حضور کره جنوبی در بزرگترین طرح اقتصادی عراق

يکشنبه،۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸

کره جنوبی کارهای نخستین را در بندر بزرگ «فاو» به عنوان بزرگترین و راهبردی ترین طرح اقتصادی عراق در دهانه خلیج فارس آغاز کرده است.

حضور کره جنوبی در بزرگترین طرح اقتصادی عراق

شرکت «هانوا» که پیش از این در سال 2015 با ساخت شهرک بزرگ «بسمایه» در 10 کیلومتری جنوب شرقی بغداد، راه خود را به طرح های راهبردی و اقتصادی عراق باز کرده بود، اینک کار را در بزرگترین بندر عراق در دهانه خلیج فارس آغاز کرده است.

وزیر حمل و نقل عراق امروز در گفت و گو با روزنامه دولتی «الصباح» گفت که مذاکرات با شرکت هانوا تاکنون خوب پیش رفته و اکنون این شرکت طرح های کوچکی مانند کانال کشی و خاکریزی را در بندر بزرگ فاو آغاز کرده است.

«ناصر حسین بندر» پیش بینی کرده است که در روزهای اندک آینده آخرین نشست با شرکت هانوا برای عقد قرارداد نهایی آغاز به کار مرحله نخست اجرای طرح بندر بزرگ راهبردی و حیاتی فاو برگزار شود.

وی مرحله نخست این طرح را شامل ساخت پنج بار انداز به همراه زیر ساخت های آن و عمیق کردن کانال آبی بندر به ژرفای ۱۹ تا ۲۱ متر عنوان کرده است.

به گفته وی، مرحله نخست طرح در برگیرنده ساخت کانال برای اتصال بندر به دهانه آبی «خور الزبیر» و مسیر راهبردی به منظور ارتباط مرز عراق با کشور کویت است.

طرح ساخت بندر بزرگ فاو از سال ۲۰۱۰ مطرح شده اما به دلیل فشارهای خارجی و نبود جدیت لازم در طرف عراقی و اتهام های فساد در سطوح مدیریتی تاکنون به اتمام نرسیده است.

این طرح بزرگ به دلیل تاثیر اقتصادی منفی که بر اقتصاد کشور کویت دارد، با مخالفت هایی از طرف کویت مواجه شده امری که دولت کویت را مجبور به احداث بندر در مقابل آن در جزیره «بوبیان» به نام «بندر بزرگ مبارک» کرده است.

کویت برای جلوگیری از ایجاد طرح بندر بزرگ فاو، به عراق پیشنهاد کرده است که از طریق خط آهن با بندر بزرگ مبارک متصل شود و تمامی مراودات تجاری و اقتصادی خود را از این طریق انجام دهد.

این پیشنهاد با وجود موافقت شماری از گروه ها در میان عموم جریان های سیاسی عراق و اهالی جنوب این کشور با مخالفت شدید مواجه شده است.

برخی جریان ها و شخصیت ها، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق که نزدیک به «مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق است را متهم کرده اند که بر خلاف منافع ملی عراق درصدد موافقت با اتصال راه آهن به کویت است.

این وضعیت باعث شد که دیروز جمعه عده ای از اهالی بصره در برابر کنسولگری کویت در این شهر تجمع کرده و با  ایجاد ارتباط راه آهنی با کویت مخالفت و بر پیشبرد طرح راهبردی بندر بزرگ فاو تاکید کنند.

کشور امارات متحده عربی از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است که متهم است برای جلوگیری از احداث این طرح بزرگ با توجه به تاثیرات منفی که بر بنادرش دارد، تلاش های زیادی از جمله تحریک اعتراضات پنج ماهه از اکتبر 2019 تا فوریه 202 که منجر به استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» شد، کرده است. 

وزیر حمل و نقل عراق برای اطمینان بخشی به مردم عراق مبنی بر پیشبرد طرح بندر بزرگ فاو، امروز این اظهارات را عنوان کرده است.

بر اساس گزارش ها، طرح بزرگ بندر فاو با هزینه ای بالغ چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو قرار است با ظرفیت ۹۹ میلیون تن بار در سال، در دهانه خلیج فارس ایجاد شود و از آن به عنوان بزرگترین بندر در خلیج فارس و دهمین بندر بزرگ جهان یاد شده است.

عراق معتقد است که این طرح در آینده یکی از طرح های مهم در مسیر جاده بزرگ ابریشم خواهد بود که می تواند چهره اقتصادی این کشور و منطقه را متحول کند.

عراق به دلیل موفقیت شرکت هانوای کره جنوبی در احداث شهرک بزرگ «بسمایه» با ظرفیت یک هزار هزار واحد مسکونی و هزینه 7 میلیارد دلار در بازه زمانی پنج ساله، اینک اجرای مرحله نخست ساخت بندر را به این شرکت واگذار می کند.