بیش از یک میلیارد دلار قطعه منفصله خودرو وارد شد

يکشنبه،۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴

بررسی تازه ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد که در چهار ماهه نخست امسال یک میلیارد و 138 میلیون و 221 هزار دلار قطعات منفصله خودرو وارد کشور شده است.

بیش از یک میلیارد دلار قطعه منفصله خودرو وارد شد

این حجم واردات در حالی به ثبت رسیده است که قطعه سازان در ماه های اخیر در گفت و گوهای متعدد با رسانه ها، همواره خواهان تخصیص ارز رسمی به واردات قطعه برای انبار کردن آنها و پاسخگویی به نیاز خودروسازان بودند.
بر این اساس بررسی 15 قلم کالای عمده وارداتی در چهار ماهه نخست امسال نشان می دهد که چهار ردیف به قطعات منفصله برای تولید انواع خودروی سواری اختصاص دارد و این اقلام در صدر فهرست واردات قرار گرفته است.
در این مدت 726 میلیون دلار قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 14 درصد تا کمتر از 30درصد وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 133.54 درصد رشد داشت؛ این کالا در مجموع 4.78 درصد از سهم ارزشی کل واردات کشور را شامل می‌شود. 
همچنین در این بازه زمانی قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 50 درصد و بیشتر به ارزش 160 میلیون دلار در ردیف دهم کالاهای عمده وارداتی قرار دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال 18.46 درصد کاهش یافته است.
برپایه این گزارش در چهار ماهه نخست امسال 138 میلیون دلار قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر 2000 سی ‌سی با ساخت داخل 30 درصد تا کمتر از 50 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 50.89 درصد افزایش یافته است. 
همچنین رتبه پانزدهم فهرست کالاهای وارداتی نیز به قطعات منفصله تراکتور جاده‌ای برای نیمه تریلرها با ساخت داخل 14 تا کمتر از 20 درصد اختصاص دارد. بر این اساس در چهار ماه نخست امسال 115 میلیون دلار وارد کشور شد و نسبت به مدت مشابه پارسال 105.42 درصد رشد داشت. 
در چهار ماهه نخست امسال به میزان 15 میلیارد و 179 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از چهار درصد کاهش یافت.