داخلی سازی 70 درصد تجهیزات صنعت نفت

جمعه،۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

توسعه پایدار مستلزم تغییر نگرش و رویکرد حاکمیت و در راس آن دولت و شرکتهای دولتی بعنوان بزرگترین کارفرما، نسبت به تولید داخل و تولید کنندگان داخلی است.

داخلی سازی 70 درصد تجهیزات صنعت نفت

اکنون صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی با درک درست این مهم و بنا به ضرورتهای ایجاد شده در دوران تحریم  توانسته است با تکیه بر توان داخلی و باور به توانمندیهای علمی و عملیاتی تولید کنندگان ایرانی، نتایج درخشانی را خلق نماید وآن ایجاد و بهره گیری از توانایی تولید بیش از 70 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت  در داخل کشور است.

تاکید مقام معظم رهبری بر تصویب سند و نقشه راهبردی صنعت کشور و حمایت دولت از تولید به جای دخالت در آن، که در بیانات اخیر ایشان در دیدار با فعالان اقتصادی مطرح شد، چراغ راهی برای رفع مشکلات اقتصادی به پشتوانه تولید است که خوشبختانه با دستور سریع ریاست محترم جمهوری مقرر شد با تشکیل کارگروهی متشکل از اعضای دولت، نخبگان اقتصادی و تولید کنندگان موارد مطرح شده در دیدار معظم له با فعالان اقتصادی پیگیری و اجرایی گردد.

سومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی ، اقدامی مبارک و موثر در بهم رسانی ارکان و شرکتهای تابعه هلدینگ خلیج فارس و دیگر مجموعه های پتروشیمی و پتروپالایشی کشور و تولید کنندگان داخلی فعال در این صنعت است که موجب شناخت هر چه بیشتر شرکتهای کارفرمایی از توانمندیهای داخلی و شناسایی نیازمندیهای این صنعت توسط تولید کنندگان  خواهد شد . انتظار می‌رود همانند گذشته با امضای تفاهم نامه ها و متعاقب آن عقد و اجرای قراردادهای خرید شاهد رفع نیازمندیهای این صنعت و توسعه و پیشرفت هر چه ببیشتر تولید باشیم.

حمایت از ساخت داخل اکنون نه بعنوان یک انتخاب بلکه بعنوان یک ضرورت غیر قابل گریز ، نیازمند تصمیمات شجاعانه و خردمندانه ی مدیران و اقدامات موثر و مستمر مسئولین است که  با درک درست وضع موجود بتوان به وضعیت مطلوب و آنچه که شایسته ایران و ایرانی است دست یافت.

درک درست از شرایط مطلوب بدون مشارکت و همراهی و همدلی همه ی ذینفعان  اعم از شرکتهای کارفرمایی و تولید کنندگان داخلی و بهره گیری از خرد جمعی و ایجاد و بکارگیری ساز و کارهای هم اندیشی با تشکل های صنفی و تخصصی امکان پذیر نخواهد بود.

اقدامات عجولانه ، تصمیمات اقتضایی و حرکتهای نمایشی، سم مهلکی است که نظام تولیدی کشور را مسموم خواهد کرد . ساخت بار اول هر محصول نیازمند مشارکت طولانی و مستمر بین متقاضی و تولید کننده در تمامی ابعاد پژوهشی ، طراحی ، مهندسی ، تولید نمونه ، آزمایش و تولید انبوه است  که سرمایه گذاری ، قبول ریسک و پشتکار دائمی و میدان دادن به شرکتهای دانش بنیان از ضروری ترین اقدامات  این حوزه است.

رفع موانع و پشتیبانی از تولید در صنعت نفت نیازمند اقداماتی فوری و بعضا اساسی است که می بایست  در دستور کار قرارگیرد تا تولید کنندگان بتوانند در انجام بهتر وظایف خود به توفیق برسند. اصلاح تیپ قراردادها ، بومی سازی استاندارها و پرداخت بموقع مطالبات، سه خواسته مشخص از حاکمیت است.

شرکتهای کارفرمایی و خصوصا شرکتهای هلدینگ پتروشیمی که خود از جنس تولید و تولید کننده داخلی هستند ، علی رغم توان مالی مناسب و پشتیبانی های حاکمیتی ، با بسیاری از موانع و مشکلات تولید اعم از اجرای ناقص قوانین و مقررات ، صدور بخشنامه های متعدد و ناکارآمد و تصمیمات مقطعی روبرو هستند و خوشبختانه درک و همدلی با آنها بسیار آسانتر از  برخی مدیران صرفا سیاسی و یا بعضا پژوهشی و علمی است که بر مسندهای اقتصادی و سازمانهای حاکم بر تولید تکیه زده اند.

بهره گیری از پتانسیلهای بالفعل و بالقوه انجمن های صنفی تخصصی در فرآیند شناسایی نقاط ضعف و قوت وهمچنین بهره گیری از فرصتها و رفع تهدیدات در تمامی ابعاد اعم از سیاستگذاری، اجرا، نظارت ، پیگیری و اقدامات اصلاحی باعث شتابدهی به توسعه اقتصادی و رشد توانمندیهای صنعتی خواهد شد .در این میان انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیش از 800 عضو برتر صنعت نفت و 200 شرکت دانش بنیان و پوشش بخش وسیعی از نیازمندیهای تجهیزات صنعت نفت آمادگی دارد در انجام این وظیفه مقدس  با تمام توان خود مشارکت نماید.

*رئیس هیات مدیره انجمن استصن