طرح مسائل پیمانکاران در جمع مردان سال صنعت نفت

دوشنبه،۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸

رئیس هیات مدیره شرکت پترو نیرو صبا در مراسم معرفی و تقدیر از مردان سال صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به نمایندگی از جامعه پیمانکاران بزرگ کشور به طرح مسائل و مشکلات این بخش پرداخت.

طرح مسائل پیمانکاران در جمع مردان سال صنعت نفت

دکتر عمران بائوج گفت: شرکتهای EPC در ایران طی سالهای اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی و افزایش ممتد کالا و نهاده ها، در فشار بی سابقه ای قرار گرفته اند. سال گذشته، سازمان برنامه و بودجه نیز نرخ بسیار پایین تر از انتظاری را جهت تعدیل قیمت برای جامعه پیمانکاری تصویب کرد که متاسفانه به دلیل افزایش 300 درصدی قیمت اقلام اساسی مورد نیاز در اجرای طرح ها، بسیار ناچیز است.
وی در ادامه گفت: پیمانکاران طرح های ملی به ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، پروژه های کلان را بخاطر معضلاتی که همگان واقف هستند، با کمترین قیمت عهده دار می شوند و تعدیل اندک در بخش ریالی و ارزی در این شرایط، آنها را دچار آسیب ها و تهدیدهای عمیق می کند. در این زمینه، تنها چیزی که اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد، مدیریت پروژه در کمترین زمان ممکن است.
به گفته این کارآفرین بخش خصوصی، در حال حاضر اجرای بسیاری از طرح های پتروشیمی از ابتدا تا زمان بهره برداری بین 10 تا 15 سال طول می کشد که به لحاظ رقابت اقتصادی فرسایشی بوده و می توان با تعامل حداکثری این زمان را به مراتب کوتاه تر کرد. هرچند در داخل، مجموعه هایی وجود دارند که بخاطر حضور مدیران کارآمد و توانمند، اجرای طرح ها با چابکی و کیفیت بسیار بهتری در مقایسه با سایر بخش ها به پیش می رود.
دکتر عمران بائوج با ذکر مثالهایی از فعالیت شرکتهای بزرگ خصوصی در خارج از کشور گفت: امروز دولتها با حمایت کامل از بخش خصوصی، پیشران توسعه اقتصادی این بنگاهها و توانمندی اقتصادهایشان شده اند و برای آنها علاوه بر ایجاد تسهیلات لازم، حتی رانت های صادراتی هم ایجاد می کنند تا بازارهای بیشتری را فتح کنند و زمان اجرای طرح ها را به حداقل برسانند. در حالیکه بنگاههای ایرانی باید موضوع تامین مالی و تخصیص منابع را بدون هیچ حمایتی دنبال کنند و لنگ لنگان به پیش بروند.
وی در پایان خاطر نشان کرد که برای تحول و روتق اقتصاد، به رهبران پیشرو و جسور در حوزه کسب و کار نیاز داریم که تفاوت و تمایز می آفرینند و در نهایت خلق ارزش می کنند.