رونمایی از ساختمان جدید پلاسکو

جمعه،۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

 سال پس از ویرانی کامل ساختمان پلاسکو، بالاخره ساخت دوباره این بنا توسط بنیاد مستضعفان به پایان رسید و این مجموعه تجاری، دوباره کسب و کار و فعالیتهای خود را آغاز کرد.

رونمایی از ساختمان جدید پلاسکو

راه اندازی پلاسکو با نمای تازه اش باعث خوشحالی افرادی شد که 5 سال در سختی و بحران به سر برده بودند. با این حال نمای نهایی این ساختمان هم از سوی مردم و هم از سوی صاحبنظران طراحی نما و سازه مورد انتقاد قرار گرفت و نقدهایی به معماری سازه وارد و نمای بیرونی‌اش به یک شوخی میان مردم تبدیل گشت.استادان به نام می گویند نمای ساختمان قرابتی با بافت قدیم تهران ندارد. مردم عادی نیز در شبکه های اجتماعی از آن با عنوان رنده 17 طبقه یاد می کننند.

درباره پلاسکو

ساختمان پلاسکو یک ساختمان تجاری در چهارراه استانبول تهران، ایران است. از اولین ساختمان پلاسکو به‌عنوان نخستین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد. این ساختمان ۱۷ طبقه با اسکلتِ فلزی که در سال ۱۳۴۱ گشایش یافته بود، یکی از مهم‌ترین کانون‌های تولید و فروش پوشاک در تهران بود. این ساختمان در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از ساخت بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد. پلاسکو در هنگامی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که هنوز شمار بالایی آتش‌نشان در حال مهار آتش‌سوزی در بیرون و درون ساختمان بودند. پلاسکوی نخست، با ۴۲ متر بلندی در هنگام ساخت در سال ۱۳۴۱، بلندترین ساختمان تهران بود و در کنار ساختمان آلومینیوم از نخستین آسمان‌خراش‌های تهران شمرده می‌شد. این ساختمان نماد تهران نوین و معماری مدرن در پایتخت ایران و به عنوان یک نماد شاخص شهری به‌شمار می‌رفت.

با رخ دادن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، حبیب اله القانیان مالک و دارندهٔ ساختمان، همانند بسیاری دیگر از سرمایه ‌داران اعدام شد ودارایی‌هایش از جمله ساختمان پلاسکو مصادره شده و به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی داده شدند. در دوران پس از انقلاب، بهره ‌گیری‌ از ساختمان پلاسکو، به ویژه در طبقه‌هایش که کارگاه‌های تولیدی مشغول کار بودند، تناسبی با مجوز استفاده و ظرفیتش نداشته ‌است و این با آتش‌سوزی‌اش مرتبط دانسته شده‌است. در مورد آتش‌سوزی، همچنین مالک ساختمان، شهرداری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مقصرها در نگهداری سازه معرفی شدند.

پلاسکو این روزها و در حوالی نوروز 1401، شلوغ و پر رفت و آمد است. امیدواریم این ساختمانهای بزرگ و نام آشنا هرگز چنان تجربه تلخی را نبینند. اتاف ناگواری که علاوه بر مرگ 6 شهروند، جان 16 آتش نشان فداکار را نیز گرفت.