توسعه خدمات به عنوان مهمترین ضرورت های لازم برای اقدامات آتی وزارت ارتباطات شمرده شد.

سالن خوارزمی

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

صندوق نوآوری و شکوفایی

فرصت های سرمایه گذاری در حوزه علم، فناوری و نوآوری

امیرحسام بهروز، مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری به عنوان دبیر، محمد مهدی فریدوند، رییس انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، سید روح الله میرامینی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری های نوین و عضو هیات مدیره انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر، محمد مهدی عباس خانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری حرکت اول، علی ناظمی، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، عبدالمجید مرشدی، معاون مدیرکل تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان سخنرانان این نشست حضور داشتند.

به گفته محمد مهدی فریدوند، انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر ایران بنا دارد برای تامین مالی حوزه نوآوری، هم افزایی میان نهادهای غیردولتی و خصوصی را تسریع کند. علی ناظمی نیز مسئله عمده در این برنامه را ایجاد صندوق های سرمایه گذاری خصوصی و صندوق های جسورانه با ابعاد بالاتر دانست که با وجود حجم بالای شرکت های استارتاپی، حجم سرمایه گذاری به شدت پایین است؛ در جاییکه بازار به حیث توان ساختاری، تبعیت از قانون تجارتی که ده سال پیش اصلاح شده، تعرفه ها، قوانین ناشفاف مالیاتی و غیره ایران را از یک محیط کسب و کار مناسب دور می کند.

محمد مهدی عباس خانی اظهار داشت: یکی از بسترهای رشد اقتصاد دیجیتال کشور، زیرساخت فنی است که همراه اول در این زمینه کار خود را در سه هسته، " کسب و کار اصلی مانند شبکه شاد، سرمایه گذاری مشترک با روبیکا و ایرانسل، سامانه همراه من و ایجاد سامانه R&D که سرمایه گذاری را به سمت شرکت های دانش بنیان و بومی سازی دانشگاه ها از لحاظ تجهیزات همراه اولی می برد"، " هسته نزدیک که تمرکز بر Class Server و مشتری های B2B برای ارائه Cloud Service دارد" و " فراتر از کسب و کار اصلی همچون حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر همراه اول" تعریف کرده است.

عبدالمجید مرشدی نیز از فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد شرکت های دانش بنیان نظیر حمایت از توسعه و تسهیل فعالیت ها، تصویب قانون حمایت از شرکت ها و در اولویت قرار دادن کیفیت سرمایه گذاری و حمایت دولتی خبر داد. یکی از این فعالیت ها مدل هم سرمایه گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی در 100 طرح است که شامل محورهای تسهیل مدیریت ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی، بکارگیری نهادهای تخصصی و توسعه بازار است.

سید روح الله میرامینی نیز به تشریح ظرفیت ها و سابقه 15 ساله صندوق پژوهش و نوآوری در سرمایه گذاری خطرپذیر در استارتاپ ها، شتابدهنده ها، تاسیس VC Fundها و غیره پرداخت.

سالن ملاصدرا

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

دادبانان دانا

کارگاه آموزشی ده اشتباه رایج در تنظیم قراردادهای تجاری

فرهاد بیات، مدرس حقوق کسب و کار دانشگاه تهران، مولف کتاب صفر تا صد حقوق کسب و کار و رئیس کمیته حقوقی حمایت از کسب و کار معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در کارگاه اشتباهات رایج در تنظیم قراردادهای تجاری بر ضرورت مکتوب بودن قراردادها ، تعیین طرف قرارداد، تعیین مدت قرارداد، نحوه نگارش تعهدات قراردادی و شروط حل و فصل اختلافات تاکید کرد.

وی توجه به قوانین کار و مطالعه کامل این موارد را پیش از اقدام به بستن قرارداد لازم و همچنین در خصوص انتخاب داور در قراردادها و تعیین مرجع داوری یکی از مراکز رسمی داوری را برای لازم الاجرا بودن آن ضروری دانست و گفت: ذکر ذیصلاح بودن نظر داور در ستون قرارداد باید مورد توجه باشد.

وی همچنین گفت: لازم است مدیران و کارشناسان فعال در بخش های اداری و حقوقی سازمان ها با مطالعه کامل قوانین موجود و حضور در دوره های آموزشی تخصصی، مانع تحمیل هزینه های سنگین به سازمان متبوع خود شوند.

سالن ملاصدرا

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

دادبانان دانا

کارگاه آموزشی هفت اشتباه رایج مدیران در اداره شرکت های تجاری

جواد معتمدی، مدرس حقوق تجارت، مولف کتاب های روش تفسیر در حقوق تجارت و درسنامه حقوق تجارت، به تشریح اشتباهات رایج مدیران در اداره شرکت های تجاری پرداخت و گفت: اشتباهات مدیران را به سه بخش ارتباط با نهادهای فرادستی، ارتباط با کارمندان و ارتباط با سهامداران تفکیک کرد و گفت: نا آشنایی مدیران با مقررات حاکم بر شرکت موضوعی است که فرصت سازی مدیران را محدود می کند.

وی افزود: این بی اطلاعی، علاوه بر محدود نمودن اختیارات مدیران، ریسک و تهدیدات شرکت را نیز افزایش می دهد. رعایت تشریفات قانونی و اشراف مدیر بر آن را باید به عنوان خط قرمز کار شمرده شود تا شرکت دچار خسران و زیان های مضاعف و مکرر نگردد.

به گفته وی، تغییر نگرش ایجاد شده در سازمان های نوین و تراز در دنیا، اتفاق خجسته ای است که بر توانمندسازی و دوسوتوانی مدیران و سایر بخش ها تاکید دارد و ما نیز باید به آن توجه داشته باشیم.

سالن ابوریحان

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

گروه سرمایه گذاری ملی ایران

مدیریت حرفه ای دارایی از طریق سبدگردانی

یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت سبدگردان دارایی نیکی، مهدی علی‌خانی مهرجردی، مدیرعامل سبدگردان ایساتیس پویا کیش و نایب رئیس هیات ‌مدیره و مدیرعامل سبدگردان فارابی و نوید رفیعی تبریزی، مدیر تحلیل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران و عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نیکی در این نشست حضور داشتند.

در این نشست کارشناسی مطرح شد: مدیریت دارایی در سبدگردانی ها در قالب سبدهای اختصاصی و قالب سرمایه گذاری در صندوق های مختلف انجام می گیرد که در اولی دارایی شخص از مالکیت خارج نمی شود و در دومی انتقال دارایی با نظارت سازمان بورس بر عملکرد صندوق ها صورت می گیرد. در هر دو حالت با سطحی از ریسک مواجه هستیم. اینجاست که عملکرد تخصصی شرکت های سبدگردان در وهله اول در شناسایی سطح ریسک سرمایه گذار و مدیریت آن و سپس مقوله بازدهی و تناسب این دو موضوع با ایجاد ابزارهای متنوع مالی به میان می آید.

همچنین اشاره شد که مباحث مدیریت ریسک، معاملات حرفه ای و تحلیل سریع اطلاعات می توانند عمق بخشی بازار را افزایش دهند و جلوی رفتار توده وار در بازار را با افزایش سهامداران بگیرند. بنابراین برای جذب مردم برای سرمایه گذاری غیرمستقیم، تغییر نگاه بازاریابی و برندینگ در حوزه سبدگردان ها ضرورت دارد تا با جلب اعتماد مردم آنها را به ساحل بازدهی مناسب برساند.

رویکرد تحلیلی این جلسه، ترجیح سرمایه گذاری غیر مستقیم شهروندان نسبت به شیوه مستقیم بود.

سالن ابوریحان

چهارشنبه 10 آذرماه 1400

گروه مالی گردشگری

بازار سرمایه و فرصت های سرمایه گذاری

در بخش اول این نشست رضا عبدالهی، رییس اداره امور شرکت ها و ابزارهای نوین مالی بانک گردشگری و متخصص بازارهای پولی و بانکی و اوراق بدهی بازار سرمایه، دو پروژه گروه مالی گردشگری میکامال کیش و شرکت اقتصادی نگین گردشگری را تشریح کرد و گفت: میکامال که بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته با پیش بینی 336 میلیارد تومان سود در فرابورس بزودی پذیرش می شود. همچنین از زیرمجموعه های شرکت اقتصادی نگین گردشگری می توان به پارس زیگورات در سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، لقمان، پرستیژلند پذیرش شده در فرابورس با 150 میلیارد تومان سرمایه، هلدینگ صنعتی و معدنی ماهان با سرمایه 2186 میلیارد تومان سرمایه با 4 شرکت اصلی زنجیره فولاد اشاره کرد.

در بخش دوم نیز مهدی آقا لطفی، مدیر بازار سرمایه و ابزارهای نوین مالی گروه مالی گردشگری و متخصص بازارهای پولی و بانکی و اوراق بدهی بازار سرمایه، سه رکن پایه پولی کشور در حال حاضر را بحث خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی، بحث خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و بحث خالص مطالبات بانک مرکزی از سایر بانک ها دانست و ادامه داد: در رکن اول دولت به دلیل تحریم ها عملا نمی تواند از دارایی خارجی استفاده بهینه داشته باشد. در رکن دوم و سوم مطالبات بانک مرکزی به جای اینکه مستقیم از دولت باشد به سمت بانک ها در حال حرکت است. وقتی بانک ها اوراق بدهی را از دولت خریداری میکند بالانس بین منابع و مصارف از بین میرود و بانک برای تراز کردن سپرده هایش مجبور به استقراض از بانک مرکزی می شود.

وی همچنین به 4 حوزه مطلوب برای سرمایه گذاران در بازارهای موازی شامل بازار سکه و ارز که با محدودیت هایی در تراکنش های مالی مواجه است، بازار مسکن که با مالیات خانه های خالی و احتمالا مالیات خانه های لوکس و نقدینگی بالا مواجه است، بازار اوراق و صندوق های با درآمد ثابت که با رشد دلار و بازدهی منفی و مستهلک شدن دارایی مواجه است و بازار سرمایه که در صنایع وابسته به دلار می تواند سرمایه گذاری مثبتی باشد، اشاره کرد.

سالن ابن سینا

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی

اقتصاد دیجیتال و مسیر کسب و کارهای آینده

به اعتقاد مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش های مجلس و سرپرست سابق مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد، حمیدرضا احمدیان، عضو شورای کارآفرینی و توسعه کسب وکار دانشگاه شهید بهشتی، عضو شورای عالی فناوری اطلاعات دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و مدیرکل سابق دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و امین شاکری، ریيس مجمع عالي كارآفرينان و مشاور اقتصادي و سرمايه گذاري بنگاه هاي اقتصادي اعضای حاضر در این نشست تخصصی بودند. به گفته سخنرانان، با تغییرات سریع در رویه ها، سرعت بالای تکنولوزی در توسعه و بروز چالش های جدید در دیجیتالی شدن اقتصاد، دولت با ایجاد فرهنگ و ابزار نوآورانه باید آماده حل مشکلاتی مانند وجود نهادهای موازی در تصمیم گیری، برنامه ریزی و مدیریت IT کشور، عدم رعایت استانداردهای فنی، پشتیبانی و توسعه پروژه ها، عدم حمایت کافی از بخش خصوصی و کمبود نیروی انسانی متخصص شود.

از این رو از وظایف دولت برای اصلاح حکمرانی، می توان به تسهیل گری در بخش خصوصی و پرهیز از هرگونه تصمیم گیری، راهبردسازی حاکمیت داده و اطلاعات، کمک به شکل گیری انستیتوهای اقتصاد دیجیتال و هوشمند، در اختیار قرار دادن اطلاعات پایه ای و هویتی و همچنین بازنگری قوانین کسب و کار بصورت میدانی و با مشارکت نهادهای اجرایی اشاره کرد.

همچنین سطح بالای ارتباط بین شرکت ها و مشتریان، کاهش قابل توجه محدودیت های جغرافیایی کسب و کار، شفافیت و قابل ارزیابی بودن رفتار مشتری بر مبنای حجم بالای اطلاعات، شفافیت و قابل ارزیابی بودن شرکت ها با اطلاعات مشتریان قبلی، هزینه مبادله کمتر، هزینه های پایین تر جستجو و یافتن محصولات و مشارکت ذینفعان در اکوسیستم از ویژگی های کسب و کارها در اقتصاد دیجیتال خوانده شدند.

در ادامه به 9 روند آینده کارآفرینی، کوچ دیجیتالی، کارآفرینی مبتنی بر دستگاه های همراه، اقتصاد گیگ، بازارهای نیچ، مبتنی بر خرید حق اشتراک، کارآفرینی متعهد به مسئولیت اجتماعی، جوان شدن کارآفرینان، با تولید محتوا و کارآفرینی سبز به تفضیل پرداخته شد.

سالن ابن سینا

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

بانک صادرات ایران

معرفی خدمات سوپر مارکت مالی بانک صادرات ایران

در این نشست ویژگی های طرح پتروصاد، طرح جدید بانک صادرات ایران در تامین مالی صنعت پتروشیمی‌ تشریح شد. همچنین برای معرفی خدمات سوپرمارکت مالی بانک صادرات ایران، نمایندگان 6 شرکت وابسته به بانک صادرات حضور به هم رسانیدند.

تاریخچه، اهداف، خدمات، چشم انداز، میزان سرمایه، میزان سود سالانه، محصولات و دستاوردهای شرکت های بیمه سرمد توسط یعقوب رشنوادی، مدیرعامل شرکت، گروه مالی سپهر صادرات توسط عباس نعیمی، قائم مقام مدیر عامل و عضو هیات مدیره گروه مالی، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر توسط بابک رهنماپور، مدیرعامل شرکت، شرکت تأمین سرمایه سپهر توسط محمد وطن پور، مدیرعامل شرکت، شرکت صرافی سپهر صادرات توسط محمود رضا گشادرو، مدیر عامل شرکت و کارگزاری بانک صادرات توسط محمود افسر، معاون عملیات بازار کارگزاری معرفی شدند.

به اعتقاد سخنرانان این نشست، این خدمات سوپرمارکت مالی بانک صادرات ایران به منظور برداشتن گامی بزرگ به سوی سرمایه گذاری در حوزه فناوری و اقتصاد دیجیتال برای رشد اقتصادی هر چه بیشتر کشور طراحی شده است. استفاده از فناوری های نوین در هر یک از این شرکت ها می تواند حضور فعال بانک صادرات ایران را در کنار بخش های دیگر اقتصادی را ارتقا دهد.

سالن رازی

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

دبيرخانه شورايعالی مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي

گرایش های نوین سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه جهان

در این نشست به وضعیت فعلی سرمایه گذاری در جهان و ایران توسط محمد خضرایی منش، مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان دبیر پنل و محمد هادی صادق، عضو هیات مدیره و معاون سرمایه گذاری و امور مجامع شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران، حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد نظیفی، مدیر توسعه کسب و کارهای نوآورانه گروه مالی ساتا پرداخته شد.

بنا به تحلیل های آماری، بر خلاف منطقه منا، روند سرمایه گذاری خارجی در ایران به دلیل تحریم ها در سال های اخیر کاهشی بوده است و انجام سرمایه گذاری های جدید نیز در خارج از کشور محدود شده است. این مشکلات، استنکاف شرکت های سرمایه پذیر خارجی نسبت به همکاری با ایران به دلیل ترس از تحریم ها، عدم امکان استفاده از خدمات نهادهای مالی دخیل در تحقق پروژه های سرمایه گذاری و عدم همکاری موسسات و نهادهای تسهیل کننده فرآیند سرمایه گذاری مانند موسسات حقوقی، حسابداری، حسابرسی با شرکت های ایرانی است.

در ادامه به لزوم استفاده و سرمایه گذاری در هوش مصنوعی اشاره شد و چالش های هوش مصنوعی در ایران تشریح شد: از چالش های آن می توان کمبود منابع انسانی متخصص، حجم بالای سرمایه گذاری در تجهیزات پردازش (GPU) با هزینه چند صد میلیاردی، عدم اتصال داده ها برای ایجاد زیست بوم داده برای حکمرانی داده و توسعه فناوری های پایه نام برد.

استفاده از ESG برای درآمدزایی از طریق نظام های مالیاتی، تامین مالی باز برای طراحی ابزارهای اختصاصی، تغییر رویکردهای نهادهای تنظیم گر، استفاده از ظرفیت نهادهای جدید مالی، استفاده از ظرفیت مناطق آزاد برای تنوع بخشی، مبادلات پولی بر بستر رمزارزها و جبران شکاف هزینه و درآمد از پیشنهادات ارائه شده بودند.

سالن رازی

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

گروه سرمایه گذاری مسکن

اوراق سلف موازی استاندارد مسکن: روش تامین مالی پروژه های صنعت ساختمان

یاسر امامی، مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن، حنظله فندرسکی، معاون مالی و منابع انسانی گروه سرمایه گذاری مسکن و جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در این نشست حضور داشتند.

به گفته گردانندگان پنل، ابزار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن امکان هایی را ایجاد می کند که آن را متمایز از دیگر ابزارها می سازد. از آنجائیکه مسکن به عنوان یکی از مهمترین بخش های سبد خانوار افزایش قیمت داشته در حالیکه درآمد افراد ثابت بوده است، نیاز به جذب سرمایه های خرد افراد در صنعت مسکن در بستر بازار سرمایه به عنوان موتور قدرتمند می تواند کمک بزرگی به آنها کند. به دنبال این نیاز، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن مطرح و تایید شد. این اوراق به عنوان استفاده خلاقانه از ابزارهای موجود تامین مالی در پروژه های صنعت ساختمان است.

به گفته سخنرانان این پنل، از منافع این اوراق می توان به جذب سرمایه های خرد، معافیت های مالیاتی هم برای خریدار هم برای سازنده، پوشش تورم، حل مشکل نکول فروشنده بر اساس امیدنامه منتشر شده (بازار سرمایه، در ایفای تعهدات خود، موظف می شود که جرایم را از فروشنده دریافت و به خریدار پرداخت کند)، امکان وجود بازار ثانویه با امکان معرفی بازارگردان توسط فروشنده و امکان انتشار اوراق سلف موازی حتی در ابعاد کوچکتر از یک متر مربع اشاره کرد.

سالن خوارزمی

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

آرنیکا طرح - نوآوران امین

کاربرد الگوریتم ها در بازار سرمایه

در این نشست میثم مدنی، مدیرعامل شرکت آرنیکا طرح، متخصص هوش مصنوعی و علوم داده، پسادکتری علوم داده و الگوریتم و عضو سابق هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، علی نوروزی، مدیرعامل شرکت پردازش مالی نوآوران امین و متخصص بازار سرمایه و احمدرضا معروفی، متخصص حوزه انضباط اقتصادی، در حالیکه به کاربرد الگوریتم ها در سبدگردانی ها، بازارگردانی ها و معاملات حجیم به عنوان یکی از ضروریات رشد اقتصادی اشاره کردند، موانع موجود بر سر راه آن را اینگونه توضیح دادند: مانع اول مسئله دیتا از جمع آوری تا طراحی در مقوله پردازش اطلاعات مالی است که دو شرکت آرنیکا طرح و نوآوران امین به دلیل عدم دسترسی به داده درست، مجبور به شخصی سازی و سالم سازی داده ها شدند.

همچنین مسئله دیگر نیز استفاده اخلاقی از الگوریتم ها عنوان شد. از آنجایی که هدف مثبت بازار سرمایه، پیشبرد اقتصاد و نه سود صوری است، باید به قدرت الگوریتم ها توجه کرد؛ چراکه براحتی در الگوریتم های Low Frequency امکان بیت و سوء استفاده از عدم توانایی دیگران در بدست آوردن سود وجود دارد، همچنین غیر از کنترل و نظارت رگولاتوری ها، معامله گران الگوریتمی نیز باید جوانب اخلاقی را رعایت کنند. برای اخلاقی بودن الگوریتم ها، بلند مدت گرایی اقتصادی و انباشت سرمایه ضرورت دارد.

سالن خوارزمی

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

بانک گردشگری

ابزارها و روش های بانکداری نوین و فرصت های پیش رو

در این نشست هادی کوچکی، رییس اداره بازاریابی و خدمات نوین بانک گردشگری و مهران مظفری مهر، مدیر عامل شرکت آرشام حضور داشتند.

بر اساس اظهارات مطرح شده، بانک گردشگری در راستای بانکداری نوین و استفاده از فین تک ها علاوه بر زراعت کارت ترکیه، کیش کارت، کارت هواداری باشگاه پرسپولیس، باشگاه تخفیفی با من و کارت ورزش های همگانی، از اپلیکیشن شباهنگ با ورود به موضوع Platform as a Service رونمایی کرد. شباهنگ به عنوان شعبه آنلاین بانک گردشگری کلیه خدمات را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می دهد.

در ادامه از چالش های شباهنگ سخن به میان آوردند: این برنامه با چالش هایی نظیر عدم تعریف شعبه مجازی، نوع سپرده هایی که باید افتتاح شود و مبارزه با پولشویی توسط بانک مرکزی و از همه مهمتر احراز هویت با کارت ملی که سبب شده است تا بازه سنی 18-24 سال واجد شرایط استفاده از کلیه خدمات آنلاین این اپلیکیشن نشوند، روبرو است.

همچنین اشاره شد: بانک گردشگری سعی کرده است تا یک بستر قوی را در کنار شباهنگ بصورت API باز در اختیار کلیه افراد، شخص ثالث، موسسات مالی، استارتاپ ها و شرکت های ویژه با رعایت ضوابطی قرار دهد. این پلتفرم بانکداری سرمایه گذاری موفق در زمینه بانکداری نوین و فین تک ها است.

سالن ابوریحان

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

سپینود شرق

تحلیل فرصت های سرمایه گذاری در شرایط نا اطمینانی؛ فرصت یابی، فرصت سازی، سناریونگاری، اولویت بندی

محسن شریف، عضو هیات مدیره و مدیر عامل موسسه سپینود شرق در این نشست اظهار داشت: برای تحلیل پروژه های سرمایه گذاری قبل از اقدام نیاز به مطالعاتی داریم. این مطالعات شامل مطالعات فرصت، مطالعات پیش امکان سنجی، مطالعات امکان سنجی و ارائه طرح کسب و کار است. در این مطالعات با برآورد انواع سناریوها و الویت بندی آنها بر اساس معیارها و شرایط، تحلیل بازار هدف در عرضه و رقابت، ظرفیت نیازها و استانداردها، تعیین فرآیند انجام و برآورد هزینه و منبع آن شاخصی به نام IRI یا MCD بدست می آید که به ما امکان پیش بینی آینده طرح را می دهد.

وی ادامه داد: در شرایط نااطمینانی فرصت یابی، فرصت سازی و پیش بینی پذیر کردن شرایط از راهکارهای مناسبی است. در فرصت یابی با درنظرگرفتن محدودیت های سرمایه گذار در حجم سرمایه گذاری، مکان و علایق می توان یک سری فرصت های پیشنهادی را بر اساس بازار، دانش فنی، شاخص فنی و مالی و قوانین بدست آورد. در فرصت سازی نیازی نیست تمام زنجیره تولید و سرمایه متعلق به فرد سرمایه گذار باشد. با هزینه کمتر، تلاش بیشتر و خلاقیت می توان فرصت را برای سرمایه گذاری مفید بدست آورد. برای پیش بینی پذیر کردن شرایط نااطمینان نیز از دو روش تحلیل حساسیت و تحلیل سناریو که با تعیین مفروضات پروژه شامل بررسی تاثیر تک تک متغیرها به طور جداگانه و همزمان بر فاکتورهای مهم مفروضات استفاده می شود.

سالن ابوریحان

پنجشنبه 11 آذرماه 1400

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تامین مالی طرح های دانش بنیان در بازار سرمایه: تامین مالی جمعی

جعفر محمدی، مدیرعامل پلتفرم تامین مالی جمعی دنگی و محمدرضا عربی، مدیرعامل رتبه بندی پارس و عضو هیات مدیره پارس فاندینگ بیان کردند: مدل های تامین مالی بویژه بانک ها با شرایط کسب و کارها انطباق زیادی ندارند. بنابراین مدلی به نام تامین مالی جمعی طراحی شد که مطلوب و به سهولت در دسترس است، ریسک تامین مالی را کاهش می دهد و ارزش های اضافه مانند بازاریابی و شبکه سازی می دهد. در مدل تامین مالی جمعی کسب و کارها و شرکت های دانش بنیان، خلاء های دیگر مدل ها چون اتصال سرمایه گذار به کسب و کار، اعتبارسنجی کسب و کار، نظارت، انجام پیچیدگی های تقسیم سود و انجام کارهای حقوقی و قانونی پوشش داده شده است.

سخنرانان این پنل اظهار داشتند: تامین مالی جمعی با مدل های عقود مشارکتی و مبادله ای یک ابزار رسمی در بازار سرمایه است. این مدل، اوراق بهادار را با نماد و ثبت رسمی انتشار می دهد. در این مدل، سودی که کسب و کار می دهد هزینه قابل قبول مالیاتی و سودی که سرمایه گذار می گیرد نیز معاف از مالیات است و بانک ها و نهادهای مالی هیچ منعی در خرید و فروش ندارند. تمامی عملیات تبلیغات، جذب، ارزیابی، پذیرش، عرضه و نظارت توسط خود پلتفرم انجام می شود که این نشان می دهد که عملکرد پلتفرم نسبت به بازار چابک تر و در مدت کوتاهی انجام می گیرد.